Snabb fråga!

Sv: Snabb fråga!

Tack för Era svar.

Det är ju lite svårt att svara på kanske, då många olika faktorer kan spela in.

Anledningen till min fråga var då jag på en kurs såg när instruktören skulle visa hur man lär in ett moment. Hon lånade då en kursares golden och släppte iväg en boll och sa sen ett rejält nej när hunden rörde sig mot den. Hunden sket fullständigt i det. När jag sen såg ägaren göra samma sak, så "viskade" hon ordet nej och hunden rörde inte en fena. Nu känner jag varken kursare eller instruktör, vet inget om dess bakgrund. Men den instruktören ansåg att detta ekipage behövde träna på detta. :confused:

Så jag funderade lite på hur mina hundar skulle ställa sig inför detta. Jag vet ju att de lyssnar på mina nära kompisar som jag umgås med, men jag har nog aldrig testat en främmande. Skulle kanske vara kul att se någon köra dem i lydnad. :D

Det är det jag menar, i såna fall lyssnar min hund bara på mig. Det kan flyga upp kaniner framför henne och jag behöver bara precis "nnn" så släpper hon det. Men med andra så skiter hon fullständigt i det...

Sen om hon hoppar eller tigger kan ju andra säga nej till henne, dock lyssnar hon inte ordentligt förrän jag säger det...

Hade ett exempel i vintras. Vi tränade för ett elitförare i lydnad och han skulle hjälpa mig med platsliggning. Efter en stund reste min hund sig och han skulle då korrigera henne. Han sa lugnt nej och la henne med tecken. Hon reste sig nog 5 gånger innan hon bestämde sig för att han var himla envis... Alltså gjorde hans nej inte mycket för henne, hade jag sagt det hade hon åmat sig och visat sig underlägsen...

//E

Ja, där har du rätt. Jag skrev lite klumpigt.
Du förklarar bra hur jag också gör.

Grana som blev helt förvirrad av denna diskussionen, det är ju så olika i vilken situation man är i :)

Jadzia skrev:
Jag kan inte påstå att Pirus hund lyder mig lika bra, men nog lyssnar han på vad jag säger och det har han gjort från första början.

Är du en vilt främmande människa för den hunden??

Nej, hon behöver inte lyssna på främmande människor.

Nja... Ska och ska..

Jag anser att det vore bäst om hon gjorde det(hon brukar göra det också vad jag vet) men jag förstår henne ifall hon inte skulle respektera vilken människa som helst.
Om tex. en "mesig" person backar och säger med pipig röst; Nej.. då är det ju rätt svårt för hunden att respektera ordet.

Lydnad går mina hundar lika bra med vem som helst. Vissa komandon kan ju klicka eftersom att jag säkert gör något omedvetet. Men moment som sitter klockrent på ord (de allra allra flesta) går ju precis lika bra. Men det är för att det inte är lydnad utan intränade moment man gör :) Mina är ju lika arbetsglada vem som är kör dem och vill göra mer mer. Det är jätteroligt när min kusin lånar en hund och så säger hon olika ord. Om det är ett nytt moment så vet hon ju inte ens vad hunden förväntas göra utan hon säger det ordet jag "rekomenderar" henne att säga och så får hon se vad som händer *hi hi*

Men när det gäller inkallning i lite svårare situationer så märks det tydligt att de lyssnar mycket mer på mig. Men min uppfödare har gått jaktprov med mina hundar utan att träna först och det var inga som helst problem.

Inte nu längre, men jag har varit. Hunden lyssnar varken bättre eller sämre nu mot vad han gjorde första gången vi sågs.

Har du alltså för vana att kolla om andra människors hundar lyder ditt nej i en situation där hunden utsatts för en retning :crazy: :confused:

:crazy: Frågan var ju om hunden lyder en främmande människas Nej.... Och för att veta det, så måste ju en främande människa säga nej till hunden. Känner hunden människan, så är det ju inte längre en främmande människa.

När du skriver följande
Jadzia skrev:
Hunden lyssnar varken bättre eller sämre nu mot vad han gjorde första gången vi sågs.
så måste du ju alltså sagt nej till hunden första gången du träffade den, för att veta att den beter sig likadant nu som då....:smirk:

Ja, jag sa nej till just denna hund första gången jag träffade honom. Det var dock inte för att kolla om hunden lydde och ej heller något jag har för vana att göra. Jag vet allvarligt talat inte var du fick det ifrån.

Enkel fråga, knepig att besvara… Det blir både ja och nej.

Hunden respekterar och lyder mina ”nej”, även i främmande situationer. Något han inte skulle göra för andra och inte heller behöver.
Är det däremot en känd situation, t ex att klafsa in med skitiga tassar, skulle han lyda även en främmande person, under förutsättning att ingen i vår familj stod därinne. Den typen av lydnad anser jag är OK om han har, och bör ha.
Så finns en tredje variant, exempelvis om någon skulle öppna bildörren och säga ”kom”. Då förväntar jag mig, att han skulle svara med ett morr och stanna i bilen. Dvs, han vet vad ordet innebär, och situationen är bekant, men han vet att inte lyssna på den främmande då.

Summa sumarum är att hunden själv skall avgöra, baserat på den uppfostran och ”allmänbildning” han har.

LIA

Jag ser gärna att mina hundar lyssnar till andras nej. Däremot uppskattar jag inte om folk håller på och Nejar mina hundar eller annat när det inte finns anledning.

*knapplån*
Det beror på situationen, men visst ska de kunna lyda någon annans nej om det behövs. Mina kompisars hundar lyder mig hyffsat, likaså lyder mina hundar dem hyffsat.

min hund litar inte på folk hon inte känner väldigt fäst vid mamma pappa jag .. hon är annars huvudskygg osv , så nej hon lyssnar inte på andra..

Precis som jag uppskattar att andra hundar respekterar mitt nej, hoppas jag att min hund egen hund respekterar andra människors nej.
Då menar vi i situationer som "nej, hoppa inte på mig", "Nej, hoppa inte in i min bil", "nej, rusa inte ut från din tomt för att hälsa på mig". Att sedan detaljstyra dem... nä. Då är det matte/husse som bestämmer.

Lite klurig fråga som sagt.

När jag inte är med skall hundarna uppföra sig, och det innebär att de skall lyssna till ett nej.

Men skulle de sättas i samma situation som hunden på kursen så hade jag tyckt att det var fullt normalt att hunden inte lyssnade.
Tycker att det var ett märkligt sätt att visa att man behöver träna nej.

Om jag säger till en bekant att min hund ska sluta tigga, hoppa etc.. tex.. DÅ vill jag att hon ska ta det.. men det slutar ofta med att jag får säga till..
annars så är det jag som håller i trådarna;)

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka