snabbt svar ang biverkningar!!!

millus

Trådstartare
Jag har börjat med ventipulmin till min pålla idag. Veterinären var här på förmiddagen och gav henne en spruta med ventipulmin direkt i blodet. Jag lämnade henne sedan i hagen och hon var pigg, nu på kvällen när jag kommer ner till henne i hagen så har hon svettats på halsen vilket tydligen är en vanlig biverkan av ventipulminet. Är det någon annan här som varit med om samma sak och i så fall vad gjorde ni, slutade med medicinen eller?

//millus=(

Sv: snabbt svar ang biverkningar!!!

Tycker du ska kontakta din veterinär istället för detta forum, så får denne avgöra hur ni ska gå vidare med medicineringen

Ventipulmin kan ge precis de biverkningarna du beskriver, rätt vanligt också.
Första gången min häst behandlades med ventipulmin så inträffade precis samma sak - började svettas rejält i sin box och var uppe i varv. Försvann efter några timmar. Detta var när hon fått första dosen. Vi fortsatte att behandla enligt planen, och fick inga mer biverkningar.

Min fick biverkningar på ventepulmin. Rejäla sådanna. Hade läst på förpackningen att de kunde få det men när jag såg han trodde jag han skulle dö. :crazy: Han stod och hängde i boxen, hjärtklappning och svettningar och skakningar. Riktigt risig var han. Slutade genast med ventepulminet och tänker aldrig mer ge honom det.

Man kan dock sänka dosen ett tag... men säkrast är ju absolut att prata med din veterinär.

En av mina hästar fick ventipulmin. Han blev jättedålig. Fick hjärtklappning, hög puls, kraftiga svettningar det droppade alltså om honom,skakningar plus var mycket orolig.
Efter rådfrågande från hästkliniken drog ja ner dosen men det gjorde ingen skillnad. Det gick inte att ge någonting av det, så den dyra burken står i medicin skåpet till ingen nytta.

Hoppas att din häst blir bra.

Har inte hört talas om att det finns ventipulmin som man kan injecera, funderade på detta bara för ett par timmar sedan. Hittade min gamling med andningsproblem.
Jag har bricanyl att ge henne, men fick inte i henne dom. Hon vägrade äta någonting.
Lyckades få tag på lite ventipulmin som jag gett henne precis, men började då fundera på om det inte fanns att injecera. Hittar inte det i mitt fass ( visserligen ett par år gammalt)

Ska ut och kolla henne om en liten stund, hon har inte visat några biverkningar dom andra gångerna som jag behövt ge henne vp.
Är det vanlig med mera biverkningar om det ges med spruta än oralt? någon som vet?

( jag har kontaktat min vet. Som vanligt när jag behöver honom så är han på semester, men han ringer in recept till mig imorgon)

Jag undrar vem som har lagt en förbannelse över mina hästar, har aldrig haft så mkt bekymmer med dom som det senaste halvåret.
okt 06, 4-åring med fraktur -avlivning
27-åring med kolik -avlivning
feb07 2-åring blockhalt, han är dock OK idag

och nu det här, visserligen så har jag vetat att hon kunde bli sjuk när som helst. Hon fyller 32 i maj, men jag orkar inte mera!
Uraäkta att jag kom från ämnet lite :D

Vad synd att jag inte visste det, då kunde jag ha köpt din burk i stället för en på apoteket för 511 kronor:eek:

Jag är ju också från Krillan!

//millus=)

Ja det var synd. Du hade fått den för en billig peng annars.

Har din häst blivit bättre från biverkningarna eller har du slutat att ge medicinen helt?

Det blev bara den där enda svettningen efter sprutan. Hon mår jättebra nu, men jag vet inte hur stort hopp det är för en 24-årig tant att bli återställd:cry: Men hoppet är ju det sista som överger människan och som sagt, nu mår hon bra i alla fall:love:

//millus=)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 234
Senast: Icfafn
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 627
Senast: bellala
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 465
Senast: vtok
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 345
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023