smugglat in hund

Sv: smugglat in hund

Jätte bra gjort av dig!

Har själv hundar och vill inte att de ska behöva smittas av något.

Double-facepalm.jpg

Väldigt bra gjort av dig att (re)agera! :bow:
Stackars hund! :(

Helt fel!
Valpar som är för unga kan importeras med specialtillstånd.
PL

Då måste du som importör kunna garantera karantänliknande förhållanden.

Eller hur?

Annars får man snällt vänta tills unghunden kan producera och visa upp egna antikroppar( inte modertikens) efter vacinationerna som krävs.

Har anmält idag. Nu får vi se vad som händer, sambons kompis lär ringa ifall det blir något problem för dem.

Dem vill vaccinera hunden så att den får stamtavla, förklarade för dem att så fungerar det inte.
Paret såg sin chans att få en gratis hund antar jag, dom var inne på att köpa en liten ras innan men det var så dyrt.

Superbra! Mycket bra gjort av dig. :bow:

Paret såg sin chans att få en gratis hund antar jag, dom var inne på att köpa en liten ras innan men det var så dyrt.

Ja, och då är ju en insmugglad ovtjarka ett bra alternativ. Den är ju liten och en lämplig förstagångshund.:crazy:

Ärligt talat, vilka jäkla jubelidioter.

Har de tagit hunden till veterinär? Isåfall undrar jag, om ägarna berättade samma story som till dig, vad den veterinären gjorde. Förutom att upplysa ägarna om vansinnet i det de gjort, hoppas jag att en veterinär har plikter att anmäla och åtgärda "misstaget". PL här vet nog om veterinärer har nån form av anmälningsskyldighet när det rör sig om olagligt förfarande?

Att valpen bits och håller på, är ju rätt vanligt valpbeteende, de flesta valpar gillar ju att tuggas. Men OM det nu är en Ovtjarka (Gud sig förbarme...) kan det eskalera till nåt betydligt allvarligare.

Jag blir så matt av sånt här...........:mad:

Eller hur?

Annars får man snällt vänta tills unghunden kan producera och visa upp egna antikroppar( inte modertikens) efter vacinationerna som krävs.

Man får ta in en valp som inte blivit äldre än max 3 månader utan rabiesspruta om man tar in från ett lågriskland.
Du måste ha tillstånd från jordbruksverket och du får betala en summa.
Uppfödaren måste också intyga att valpen endast varit i kenneln och inte på andra ställen.
Inga karantänliknande förhållanden krävs när valpen kommer hem.

Sen finns det regler hur man måste hämta hunden, beroende på vilket land man köper ifrån..

Eller hur?

Titrering är inte längre ett krav.

Har inte läst igenom hela tråden, men hur smugglade dem med sig hunden?
Hade dem egen bil med sig?

*kl*

:eek::eek:
Vad är det med folk? Det är ju inte för skojs skull som man inte får plocka med sig djur hejvilt runt om i världen!

Ja man undrar ju..jag menar jag hade gärna stoppat en koala i väskan eller kanske en kängru. Men det stannar ju liksom där, vid "åååh vad jag skulle vilja..." man GÖR det ju liksom inte. Också finns det folk som gör det? Man slutar aldrig förvånas över hur dumma en del kan vara!

Man får ta in en valp som inte blivit äldre än max 3 månader utan rabiesspruta om man tar in från ett lågriskland.
Du måste ha tillstånd från jordbruksverket och du får betala en summa.
Uppfödaren måste också intyga att valpen endast varit i kenneln och inte på andra ställen.
Inga karantänliknande förhållanden krävs när valpen kommer hem.

Sen finns det regler hur man måste hämta hunden, beroende på vilket land man köper ifrån..

Hade jag inte en aning om!
Kollade för en några år sedan ,då jag ville ta hem en Münsterländervalp men då var det så krångligt att det fick vara.
Idag med dagens kurs och de nya reglerna + att kvalitetsvalpar ligger på ca 60% av svenska priser så.......:bow:
http://4.bp.blogspot.com/_0LEzPr7z_MM/Sa1-eNGU3QI/AAAAAAAAAAg/7wI6bLfwaVg/s1600-h/Bild+torun+108.jpg
Hade jag tänkt mig, uppvisar lite "jävlar annama" eller hur?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jordbruksverket har ännu en gång (13 juli) ändrat i sina regler !!!! Denna gången gäller det införseln av valpar under 3 månader, där...
Svar
1
· Visningar
804
Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 838
Senast: crazy
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V