Snabb fråga!

Sv: Snabb fråga!

Det beror på vem det är och hur den säger nej! Är det en elak f*n som skriker NEJ och viftar och har sig så vill jag inte att hunden lyder men är det nån som behandlar hunden med respekt så är det okej

De männsikor som är nära vänner till mig som hunden har en relation till, exempelvis pappa som är hundvakt ibland, där är det en förutsättning att han lyssnar men vad gäller främmande människor har jag inget krav på det eftersom han ska lyssna på mig först.

När jag gick i högstadiet räddade jag livet på en schäfer pga av att den lyssnade när jag ropade.

Var ute på gympalektionen och promenerade, på lite håll såg jag en mycket liten tjej som gick med en schäfer. Eller jag kanske ska säga schäfern var ute och gick med flickan!

Plötsligt sliter sig hunden och galopperar i vild fart ut mot vägen och det kommer en bil!

Jag ryter för full hals! LIGG! ( ren reflex fö min farsa hade schäfer som var militär tjänstehund) med min allra värsta "röst" och hunden lägger sig ner på trottoaren och bilen passerar förbi.

Det var typ 30-40 cm från att hunden hade blivit mosad av bilen!

Sen gick jag fram och tog hunden i kopplet och höll den tills tjejen kom fram och kunde ta den igen.

/KT

Ja!

Men tanke på att han är en stor och bufflig hund så ska han kunna acceptera tillsägelser från andra människor. Skulle min hund komma på rymmen, och få syn på en främmande människa så är jag 99% säker på att han skulle säka kontakt för lek och kel. Jag vill att min hund i sådanna situationer skall lyssna och respektera andra människors tillrättavisningar - för alla vill inte ha en stor svart hund i knät.

Nu har det aldrig hänt att min hund rymt, däremot tycker jag det är bra att ha sådant i åtanke för olyckor händer. Dessutom respekterar han inte andra människors nej i dagsläget, men jag har inte heller haft honom så länge och det är något vi tränar med.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka