snabbgödning - med VAD?

Sv: snabbgödning - med VAD?

Det är ofta så att stona får svårare att hålla hullet vid digivning ju äldre dom blir/ju fler föl dom haft.

Så från ett år till ett annat kan mkt ändra sig.

Sedan, ett sådant regningt år som vi haft iår.
Det ger högre vattenhalt i gräset, hästarna äter lika mkt som normalår, men blir mätta på "vatten", dvs får inte i sig tillräckligt mkt grovfoder(gräs).

Ja, det är tydligt att det skiljer mycket mellan olika individer, har inte tänkt på att det kan skilja mycket även hos samma individ. I det här fallet är det iofs inte mitt gamla halvblodssto det handlar om utan mitt PRE-sto, som haft två föl tidigare men inte hos mig. Men som veterinären sa: hon är tydligen en mjölkko.. :crazy: (Sorry Ameo, jag skall sluta sno din tråd nu.!)

Tack för det! :) Nu startade jag en annan iofs, då jag är nyfiken på vad andra med tunna fölston fodrar med!

Jag har också gett dynavena med gott resultat.
Dynavena mixt tror jag det heter, har grymt höga värden på både energi och protein vilket gör att man inte behöver ge så gräsligt stora mängder.

dock är det dyyyrt.

Och om jag inte missminner mig så fanns en del invändningar mot slutsatserna i denna studie...
Jag minns dock inte säkert vad, men har för mig att det handlade om dels att det var alldeles för kort tidsperiod och dels att man inte ser till andra parametrar än just tillväxten. Växa kan de ju göra även om de ligger back på näring, så att säja...

Jo visst kan de växa även med lågt näringsintag, men här var meningen att se om det var någon skillnad i kraftfoderbaserad vs enbart grovfoderbaserade foderstater just i en växtperiod. Jag håller med om att ca 1 månad är en väldigt kort tid att göra en sådan studie på, men flera i tråden frågade om det fanns något snabbgödningsmedel eftersom hästarna skulle visas snart, och i den studien kunde man inte se någon skillnad på 1 månad.

ingen skillnad på tillväxten hos avvanda föl på en månad beroende på vad den utfodrades med.
Såvitt jag kan se så har man inte fäst någon som helst vikt vid hur fölens hull/vikt påverkades.

Lite skillnad på det kanske jämfört med att vilja ha mer HULL på en tvååring - som var det JAG frågade om. han behöver absolut INTE växa mer, får gärna stanna i höjdtillväxten där han är nu... :smirk:

Jodå, man vägde alla hästarna i studien, på de avvanda fölen togs ÄVEN olika kroppsmått, jag citerar ur artikeln
"Vikt
Alla hästar vägdes under hela försöksperioden på en plattformsvåg med digitalt mätinstrument, placerad i en seminspilta för att underlätta hanteringen av hästarna vid vägningen. Första vägningstillfället var dag 1 och sedan vägdes alla hästarna (GF och KF) dag 7, 14, 21 och 27.
Övriga mått
På de avvanda fölen togs även olika kroppsmått som utfördes med måttband och mätkäpp. Dessa mått var bröstomfång, mankhöjd, höjd över rygg lodrätt från sista revbenet, kotans
bredaste omkrets samt höjden från karpus (ovankant ärtbenet) till golvet. Dessa mätningar utfördes dag 1 och dag 27. För att varje mätning skulle göras på samma ställe på hästen vid de olika mättillfällena klipptes ett märke i hästens päls"

Jag tycker inte det är konstigt att dessa fölungar, som var över 7 månader, klarade att föda sig på enbart detta klöverblandade grovfoder som innehöll 6.8 gram lysin per kg ts och 89 gram smältbart råprotein. Hade de ätit ett foder med mindre lysin per kg hade det inte gått.
Ett sådant grovfoder är en sällsynthet.

Frågan om det går att snabbgöda en häst undersöks inte i studien. Dock är det självklart att om man vill tillföra mkt näring till en häst så är det större förutsättningar att lyckas om fodermedlen är näringstäta (som kraftfoder). Annars orkar hästen inte äta så mkt.

HH

Senast ändrad av en moderator:

KL

jag har också problem med mina hästar som tunnat ur på betet pga att betet troligen är för dåligt (tunnt gräs på en vall som stått ett par år) sen vandrar de mycket pga insekerna, särskilt araben.
dom är ute och äter betet på natten och får hö på dan.
sen får de även lusern,linfröolja,betfor och nu ska jag börja ge rapsolja.
de står även inne ett par timmar varje dag för att få vila.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 357
Senast: Fibusen
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 319
Senast: -moa-
·
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka