Snabba svar om grunden till ridbana.

Maléne

Trådstartare
Grävmaskinen kommer till helgen och nu måste jag veta om jag måste ta bort hela lagret med matjord även om man lägger duk? Eller räcker det med att ta ca 20cm och jämna till?
:confused: :confused: :confused:

Sv: Snabba svar om grunden till ridbana.

Detta rör sig om en hobby bana som ni kanske förstår, är inte heller intresserad utav att lägga hela årslönen på den ;)

Du måste ta bort all matjord även om du lägger duk och ska det bli riktigt bra bör du även gräva ner nån form av dränering.

Detta rör sig om en hobby bana som ni kanske förstår, är inte heller intresserad utav att lägga hela årslönen på den ;)

Min hobby-ridbana är precis färdig. Hade tur och kunde lägga den i ett sandtag. Tog bort det lager som innehöll rötter och liknande, fick spränga bort en liten bergknalle (kostade 13000kr att spränga), fyllde ut med sand (som jag hade gott om; pappa var snäll och sågade de träd som stod i vägen så nu har jag ved till i vinter också). Lade dränering med egen brunn som kopplats till kommunens dikning med kommunens benägna hjälp och en del material och arbete bekostat av kommunen.
Lade duk, sedan ett bärlager med väggrus, sedan toppskikt med travgrus.

Min hobbyridbana är 20x50m så lite större än standard.
Kalaset kostade ca 300-350 tusen kr.
Men den är bra!:love:

Är visst ingen matjord, utan sån, heter det moränjord?

Fast det är ett samlingsnamn kan man säga... Iaf är det jord.

Allt beror på vad det är för jordmån där du bor. Är det sandjord kan det kvitta, men om det är lera ska du helst gräva iaf 40, dränera och lägga kross/makadam, annars kommer det stå vatten på banan.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Amk
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 109
Senast: AraSlei
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar