Smygtagna filmer från Helgstrand visar såriga hästar och rollkür

Danska TV2 säger sig ha filmer på hästar med blod i munnen och ränder efter spö, och hästar som rids i rollkür. Nu ska tingsrätten i Ålborg avgöra om Andreas Helgstrand ska få tillgång till allt som filmats på hans anläggning.

Då finns det instanser som kan granska detta, det är knappast lämpligt att den som granskas ska göra den bedömningen.
Nu är vi inne på det principiella. Jag menar att H bör få ut de delar materialet som handlar om enbart bilder - under förutsättning att man kan upprätthålla källskyddet. Därför hoppas jag att H får rätt.
Många håller inte med - men jag kommer inte ändra min åsikt för att jag är i minoritet eller för att jag blir ’idiotförklarad’.
Tycker att det ’drev’ som uppstår när någon - i det här fallet jag - dristar sig till att ha en avvikande uppfattning än majoriteten manar till eftertanke

Det är väl ganska enkelt att hitta exempel där media har skapat drev och drivit en väldigt ensidig linje. Fake news är väl dessutom numera ett ganska vedertaget begrepp. Sedan får vi hoppas att dansk tv inte sysslar med sådant, men frågan är principiellt intressant och det är väl därför den hamnat i domstol
Fake news är ju något som framförallt marknadsförs av folk som vill dra in press och yttrandefriheten vilket i sig är första steget mot diktatur..

Dreven av privatpersoner på sociala medier är dessutom oftast 100 resor värre än vad media kan hitta på 😑

Hur frågan om källskydd ser ut i just den här frågan har jag ingen uppfattning om, men i t ex uppdrag granskning och andra program där man använder dolda kameror så är det ju en journalist som har detta som arbetsmetod.

Min synpunkt på att det är rimligt att få se en helhet av inspelat material grundar dig i att man lätt kan klippa fram ’en story’. Du kan t ex filma en häst som rids av en ryttare m vanliga sporrar, klippa in en närbild bild av en annan ryttare med ngn form av otillåtna sporrar och sedan klippa in en sekvens med en häst med blodiga sidor … Tittaren tror att det är ett och samma ekipage, när det i själva verket inte finns ngt samband.
Eller du visar hur ngn rappar en häst hårt med ett spö så att hästen tar ett stor språng framåt, men du utelämnar sekvensen där hästen håller på att backa rätt in in barnvagn med ett barn i ….
Det är en fråga för granskningsnämnden i så fall. Det är definitivt inte en fråga för personen som blivit filmad.

Vi som försvarar pressfriheten är inte otrevliga. Men det är väldigt svårt att ha den här diskussionen med någon som inte vet hur pressetik och -frihet fungerar eller varför den är så oerhört viktig. Kan en historian bakom reglerna som skyddar den fria pressen så är det här en no brainer, det är självklart att det inte ska lämnas ut något råmaterial.

Sedan hoppas jag att om domstolen mot all rim och reson faktiskt går på AHs linje så förstör journalisten råmaterialet. Just för att skydda ev källor och bevara integriteten hos den fria pressen.
Du gör väldigt många antaganden om
mig. Att jag inte är journalist betyder inte att jag saknar kunskap …
Jag har inte skrivit att DU är otrevlig, men jag tycket att du uttrycker dig på ett sätt som jag upplever som otrevligt - onödigt hårt och anklagande

Det är en fråga för granskningsnämnden i så fall. Det är definitivt inte en fråga för personen som blivit filmad.
Det är den rådande ordning vi har men det gör väl inte att man är förhindrad att ha åsikten att det borde vara annorlundas?
Hela diskussionen utgår ju ifrån att H har begärt ut material i en domstol och om
man tycket att han borde få ut det eller ej.
Sen handlar det om Danmark och vad som ev kan översättas till svenska förhållanden överlåter jag till ngn annan ..

Du gör väldigt många antaganden om
mig. Att jag inte är journalist betyder inte att jag saknar kunskap …
Jag har inte skrivit att DU är otrevlig, men jag tycket att du uttrycker dig på ett sätt som jag upplever som otrevligt - onödigt hårt och anklagande

Det var inte min mening att vara anklagande... men förstår du vidden av att nagga i pressfriheten samt källskyddet och vad det i förlängningen kan ställa till med? Vi är flera här som faktiskt blir upprörda av att det anses helt rimligt att lämna ut källmaterial på det vis AH vill. Just för att det kommer att ha ytterst långtgående konsekvenser för vårt samhälle i stort.

Att ha den åsikten tyder också på i mina ögon en bristfällig kunskapsbakgrund till varför det ser ut som det gör i dag. Det gör mig faktiskt helt skräckslagen för utan kunskap om hur samhället och yttrandefriheten fungerar så är vi inne på en mycket farlig väg.

PS. Jag är heller inte en utbildad journalist även om jag har fuskat som frilansare i ett tidigare liv. Dock visste jag om hur pressfrihet etc fungerade innan dess, just eftersom jag haft bra lärare i skolan samt ett eget intresse för samhällskunskap DS.

Nu är vi inne på det principiella. Jag menar att H bör få ut de delar materialet som handlar om enbart bilder - under förutsättning att man kan upprätthålla källskyddet. Därför hoppas jag att H får rätt.
Många håller inte med - men jag kommer inte ändra min åsikt för att jag är i minoritet eller för att jag blir ’idiotförklarad’.
Tycker att det ’drev’ som uppstår när någon - i det här fallet jag - dristar sig till att ha en avvikande uppfattning än majoriteten manar till eftertanke
Fast vad tänker du att han ska ha det opublicerade materialet till? Varför ska han ha rätt till det, i vilket syfte?

???? Självfallet inte. Min kommentar handlade om huruvida man kan känna sig trygg i en intervju situation

Helt ärligt är det inte journalistens sak att få dig att känna dig trygg i en intervjusituation (jag utgår ifrån att de pressetiska reglerna följs). Blir du intervjuad i din yrkesroll är det din organisation som ska se till att du har verktygen för det. Jag har fått mediaträning för just det syftet.

Fake news är ju något som framförallt marknadsförs av folk som vill dra in press och yttrandefriheten vilket i sig är första steget mot diktatur..

Dreven av privatpersoner på sociala medier är dessutom oftast 100 resor värre än vad media kan hitta på 😑
Fake news och exempel på hur bilder och uppgifter tas ur sitt sammanhang för att uppnå ett viss syfte ser vi ju exempel
på dagligen. Ta drevet mot Socialen om att muslimska barn omhändertas eller hur bilder på kändisar används i reklam som d
Det var inte min mening att vara anklagande... men förstår du vidden av att nagga i pressfriheten samt källskyddet och vad det i förlängningen kan ställa till med? Vi är flera här som faktiskt blir upprörda av att det anses helt rimligt att lämna ut källmaterial på det vis AH vill. Just för att det kommer att ha ytterst långtgående konsekvenser för vårt samhälle i stort.

Att ha den åsikten tyder också på i mina ögon en bristfällig kunskapsbakgrund till varför det ser ut som det gör i dag. Det gör mig faktiskt helt skräckslagen för utan kunskap om hur samhället och yttrandefriheten fungerar så är vi inne på en mycket farlig väg.

PS. Jag är heller inte en utbildad journalist även om jag har fuskat som frilansare i ett tidigare liv. Dock visste jag om hur pressfrihet etc fungerade innan dess, just eftersom jag haft bra lärare i skolan samt ett eget intresse för samhällskunskap DS.
Jag är inte ute efter att på ngt sätt vilja inskränka yttrande- och pressfrihet, men även media måste kunna granskas och ifrågasättas och vi måste kunna tänka även en journalist kan ha en mindre hedersam agenda

Det är den rådande ordning vi har men det gör väl inte att man är förhindrad att ha åsikten att det borde vara annorlundas?
Hela diskussionen utgår ju ifrån att H har begärt ut material i en domstol och om
man tycket att han borde få ut det eller ej.
Sen handlar det om Danmark och vad som ev kan översättas till svenska förhållanden överlåter jag till ngn annan ..

Det blir ohållbart om varenda reportage ska upp i rätten (och ett ohyggligt slöseri med skattepengar för att inte tala om resurserna det skulle kräva rent allmänt av rättsväsendet som redan går på knäna som det är).

Klart att du har rätt till din åsikt men du har fortfarande inte kommit med vad du baserar den på vilket vore intressant att få veta.

Skulle du ha samma åsikt om en journalist wallraffat inom organiserad brottslighet som tex ett MC-gäng?

Helt ärligt är det inte journalistens sak att få dig att känna dig trygg i en intervjusituation (jag utgår ifrån att de pressetiska reglerna följs). Blir du intervjuad i din yrkesroll är det din organisation som ska se till att du har verktygen för det. Jag har fått mediaträning för just det syftet.
Tyvärr har jag dåliga erfarenheter - det finns bra och dåliga journalister precis som i alla andra yrkesgrupper

Fake news och exempel på hur bilder och uppgifter tas ur sitt sammanhang för att uppnå ett viss syfte ser vi ju exempel
på dagligen. Ta drevet mot Socialen om att muslimska barn omhändertas eller hur bilder på kändisar används i reklam som d

Jag är inte ute efter att på ngt sätt vilja inskränka yttrande- och pressfrihet, men även media måste kunna granskas och ifrågasättas och vi måste kunna tänka även en journalist kan ha en mindre hedersam agenda

Fake news har inget med seriösa grävande reportage att göra. Det är som sagt en sak som ytterst tvivelaktiga element använder för att inskränka yttrandefriheten.

Klart att media granskas och kan ställas till svars, det är liksom därför vi har pressombudsmannen...

Tyvärr har jag dåliga erfarenheter - det finns bra och dåliga journalister precis som i alla andra yrkesgrupper

Jag har halvt blivit fulciterad... det är bara att skaka av sig. Som sagt, klarar en inte av att bli intervjuad så ska en inte ställa upp på det.

En journalist är liksom inte ens kompis, den är där för att göra sitt jobb och ibland ingår det att ifrågasätta den hen intervjuar.

Ja, granskningar av media görs ju redan idag...

Men hur gör du kopplingen mellan det och utlämnande av råmaterial till privatpersoner med kraftiga särintressen?

Det blir ohållbart om varenda reportage ska upp i rätten (och ett ohyggligt slöseri med skattepengar för att inte tala om resurserna det skulle kräva rent allmänt av rättsväsendet som redan går på knäna som det är).

Klart att du har rätt till din åsikt men du har fortfarande inte kommit med vad du baserar den på vilket vore intressant att få veta.

Skulle du ha samma åsikt om en journalist wallraffat inom organiserad brottslighet som tex ett MC-gäng?
Svar: ja
När det gäller vad som filmats, dvs själva bilderna. Inte intervjuer eller uttalanden. Det är möjligt att jag inte inser själva komplexiteten i detta, men då får ngn förklara.

Ja, granskningar av media görs ju redan idag...

Men hur gör du kopplingen mellan det och utlämnande av råmaterial till privatpersoner med kraftiga särintressen?
TV vill göra ett reportage och har makten att sålla och klippa. H är den som granskas och vars verksamhet kritiseras. Det han kritiseras för är ha misshandlat hästar. Då menar jag att det är rimligt att han får ta del de filmsekvenser där misshandeln har filmats i sin helhet för att kunna säkerställa att det som visas inte är manipulerat.

Om filmen visar hur ngn berättar om hur hen har sett hur H misshandlar hästar blir saken en annan - då kommer vi in på källskyddet och då får H ta TV till domstol f förtal m vittnesförhör mm

Tillit har faktiskt inte med det hela att göra, det är som sagt inte en kompis en sitter och snackar med. Men känner du så här ska du naturligtvis inte bli intervjuad.
Utgångspunkten här var ju om
man alltid kan lita på media …Mitt svar är journalister mycket väl kan ha en diold agenda och vilja vinkla ett inslag

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Danska TV2 har rätt att visa det smygfilmade materialet från Helgstrand. Det slår domstolen i Ålborg fast, efter att Andreas Helgstrand...
Svar
0
· Visningar
474
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu medger Andreas Helgstrand att det begåtts våld mot hästar i hans verksamhet. I en intervju med danska TV2 idag säger han att han är...
Svar
0
· Visningar
216
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det danska ridsportförbundet stänger av Andreas Helgstrand från landslagsuppdrag under hela 2024. Samtidigt som beskedet kom visas nya...
Svar
0
· Visningar
408
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 014
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI