smugglat in hund

Sv: smugglat in hund

Beroende på vad hunden kommer från för land så kan det bli hemisolering. Jordbruksverket brukar pga brist på resurser nöja sig med hemisolering om hunden kommer från ett EU-land eller från ett lågriskland.

TS skrev att hunden inte kommer från ett EU-land, landet ifråga är inte är rabiesfritt heller. Därav mitt svar :)

Hur vet ni att det är en ovtjarka om det var en man bara hittade på gatan? Finns väl blandraser som kan se liknande ut?

Vilket land var dom i och hur smugglade dom in hunden?

Ah, icke-rabiesfritt läste jag, men icke-EU-land missade jag. :)

Lågriskländer kan ju i och för sig vara listade icke-EU länder också. Vet inte hur de t.ex. ser på Kroatien?

Senast ändrad:

Jag blir så förbannad så jag kokar. Är såna här människor som gör vi får in skit till Sverige :mad:

Behövs inte ens diskuteras vad som kan hända, karantän eller inte. Detta ska självklart anmälas...
Tvekar du så är du medskyldig anser jag..

Var med om något liknande för nåhra år sedan. Grannarna hade plockat hem en 6-vecors golden från polen. En här på buke hjälpte mig att anmäla. Men det hände inte så mycket tyvärr. De fick hem ett brev som sa att de ska vaccinera och avmaska valpen och ha den typ i hemkarantän ett tag.

Det är ju det som oftast händer, att det blir hemkarantän alltså. Skälet till det är att det är så otroligt många hundar som smugglas in att det inte finns utrymme att sätta dem i vanlig karantän. I praktiken så betyder det att det är helt riskfritt att smuggla in ett enstaka djur i Sverige alternativt att köpa en smuggelhund. Helt sjukt att det ska behöva vara så.

självklart menar jag ovtjarka, vet inte vad det är med mig och stavning idag..

Dom ska ta hunden till veterinären, så jag antar att vet. informerar dom om vad som kommer att hända.

Vill inte skriva ut landet ifall dom hittar tråden, men sambon kommer därifrån så han kände igen utseendet med en gång (självklart kan det vara fler raser). Dessa hundar används flitigt i hundslagsmål som tyvärr är mycket populärt, man tar med barnen på söndagarna och tittar. Killen sa också att veterinären där nere hade sagt att det är en ovtjarka, men som sagt, självklart kan det finnas fler raser!

Jag antar att dom smugglade med den i bilen eller på tåget/bussen.

Dom vill vaccinera hunden så den får stamtavla i skk. Den börjar redan bli arg och bita/skälla sa dem..

Om den nu får stanna kvar så hoppas jag att dem reder ut det:)

Senast ändrad:

Japp, de fick inte ens ett besök eller samtal. Eller någon som kollade upp om de gjorde som det stod i brevet.

Dom vill vaccinera hunden så den får stamtavla i skk.

Du har väl upplyst dem om att stamtavla får man utfärdat om valpen har stamboksförda föräldrar och uppfödaren uppfyller SKK:s och rasklubbens krav?

Det är ju det som oftast händer, att det blir hemkarantän alltså. Skälet till det är att det är så otroligt många hundar som smugglas in att det inte finns utrymme att sätta dem i vanlig karantän. I praktiken så betyder det att det är helt riskfritt att smuggla in ett enstaka djur i Sverige alternativt att köpa en smuggelhund. Helt sjukt att det ska behöva vara så.

Samma sak här när jag för något år sedan kom över en insmugglad hund. Fick ett brev av tullen att jag var misstänkt för hundsmuggling (ärendet blev nerlagt) och ett samtal/brev/beslut om avmaskning och endera hemmakarantän eller uppvisande av blodprov (hunden var rabiesvaccinerad i hemlandet). Jag kommer inte ihåg om det krävdes att jag skickade in några papper på avmaskningen.

Jag antog då att det berodde på att det handlade om ett s.k. rabiesfritt land men det sker alltså även med hundar från högriskländer?

*kl*

Smugglat hem en hund från ett icke-rabiesfritt land, som kan vara en ovtjarka, eller liknande boskapsvaktare. Med planen att den ska reggas i SKK?!

Det var inte nådigt med hur många dumheter som folk kan lyckas med på en och samma gång. Det är inte utan att man skulle vilja ställa frågan: "Hur tänkte du nu?"

Hoppas du vågar anmäla, eller att de löser sig "kemiskt" vid vet. besök.

Var med om något liknande för nåhra år sedan. Grannarna hade plockat hem en 6-vecors golden från polen. En här på buke hjälpte mig att anmäla. Men det hände inte så mycket tyvärr. De fick hem ett brev som sa att de ska vaccinera och avmaska valpen och ha den typ i hemkarantän ett tag.

Ja det minns jag..

kl

Just när jag trott jag inte kan förvånas mer över människors dumhet så "popp" dyker det upp ngt nytt/mer:crazy:

KL

Jag var i denna sits för många år sedan och jag valde att ringa tullkriminalen, då valpen var i bedrövligt skick. Valpen som sade hade tagits hem från Tyskland - vilket inte gick då "godkänt" med så pass liten valp och det fick mig fatta misstankar.

Dom fick hembesök inom loppet av 24 timmar, så det togs väldigt allvarligt på det och vid lite påtryckning från tullkrim så visade det sig att valpen inte alls kom från Tyskland som "ägarna" först sagt utan från ett högriskland vad gäller rabies. Anledningen till köpet och smugglingen var att valpar av den rasen var billigare i det landet än i Sverige (Sverige hade normalt hundpris på rasen)

Dom fick valet att antingen avliva omedelbart eller att hunden sattes i karantän och dom tog beslutet att avliva, då karantän blev dyrt. Otroligt synd på valpen, men nu slapp hundratals hundägare här gå oroliga - och vi fick tom besked från tullkrim efteråt om vad obduktionen visade så vi slapp vara oroliga för ev smittor, då denna valp hade släpats runt överallt i området.

Då för 13 år sedan tog dom väldigt allvarligt på hela händelsen, så valpen obducerades alltså för att kolla efter ev smittorisker.

Jag har inget till övers för djursmugglare som gör saker för sin egen skull utan att tänka på andra och på vårt land - så jag skulle anmäla omedelbart !

Dom vill vaccinera hunden så den får stamtavla i skk. Den börjar redan bli arg och bita/skälla sa dem..

Skulle en stamtavla (som de för övrigt inte får, som andra skrivit, göra att valpen slutar bita och skälla?
Nej, jag hoppas verkligen att veterinären har vett i skallen och anmäler som man måste enligt lag.
Att den börjar bita kan ju (i värsta fall) vara rabies...huvva. Eller ren rädsla från hunden.

Dom vill vaccinera hunden så den får stamtavla i skk.

:rofl:

Så en vaccination innebär att insmugglad hund (som eventuellt är en blandras) får registrerade, kända föräldrar och ett hundpass? Tillåt mig ytterligare en :rofl:

Tror de verkligen att det fungerar så? :eek:
I så fall har de ju verkligen ingen koll på någonting.
Det här blir bara mer och mer skrämmande.

KL

Handlingen är avskyvärd och helt obegriplig MEN ha i åtanke att OM du anmäler så är det mest troliga att hunden avlivas, inte att den sätts i karantän.

Det lilla jag känner till om rasen är att den är högst olämplig som första hund, och jag förutsätter att personer som väljer att smuggla in en hund inte är några vana hundmänniskor.

Liknande trådar

Övr. Hund Jordbruksverket har ännu en gång (13 juli) ändrat i sina regler !!!! Denna gången gäller det införseln av valpar under 3 månader, där...
Svar
1
· Visningar
804
Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 838
Senast: crazy
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V