Snabbjobb för 3-åring

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
S

sarre_hall

Vad gör ni för ngr snabbjobb med era 3-åringar? Rundbana, intervaller? Tider?
Hur ofta kör ni dessa passen med hästarna?
Jag e väldigt intresserad utav olika sorters träningar.

Mvh sarre

Sv: Snabbjobb för 3-åring

Beroende på hur mycket tränade de är:

Backe 6-9 intervaller max 35 fart ligger oftast runt 40-45 3 gånger i veckan.

Intervaller 3 gånger i vecka 9 st i 25-35 fart.

Rundbana 1-2 gånger i månaden 30 första 1000 "full fart" sista 600 eller 30 första 1600 "full fart" sista 500.

Man får sänka farten beroende på om hästen inte är redo för de farterna. Men när de går dessa jobb så brukar jag inte sänka farterna alls.

Efter alla dessa jobb streaching och massage 1-2 gånger i veckan.

Liniment schampo på sommaren.

Jag har en treåring som inte är riktigt startklar ännu.

Hon tränas i 2-veckorsperioder, ett rakbanejobb 6x700 m på 200-puls, ett rakbanejobb 6x700 m i förutbestämd hastighet (ej snabbare än 1,27 i hastighet) och ett banjobb, antingen provstart eller ensamjobb.

Hon är lite loj ensam så jag vet att om hon kan springa 27 hela vägen själv så har hon ett par sekunder till i sällskap om hon inte tappar koncentrationen och felar. Provloppen är bra för att hon ska lära sig att springa med andra hästar.

Just nu ligger hon träningsmässigt så hon har puls 97 efter 5 min. efter ett provlopp i 25-tempo.

Rundbana 1-2 gånger i månaden 30 första 1000 "full fart" sista 600 eller 30 första 1600 "full fart" sista 500.

Man får sänka farten beroende på om hästen inte är redo för de farterna. Men när de går dessa jobb så brukar jag inte sänka farterna alls.

Streaking eller stretching???? :angel:;)

Tycker inte att farten är de viktigaste. Viktigt att de travar bra och att man känner att det kan "orka mera"
När man pratar träning så beror det helt på hur hästen är, din treåring och min treåring kan ju behöva helt olika träning.

Vi har två treåringar och en fyra åring (som kan räknas som tre av olika anledningar) dessa tränas helt olika. Dels för att det ser olika ut, dels för att de är olika i mentaliteten och kroppen.

Vi kör sällan snabbare än 30, testar någon gång före kval kan man väll säga generellt. Kör inte unghästarna i backe!

Jag kom att tänka på en sak angående stretching förresten...

Man ska vara lite försiktig med stretchingen om man har en häst som är överrörlig en del yngre kan ju vara lite "gummisnodd" i leder/muskler. En del säger att man inte ska stretcha alls men jag anser att man ska göra det men inte ända ut i ytterläge.

Jag kom att tänka på en sak angående stretching förresten...

Man ska vara lite försiktig med stretchingen om man har en häst som är överrörlig en del yngre kan ju vara lite "gummisnodd" i leder/muskler. En del säger att man inte ska stretcha alls men jag anser att man ska göra det men inte ända ut i ytterläge.

Precis man ska vara försiktig med stretching. Vi ska gå igenom det ordentligt nästa vecka i massage utbildningen :D

Precis man ska vara försiktig med stretching. Vi ska gå igenom det ordentligt nästa vecka i massage utbildningen :D

Lagom är bäst skulle jag vilja säga...

Likadant med massagen. :idea:

Jag skulle aldrig massera så ofta som du gör om jag inte hade ett problem jag jobbade med att eliminera. Hästar kompenserar även exteriöra avvikelser med muskelspänningar och de SKA vara där.

Som vår lärare sa en gång ungefär: Man ska inte massera så mycket att hästen känns som en degklump. Eller om det var nåt motsvarande.

Lagom är bäst skulle jag vilja säga...

Likadant med massagen. :idea:

Jag skulle aldrig massera så ofta som du gör om jag inte hade ett problem jag jobbade med att eliminera. Hästar kompenserar även exteriöra avvikelser med muskelspänningar och de SKA vara där.

Som vår lärare sa en gång ungefär: Man ska inte massera så mycket att hästen känns som en degklump. Eller om det var nåt motsvarande.

Nä har inte hästen "problem" så tar jag mest avslappning som massage billigare än att använda solariet som vi har på gården tycker jag :angel:
Min lärare säger att man ska massera ofta om hästen har problem och sedan underhålla 2-3 gånger i månaden om man inte hittar något. :D

Våra gav också rekommendationer på kortare intervaller än vad jag upplever som ultimat.

Undrar varför... :angel:

Våra gav också rekommendationer på kortare intervaller än vad jag upplever som ultimat.

Undrar varför... :angel:

Precis, kan bara hålla med. Masserar man för ofta så får inte "skadan" tid att läka. Själv brukar jag göra så att efter en "stor" behandling får hästen vara
helt i 3-4 dagar. På den tiden får den knappt se en borste. Beroende på vad som varit problemet så får den ny behandling tidigast två veckor efter den första. Nu gör jag iofs annat än bara massage också men jag tycker det har fungerat bäst så.
Massage bara för avslappning och för en mysig stund för hästen kan jag göra oftare men då blir det ju mera ytligt.
Mina lärare poängterade noga att inte behandla för tätt....

...och för att inte kapa tråden helt med massagesnack så svarar jag även på Ts fråga.

När jag har en treåring som jobbas så tränar den i princip på samma sätt som starthästarna. Om den nu är nere i såna tider eller startar. Dock går den i regel inte lika många intervaller.
Backträning är jag försiktig med men börjar introducera dem så smått i under treårssäsongen. Här har vi så många backar att jag kan inte helt undvika att köra i dem.
Treåringen går generellt fler banjobb än de andra hästkategorierna hos mig. Åtminstone till dess att den börjat starta.
Man får ha koll på pulsen och hur hästen reagerar på och tar till sig träningen.

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
799
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 169
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben