smugglat in hund

Sv: smugglat in hund

kl

Jag sitter bara och hoppas på att hela tråden är bluff. Jag har så svårt att tro att folk är så otroligt dumma i huvudet...

Jag hade anmält på två röda med.
Även om det var familj eller bästa vänner.
Vi har få farliga smittsamma sjukdomar i sverige och det får gärna fortsätta vara så! Det handlar inte om detta par och valpen utan om så mkt mer än det.
Jag hade fasen inte vågat gå ut med hunden på samma område som den valpen tills den är utredd för sjukdomar efter de regler som finns.
Det är inget jävla löjleri att dessa regler finns!!!!
Ursäkta TS men vilka förbannade jäkla idioter!

Satte morgonkaffet i fel strupe när jag insåg vad TS menade för hund med :crazy:

Detta kan ju bli helt galet fel, nu av mer än en anledning...

KL

Handlingen är avskyvärd och helt obegriplig MEN ha i åtanke att OM du anmäler så är det mest troliga att hunden avlivas, inte att den sätts i karantän.

Hellre riskera att en hund i riskzoonen blir avlivad än att tusentals andra riskerar få sjukdomar - krasst, men sant. Det får inte mig att backa en tum.

Hellre riskera att en hund i riskzoonen blir avlivad än att tusentals andra riskerar få sjukdomar - krasst, men sant. Det får inte mig att backa en tum.

Fattar överhuvud taget inte vitsen med att ta hem en hund utifrån.

Finns ett undantag,om man pysslar med avel och man vill ha hem friskt blod i stammen. Men då krävs det ju att hunden som kommer har dels klara papper + en verifierbar stammtavla.

Att plocka hem en gatukorsning visar ju bara på hemtagerens brist på hjärnceller. Det finns ju tillräckligt många gatukorsningar att ta hand om hemma i svedala.

För att mota Olle i grind skulle man återinföra hundskatten + att hundar endast skulle få registreras för skatt om båda föräldrarna redan är registrerade.
Hundar som påträffas utan skattemärke eller godkänd chippning skulle avlivas omedelbart på ägarens bekostnad.

Då skulle man bli av med många av de oseriösa uppfödarna + en stor del av svartimporten. För vem vill ha en hund som varje dag riskerar att bli avlivad?

De kan själva kontakta tullen och förklara att de inte hade fattat hur allvarligt det var att ta in en hund utan vaccinationer och papper eller så kan de ljuga och säga att de köpte valpen på stan och misstänker att den kan vara insmugglad.

Jag skulle inte vara alltför säker på att tulltjänstemännen är så lättlurade och råder därför TS att smugglarna kontaktar tullen och berättar sanningen. Enklare för alla parter.

Till TS:

Hälsa dina vänner att det är sådana som dem som sett till att det finns risk för att vi inte längre ska kunna äta bär och svamp vi plockat i naturen! Visserligen heter det rävens dvärgbandmask, men jag är övertygad om att det är insmugglade hundar som sett till att inplantera den i Sverige.

Är fullkomligt övertygad om det med.
Likså tror jag vi får vara glada för att vi kan äta det vi hittar i skogen för det kommer inte gå i framtiden.

Till TS:

Hälsa dina vänner att det är sådana som dem som sett till att det finns risk för att vi inte längre ska kunna äta bär och svamp vi plockat i naturen! Visserligen heter det rävens dvärgbandmask, men jag är övertygad om att det är insmugglade hundar som sett till att inplantera den i Sverige.

:bow::bow: Precis så.

Jag skulle inte vara alltför säker på att tulltjänstemännen är så lättlurade och råder därför TS att smugglarna kontaktar tullen och berättar sanningen. Enklare för alla parter.

Det tror inte jag heller, men som jag skrev så spelar det mig ingen roll vilken förklaring de ger bara tilltaget anmäls.

KL

Anmäl.
Om man bortser från det alldeles uppenbara att den kan bära på diverse mask och sjukdomar tycker jag personligen att det känns högst olämpligt för ovana/dumdristiga hundägare (som jag antar de är) ska inneha den hunden/hund överhuvudtaget.
Det lilla jag vet om rasen är att man inte ska fundera på att ha den om man inte är i stort behov av att typ freda sin boskap från varg på ryska tundran...

KL..

Ts har ju varit inne här i dag, men inte skrivit något. Jag så antar hon inte vågar anmäla eller tänker skriva här..

Har anmält idag. Nu får vi se vad som händer, sambons kompis lär ringa ifall det blir något problem för dem.

Dem vill vaccinera hunden så att den får stamtavla, förklarade för dem att så fungerar det inte.
Paret såg sin chans att få en gratis hund antar jag, dom var inne på att köpa en liten ras innan men det var så dyrt.

Bra gjort!

Vilka blåsta kompisar du har... Såna borde inte ha hund alls. Det är lite som med häst, har man inte råd att köpa hästen har man inte råd att hålla den heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Jordbruksverket har ännu en gång (13 juli) ändrat i sina regler !!!! Denna gången gäller det införseln av valpar under 3 månader, där...
Svar
1
· Visningar
804
Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 838
Senast: crazy
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V