1. Du vill alltså inskränka pressfriheten, förbjuda undersökande journalistik. Sen är jag ganska säker på att journalisten uppgav sitt rätta namn, i dagens samhälle får man inte ett vitt jobb utan att uppge personnummer. Jag är säker på att det är motsvarande problem i Danmark.
2. Jag ser inte hur man kan missa att källskyddet kommer in. Det är ju just för att inte försätta andra anställda/besökare till stallet i en taskig position som man kan behöva skydda dem. De har ju inga planer i världen på att lämna ut materialet. Det är du som vill att det ska lämnas ut. Inte journalisten.
Sen kan du liksom inte både äta och ha kvar kakan, antingen är du för att allt material ska lämnas ut, eller så vill du begränsa det och undanta exempelvis det som kan kopplas till andra personer och då håller du inte helt med H. Han vill ha precis allt utlämnat. Det finns garanterat andra än H och journalisten på bild/ljud det går inte att undvika helt även om man skulle försöka. Det är en plats där ganska många personer rör sig.
Du skriver om viktiga principer, jag antar att du anser att alla ska få sköta sig själv utan inblandning. I ett idealsamhälle är det givetvis det bästa. Att alla gör rätt respekterar varandra och alla lagar och bestämmelser. Så är det dock inte, alla gör inte rätt. I modern tid så har vi något man brukar kalla den 3: e statsmakten, det är media som granskar de beslutande. Det är mycket viktigt för en fungerande demokrati.
Den tredje statsmakten har även en annan funktion, att även granska andra funktioner, till exempel företag. Media är bra på att hitta oegentligheter. Några saker jag kan komma på på rak arm som de granskat är svartjobbares arbetsförhållanden, fusk med högskoleprov, förhållanden på slakterier, Macchiarini affären (kirurgen som experimenterade på människor och i förlängningen dödade dem genom experimentella operationer), elitidrott och sexuella övergrepp, trossamfund/sekter. Mycket av denna granskning blir omöjlig om din punkt 1 genomförs. Alltså att journalister inte får smygfilma och samla material utan att lämna ut allt råmaterial, eller som H hellre vill, att förbjuda det.
Vill du leva i ett samhälle där det är förbjudet att granska företag, där anställda inte får filma för att visa på missförhållanden, antingen för att de är tvungna att lämna ut råmaterialet eller att det helt är förbjudet?