Snabb fråga!

G

GaurdianAngel

Anser Du att Din hund ska respektera en främmande människas nej?

Sv: Snabb fråga!

Nej det gör jag inte, helt främmande människor behöver hon inte lyssna på alls. Hon får lyssna på mig om det är så att vi för ovanlighetens skull hälsar.

Lite klurig fråga. Min hund tar normalt sett inte kontakt med en främmande människa. Förutsatt att det är någon som jag har accepterat att delta i vår lilla flock för stunden tycker jag nog att han ska acceptera ett nej eller något annat kommando ifrån den personen. Har vi exempelvis besök och vederbörande inte vill ha en rottweiler bredvid sig i soffan tycker jag att de ska kunna säga ifrån till hunden själv. Så om det är det du menar med en främmande människa så tycker jag att min hund ska acceptera, vilket han också gör om än med en lite sur min ibland;)

Det beror på, är det ute på stan och nån stolle tar kontakt på fel sätt ska min DEFINITIVT inte backa för den personen även om h*n säger nej! Där får han gärna vara lite på.... Han bits inte, tvärtom är han den snällaste hund man kan tänka sig, men han kan mopsa sig lite om det kniper och det får han gärna göra om det är "fel" person.

Däremot hemma så anser jag att det är jag som bestämmer, och det innebär att om våra gäster inte vill ha 40kilosvavvan i knät ska de kunna säga ifrån och han ska då lyssna och ta kommandot nej.

Gnist skrev:
Nej mina hundar ska inte lyda någon utanför familjen :cool:

Hur menar du ska hunden bli helt rabiat o skogstokig om nån passar din hund över helgen då du ska på Ålands kryssning o svaja me höfterna ???

Klart som fan den som håller i kopplet ska hunden lyssna på kallas för tillgänglig inget annat men har jag hunden i koppel eller under lydnad då ska det bara vara jag o ingen annan.

PIRU skrev:
Hur menar du ska hunden bli helt rabiat o skogstokig om nån passar din hund

Mina hundar blir inte rabiata om någon mot förmodan är hundvakt :rofl:
Och tro mig, behöver jag hundvakt, så är det någon närstående, som hundarna känner :smirk:

PIRU skrev:
över helgen då du ska på Ålands kryssning o svaja me höfterna ???

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: Händer Aldrig :cool:

PIRU skrev:
Klart som fan den som håller i kopplet ska hunden lyssna på kallas för tillgänglig inget annat

Så du menar att din IPO-hund skulle lyda vem som helst lika bra som den lyder dig??

Mina hundar är full kapabla att gå ordentligt i koppel utan att streta och dra, MEN skulle en vilt främmande människa försöka kalla in mina hundar/ försöka koppla upp dem och gå, skulle de INTE lyda, vilket JAG tycker är bra med tanke på hundnappare...Det är INTE bra att ha ex jakthundar som vem som helst kan kalla in, då har man snart ingen jakthund kvar..

PIRU skrev:
men har jag hunden i koppel eller under lydnad då ska det bara vara jag o ingen annan.

:confused: Så är det för alla duktiga hundar så det är ju inget unikt..

Som jag förstod frågan så var den om mina hundar lyder en främmande människas Nej, och det gör de inte!! Tror jag inte din hund gör heller, kan ju vara lite opraktiskt om den i skyddet släpper för att figuranten säger Nej....

Senast ändrad:

kpist skrev:
Nej det gör jag inte, helt främmande människor behöver hon inte lyssna på alls. Hon får lyssna på mig om det är så att vi för ovanlighetens skull hälsar.

Samma svar har jag! Men som frågan var, då menar jag främmande människor. Sen iofs behöver inte mina lyda de som kommer på besök hit, även om de känner dom.
Men kommer det hit hundfolk, så ser man direkt en annan skillnad. De vet hur man ska vara och hundarna lyssnar mer på dom.
Har jag en hundmänniska här och nån av mina hundar tex tjatar om att bli klappad mm. Då brukar jag säga att de får säga till hundarna själva om de vill de ska gå/sluta. Det lyssnar de på.

Ja absolut! Det kan ju vara helt livsavgörande! Ett nej kan förhindra mycket och jag är inte med dyngets 1440 minuter 365 dagar om året. Det är viktigt att även andra kan sätta en gräns eller förhindra något förbjudet eller farligt.

Det beror på vilken och vad hon gör..som om hon hoppar upp på dom eller gör nått dom inte uppskattar är det ju klart att dom ska säga till..men jag hatar när folk säger nej till hon om dom tror att hon gör nått fel..hatar när folk säger åt hon överhuvudtaget..som tex om jag ropar på henne så ska dom åxå ropa för att dom tror att hon inte lyssnar på mej..haatar det !! men men ett Nej är accepterat i dom flesta fallen iaf :p

Han testar gränser men är det en person som talar om för han att det är dom som bestämmer, då går han grymt i lydnad me dom också.

Skyddet har jag inte provat men där tror jag inte det funkar på samma sätt.

Lika om det uppstår situationer som blir kniviga då är han hos mig o söker stöd direkt.

Jadzia den lilla loppan testa för nån kväll sen inget me krav men han gick fint då med...

