snabbgödning - med VAD?

ameo

Trådstartare
Moderator
Min tvåårshingst har RASAT i hull och muskulatur, förmodligen pga att han inte haft ro att stå stilla på betet och äta pga alla insekter plus att han samtidigt växer så det knakar :smirk:.
Problemet är att han ska visas upp "offentligt" om tre veckor och borde då helst se ut som något annat än ett benrangel... :crazy:

han har fått en hage med betydligt bättre bete och mindre med insekter
han har ätit kraftfodertillskott ganska länge och nu har jag ökat på det så han får i det närmaste fri tillgång till lusernpellets plus ca 3 kg Groov 125 och 2 dl soja. Han går själv i hagen och fodras där.
(blodprov kommer också tas för säkerhets skull, men jag tror faktiskt han är frisk)

Är det någon som har något förslag på något foderslag som brukar vara väldigt bra på att snabbt få upp dem i hull? Vad jag ska byta ut?

Sv: snabbgödning - med VAD?

Dynavena är dyrt, men ruskigt effektivt. Min ändrande sig på tre veckor. Kolla på deras hemsida vilka återförsäljare som finns i närheten. (Jag har ju fodrat med krafft groov i flera år)

Min häst rasade oxå i vikt nu i slutet av betet, men jag har lyckats få upp vikten igen tack vare Lucern hackat strå och täcke på natten!
Det gjorde susen!

Solrosolja (eller ja, säkert vilken olja som) är mitt förslag.

Funkade bra på min när hon såg tråkig ut, på två veckor blev hon fin igen. 3dl /dag fick hon.

Lycka till!!

Jag har satsat på fri tillgång på lusernpellets med olja till de svårfödda hästar jag tvingats tampas med (varav en st vandrande hingst med revben som stod ut som ett staket).

Det funkar, dock tog jag in över natten för att ge lite vila och ytterligare ättid.

jag har gett honom olja förut - han såg likadan ut förra sommaren - och jag har inte upplevt att det gjort någon större skillnad, trots ganska stor mängd... Men det kostar ju inte så mycket så jag häller väl på lite olja på hans lusern också, för säkerhets skull... :D

mimus:
VAD i Dynavenas foder gör den blandningen bättre än andra? Och vilken variant av dem?

Hackad luzern är mitt universalmedel...gärna uppdelat på 4-5 gånger /dygn...

sen är det inte fel att ta in honom när det är som varmast och jobbigast med flygfän av olika sort, så att han kan ligga i svalkan i sin box och vila de timmarna istället för att springa omkring.

:D

Jag har precis varit ute och fodrat honom och konstaterat att jag nog gjort rätt hittills... :D
Det är bara 2 dagar sen jag bytte hage till honom - till den med mer gräs och mindre insekter. Och ökade tilllskottsfodret en aning (ganska mkt :angel: ). Och tamejsjutton så har han redan rundat på sig!
Det finns nog hopp om att han ska kunna se presentabel ut om tre veckor! :bow:

Jag vet inte vad det är som skulle göra den bättre än alla andra. Jag har inte provat så många sorter. Däremot om man jämför med groov, så är det stor skillnad.

Jag föredrar också lusernhack och olja men om du vill ha snabbt resultat så tror jag just på Dynavena, säkert finns det andra blandingar som är lika bra, jag har ingen erfarenhet av andra än Fibergi och redMills musli.

Skillnaden med dynavena är att man inte kommer upp i så stora mängder/dag.

(vill tillägga att jag inte säljer fodret)

Men jag började ge då jag såg andra hästar som visat stor skillnad i hull och muskler.

mitt också. :)

lusern är ett kanonfoder! blanda med massa härlig olja så blir det ännu bättre. :d
blanda i lite jäst för magen också.

*hoppar in i diskussionen*

Vilken sorts Dynavena är det du syftar på?

(Har nämligen samma problem med mitt 10-åriga sto med föl vid sidan. Visningen är visserligen inte förrän om drygt fyra veckor, men jag har givit upp hoppet om att få ordning på henne till dess. Vill dock få henne rund och fin så fort som möjligt oavsett, och klurar febrilt på hur jag skall göra! Krafft Pluss Grön och havre som har funkat hela vintern verkar inte hjälpa så nu har jag lagt till lusern, lite rapsolja och linfröpellets..)

Senast ändrad:

Hälften lucernpellets och hälften betforpellets. Blöt det med 5 ggr så mkt vätska som du har torrmäng. På med olja och servera ett par ggr om dagen. De tar sig oerhört fort.

*hoppar in i diskussionen*

Vilken sorts Dynavena är det du syftar på?

(Har nämligen samma problem med mitt 10-åriga sto med föl vid sidan. Visningen är visserligen inte förrän om drygt fyra veckor, men jag har givit upp hoppet om att få ordning på henne till dess. Vill dock få henne rund och fin så fort som möjligt oavsett, och klurar febrilt på hur jag skall göra! Krafft Pluss Grön och havre som har funkat hela vintern verkar inte hjälpa så nu har jag lagt till lusern, lite rapsolja och linfröpellets..)
Ett sto med ett diande föl vid sidan och som ger bra med di till fölet, kräver ENORMA mängder med foder för att inte falla ur.
Krafft pluss grön innehåller ju tyvärr en hel del soja, så man kan inte ge hur mkt som helst av det. Men det är proteinrika foderslag du ska ge och massor av det! Groov 125 är sojafritt, så det kan man lägga till en hel del av. Och ge så mycket lusern du bara kan få i henne.
Till digivande ston på bete räknar jag inte, jag bara skyfflar i dem...:angel: Så mycket det bara går!

Jag håller med dig Ameo...

Jag mäter aldrig åt digivande ston, utan de får rejält, och lite till för att inte falla ur...

kl

Kapar tråden lite och ställer samma fråga om en 1-års hingst. Han går på bra bete med en lika gammal hingst och de gör av med mycket energi på att fightas. Han är inte inne på natten och kommer inte vara det på länge än.

Vad ge honom?

Vill helst blanda själv och slippa köpa kraft el liknande.

Han skall också visas och går neråt i vikt :crazy:...

MER mat helt enkelt...
När de går på bete så vet man ju inte vad de får i sig, men faller de ur så måste de ha mer - enkel ekvation...
Det spelar nog inte så himla stor roll vad du ger. Men havre och lusernpellets är väl bra att börja med! Lusern är aldrig fel att ge, om de bara äter det.

Unghingsten som min fråga i början av tråden handlade om, rasade i vikt förra sommaren också, då han var ett år. Fast då hade han positiv borreliatiter och när detta behandlats så gick han upp i vikt igen - med hjälp av stoora mängder kraftfoder + lusern. RÄcker inte det så måste man nästan ta in dem nattetid, en period i alla fall.
NU har han ju redan svarat bra på det tillskott han får, så min egen "panik" har släppt...

Han är inte så jätte-mat-glad som det är nu... Det tar NÄSTAN emot med det där halvkilot havre så lucern känns mindre troligt att han får i sig.

Det finns än så länge ingenstans att ta in dem eftersom stallet inte är färdigt, tyvärr. Jag får försöka göra det bästa av situationen.

Olja kanske funkar?

Tack! Jag vet ju att det går åt mycket energi för mjölkproduktionen, men jag har aldrig haft några urtunningsproblem av den här graden med mitt halvblodssto när hon varit digivande! Av fölet att döma hamnar det mesta där - hon är rund och go - ser nästan ut som en färdig liten häst 7 månader gammal.! :crazy: Kanske Krafft Groov 125 är ett bättre foder i alla fall. Eller Dynavenas avelsvariant. Hur snabbt kan man öka luserngivan tro?

Senast ändrad:

Du får prova dig fram och försöka hitta något som han VILL äta. Det viktigaste är att han får i sig MER MAT.

Hestekraft är det bästa snabbgödmedlet jag provat. Mkt fett och fibrer, inte så mkt men lättsmält stärkelse, alla har gillat det även superkräsna vandrarhingsten. Bra värden. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 357
Senast: Fibusen
·
M
Foder & Strö Jag har ett dräktigt sto som är lite tunn och jag vill få upp henne i hull nu innan hon är högdräktig (ska fölsa sista veckan i juli)...
Svar
7
· Visningar
1 319
Senast: -moa-
·
Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka