Sv: smugglat in hund
KL
Jag var i denna sits för många år sedan och jag valde att ringa tullkriminalen, då valpen var i bedrövligt skick. Valpen som sade hade tagits hem från Tyskland - vilket inte gick då "godkänt" med så pass liten valp och det fick mig fatta misstankar.
Dom fick hembesök inom loppet av 24 timmar, så det togs väldigt allvarligt på det och vid lite påtryckning från tullkrim så visade det sig att valpen inte alls kom från Tyskland som "ägarna" först sagt utan från ett högriskland vad gäller rabies. Anledningen till köpet och smugglingen var att valpar av den rasen var billigare i det landet än i Sverige (Sverige hade normalt hundpris på rasen)
Dom fick valet att antingen avliva omedelbart eller att hunden sattes i karantän och dom tog beslutet att avliva, då karantän blev dyrt. Otroligt synd på valpen, men nu slapp hundratals hundägare här gå oroliga - och vi fick tom besked från tullkrim efteråt om vad obduktionen visade så vi slapp vara oroliga för ev smittor, då denna valp hade släpats runt överallt i området.
Då för 13 år sedan tog dom väldigt allvarligt på hela händelsen, så valpen obducerades alltså för att kolla efter ev smittorisker.
Jag har inget till övers för djursmugglare som gör saker för sin egen skull utan att tänka på andra och på vårt land - så jag skulle anmäla omedelbart !