När jag läser ditt svar blir jag splittrad över vad jag skrev först.
För det är ju som du säger bra om någon kan säga ifrån om något är farligt tex.
Fast samtidigt så skulle mina acceptera ett nej då. De skulle höra allvaret.
Men sen vill jag heller inte att mina ska lyssna på andra hur som helst. Just för de kanske säger nej titt som tätt, på sånt som jag anser mina hundar får göra.
Ja, det var lite svårt det här när jag tänker efter.

Jag vill nog mina hundar ska lyssna om det är ett "riktigt" nej, men jag vill inte folk ska hålla på och fostra mina hundar. Men nej hur som helst, och inte hålla på och säga sitt, ligg mm heller.

Ja, nu gled jag iväg lite.

Pm kommer under dagen :)

Mycket blir ju beroende på i vilka situationer som hundarna lever och vistas i. Då har man olika krav. Men jag tycker att mina hundar ska lyssna på alla. De okända som jag lämnar mina hundar till ska kunna hantera dem och sätta gränser (veterinär etc) Sen bor jag kollektivt ibland och alla som kommer in oavsett om de är nya eller inte ska kunna säga nej till dem om jag inte är i närheten, ibland kan jag inte vara på två våningar samtidigt... Så det finns ju inget rätt eller fel svar, det beror på hur man lever "helt enkelt".

Håller med Minerva.
Har en kompis som jämt och ständigt ropar på min hund NÄR jag är med och vi går i skogen. Som tur är lyssnar han inte alls på henne *fniss* för då skulle han bli alldeles förvirrad för även om hon vill väl är hon ingen hundmänniska.
En annan gång var min sambos kusin snabb och skulle ta ut min hund ur skuffen på bilen, jag säger alltid "stanna" det första jag gör när jag öppnar skuffen annars hoppar han ut, men han öppnade bara skuffen och hunden hoppade självklart ut för ingen hade ju sagt att han skulle stanna. Kusinen började skälla och gorma på min stackars hund som helt förvirrad tittade på mig och undrade vad han gjort fel !! Jag blev så förbannad att jag skällde ut den här kusinen och talade om för han att han har minsann ingen rätt att skälla på min hund, speciellt när han inte gjort något fel:devil:
Efter det har han låtit hunden vara:angel:

simba_112 skrev:
Håller med Minerva.
Har en kompis som jämt och ständigt ropar på min hund NÄR jag är med och vi går i skogen. Som tur är lyssnar han inte alls på henne *fniss* för då skulle han bli alldeles förvirrad för även om hon vill väl är hon ingen hundmänniska.
En annan gång var min sambos kusin snabb och skulle ta ut min hund ur skuffen på bilen, jag säger alltid "stanna" det första jag gör när jag öppnar skuffen annars hoppar han ut, men han öppnade bara skuffen och hunden hoppade självklart ut för ingen hade ju sagt att han skulle stanna. Kusinen började skälla och gorma på min stackars hund som helt förvirrad tittade på mig och undrade vad han gjort fel !! Jag blev så förbannad att jag skällde ut den här kusinen och talade om för han att han har minsann ingen rätt att skälla på min hund, speciellt när han inte gjort något fel:devil:
Efter det har han låtit hunden vara:angel:

hehe skulle ha velat sett kusinens min när du blev arg på han och inte hunden :p

Nja, det beror på om jag är med eller inte. Om jag finns i närheten ska hunden lyssna på mig i första hand. Mitt kommando ska gälla över någon annans. Dock kan hunden gärna få lyda andra då jag inte är med. Det blir mycket enklare att bara lämna över hunden till någon annan då man är och tränar och måste på toa.

Jag ser inget negativt i att min hund skulle lyda andra. Tanken på att hon skulle skydda mig i farliga situationer är skrattretande så där förlorar jag inget och vad gäller eventuella hundnappare så måste de ta sig in i bilen först och i bilen är hon inte kul. Där lyssnar hon knappt ens på mig. Nu lyder inte min hund okända i vilket fall. Hon blir för rädd och slår dövövar till.

Så du menar att din IPO-hund skulle lyda vem som helst lika bra som den lyder dig??

Jag kan inte påstå att Pirus hund lyder mig lika bra, men nog lyssnar han på vad jag säger och det har han gjort från första början.

Beror på situation, men hårddrar jag det så nej.

Min ena hund lånar jag ut till andra för kurser och tävling, så hon lyder andra och även deras nej, de andra gör det inte...

Sen är det ju skillnad på att lyda en 10-årings nej och en stor karls ryt...

//E

Grana skrev:
Men sen vill jag heller inte att mina ska lyssna på andra hur som helst. Just för de kanske säger nej titt som tätt, på sånt som jag anser mina hundar får göra.

Bara en liten reflektion...
För mig är inte Nej! någon bestraffning på saker min hund inte får göra. Då fyar jag honom på annat sätt. Nej använder jag när det inte passar för stunden. Min hund får ligga i soffan men om jag eller någon annan inte vill ha honom där för stunden säger jag nej när han ska gå upp. Det är ingen bestraffning, snarare ett kommando såsom sitt elller ligg. Han får även lov at äta köttbullar men säger jag nej när jag kastar dem till honom får han helt enkelt låta dem vara. På så vis är det ingen fara att folk kommenterar honom nej för saker som han egentligen får göra.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
851
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tantan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka