smugglat in hund

anna_anna

Trådstartare
en nära vän till sambon har varit iväg på semester, där hittar dem (han och flickvännen) en hund på gatan som dem smugglade med hem till Sverige.
Träffade killen och hans flickvän häromdagen dagen, dem är helt överlyckliga över deras nya familjemedlem (givetvis).
Jag har sagt till sambon att jag tycker deras handling var helt oacceptabelt och allt vad det innebär med att smuggla in en hund från ett icke EU-land som även inte är rabiesfritt. Hunden är en oktava på ca 6-8 veckor gammal.

Vad skulle ni göra om ni var i min situation?

Vi har ju själv hund så jag vet att sjukdomar/mask/rabies från andra länder kan bli katastrof för Sverige. Sambon tycker jag överdriver, jag ska vara glad för deras skull.

Sv: smugglat in hund

Jag hade sett till att de skulle ha avmaskat hunden, rabiestestat samt vaccinerat, annars hade jag hotat med att anmäla dem.

en nära vän till sambon har varit iväg på semester, där hittar dem (han och flickvännen) en hund på gatan som dem smugglade med hem till Sverige.
Träffade killen och hans flickvän häromdagen dagen, dem är helt överlyckliga över deras nya familjemedlem (givetvis).
Jag har sagt till sambon att jag tycker deras handling var helt oacceptabelt och allt vad det innebär med att smuggla in en hund från ett icke EU-land som även inte är rabiesfritt. Hunden är en oktava på ca 6-8 veckor gammal.

Vad skulle ni göra om ni var i min situation?

Vi har ju själv hund så jag vet att sjukdomar/mask/rabies från andra länder kan bli katastrof för Sverige. Sambon tycker jag överdriver, jag ska vara glad för deras skull.

Herregud! Hoppas du inte har några egna hundar, då skulle jag direkt åka med dem till veterinären.

Antagligen kommer hunden bli avlivad förr eller senare när någon kommer på dem och om det hade varit jag så hade jag anmält direkt med tanke på vad de utsätter andra hundar för.

Men förhoppningsvis så sätts den endast i karantän, eftersom den är ung kanske det är större chans för det?

Skrev helt fel, menade ortjava.

Dom ska ta hunden till veterinären nu. Vi träffade dem ute, hade ingen fysisk kontakt (kram/handslag).

Jag skulle anmält genast! Hur kul är det då den hunden kissar och bajsar överallt, då man inte vet vilka sorters parasiter eller sjukdomar den bär på. Nej fy! Vilka otroligt dumma människor det finns. Man blir alldeles mållös!

Vad skönt! Så länge den inte har något smittsamt så borde det inte vara någon fara för din hund:)

Jag hade anmält till polisen på en gång. Vill verkligen inte ha in fler jäkla sjukdomar. Galet oansvarigt. Hade de öht brytt sig hade de tagit in den på korrekt vis.

Det är ju en jättesvår sits för dig. Men hunden måste sättas i karantän, vilket betyder att smugglingen måste anmälas. Antingen genom att du anmäler eller att du kontaktar din sambos vänner och säger att om de inte ser till att hunden sätts i karantän så kommer du att göra det. De kan själva kontakta tullen och förklara att de inte hade fattat hur allvarligt det var att ta in en hund utan vaccinationer och papper eller så kan de ljuga och säga att de köpte valpen på stan och misstänker att den kan vara insmugglad. Jag struntar ärligt talat i vilket bara hunden sätts i karantän, även om jag egentligen tycker att de borde få ett kännbart straff.

Jag undrar vad de har tänkt att göra om valpen blir sjuk? Låta bli att ge den vård? Jag har själv en bekant som idiotiskt nog smugglade in en hund tillsammans med en kollega till honom. Min bekants valp blev svårt sjuk efter ett par dagar. För att göra en tragisk och fruktansvärd onödig historia kort så slutade det med att den sjuka valpen var så svårt sjuk att den avlivades och att tullen efter en anmälning hämtade den andra insmugglade men förmodligen friska valpen för avlivning.

Jag hoppas för allas vår skull - och för valpens skull - att du har styrka att anmäla om inte din sambos bekanta inte själva anmäler sitt tilltag.

Senast ändrad:

Menar du ovtjarka?? :crazy:
Är man så okunnig att man inte tänker på div. smittor hunden kan ha, vet dom nog inte heller vad en ovtjarka är för hund.. En ovtjarka uppväxt på gatan med..:crazy:
Hela situationen är helt galen. Informera dom om smittor och om rasen!!
lyssnar de inte så för Guds skull anmäl!
Det kommer nog inte sluta väl annars..

Förstår att du känner att du hamnat i en svår sits. Men en anmälan är ett måste, sen hur det går till och vem som gör det är av mindre värde, bara hunden kommer i karantän NU, helst igår!

En ovtjarka från gatan som inte är vaccinerad, avmaskad och inte satt i karantän...

Jag skulle anmäla ögonaböj! Skit samma om de är nära vänner, de är ju uppenbarligen helt jävla blåsta och ska absolut inte ha hund, särskilt inte den hunden!

Menar du ovtjarka? Förutom att detta i sådana fall är en ras som kommer att bli svår och inte någon optimal sällskapshund som vuxen, så vill vi INTE ha in rabies eller andra smittsamma sjukdomar! Det finns en anledning till att det finns regler för införsel av hundar. Anmäl omedelbums!

Anmäl omedelbart. Det räcker inte att de åker till vet, hunden ska i karantän. Omedelbart. Tänk vad det kan innebära för oss om den har rabies och kissar och bajsar ute.

Och 6-8 veckor gammal. Tar man hem en sådan hund har man ingen som helst kunskap om vad som kan hända. Anmäl för alla djurs skull. NU!

Men det är inte karantän på hundar under 12 veckor (tror jag) eftersom de inte får vaccineras mot rabiers förrän de är tre månader gamla...

Liknande trådar

Övr. Hund Jordbruksverket har ännu en gång (13 juli) ändrat i sina regler !!!! Denna gången gäller det införseln av valpar under 3 månader, där...
Svar
1
· Visningar
804
Övr. Hund Nu har reglerna kommit. SJV förnekar sig inte . Det kommer att kosta 4.500 kr för en dispens ! Saxat från SJVs sida. "Införsel av yngre...
Svar
8
· Visningar
2 838
Senast: crazy
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V