Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den måste anses ha passerat det stadiet idag.För inte så länge sen var det en liknande diskussion där smörgåstårta användes sim klassmarkör och vissa tog illa vid sig. Därför ville jag försöka hindra att den kom igång igen.
Prinsesstårta som är så gott! Det vill jag ha på min födelsedag!I min släkt äter vi enbart smörgåstårta till kaffet efter begravningar. Tackochlov (alltså begravningsmässigt) har det hittills gått ganska många år mellan smörgåstårteätandet, men jag äter gärna en bit när det bjuds OM det är skaldjurs/lax-varianten. Leverpastej-skink-varianten går helt bort, då avstår jag.
Jag kopplar annars ihop det med "byggare". Har många vänner i byggbranschen och där säger mina vänner (civilingenjörerna) att man aldrig blir så populär på byggarbetsplatsen som om man tar med smörgåstårta. Alltså mer poppis än vanlig tårta typ prinsesstårta. OBEGRIPLIGT enligt mig. Själv har jag aldrig fått det på någon arbetsplats (vanligare med prinsesstårta).
TS, vill du testa så finns det ofta portionsbitar i delikatessdisken eller motsvarande (färdigkallmat) på din matbutik. Ska du beställa en är det ofta väldigt många portioner väl?
För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.Den måste anses ha passerat det stadiet idag.
Men som alltid sitter känslan kvar för den som en gång upplevde att det verkligen var ett lågbudget alternativ för de som inte kunde få fram bättre. Eller blivit uppfostrad till att det är något att se ner på.
Det lär ha varit redigt festligt att ösa på både kött, ost, ägg, smör samtidigt för den som normalt åt brödet med en enstaka smörklick, pålägg på söndagen och ibland inget alls. Alla de dyra proteinvarorna och fettet som var tydligaste klasskillnaden i kosten. Som ett mini-julbord.
Och väldigt ofestligt för den som kunde bjuda på bättre målitider till sina gäster, beställa dekorerade socker-tårtor och såg pålägget på mackan som ordinär vardagsmat.
För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.
Men tror du inte att det är från det ekonomiska som kopplingen till grupper som har olika kulturellt kapital från början har kommit. Numer är den ekonomiska kopplingen borta, men andra (sekundära) kopplingar kanske kvarstår.För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.
För mig säger smörgåstårtan mer om kulturellt kapital än om ekonomiskt. Jag skulle också säga att smak, preferenser, är en av de tydligaste (eller den tydligaste) typen av klassmarkörer i Sverige idag.
Känns som att jag är den enda som avskyr smörgåstårta. Står alltid över om det bjuds.
Men då är jag inget fan av pålägg överhuvudtaget..![]()
Glömmer aldrig första gången jag skulle på kalas hos mina nya svärföräldrar och in kommer en gigantisk smörgåstårta. Med mimosa-sallad.
Nä, fy fasen, det är vidrigt!!
(Har faktiskt aldrig mer blivit bjuden på det, så jag hade nog inget pokerface..)
Jag menar inte så. Utan att det är i olika samhällsgrupper som man äter resp inte äter smörgåstårta. Som tex då det där med att arkitekter på Chalmers är för "fina" (för "kulturella").Vad säger smörgåstårtan dig om det kulturella kapitalet då? Bra att veta vad jag ger mig in på innan jag provar![]()
Nog kan en smörgåstårta vara god, men det gäller ju då att man inte vräker på med majonnäs eller mimosa-sallad eller annat. En av de mer ehm... intressanta jag ätit var snarare smörtårta än smörgåstårta. Typ en cm tjockt lager med smör mellan bröden.
Ja, jag har inget emot smör som sådant, men det får gärna finnas något annat än smör också.Nog för att smör kan vara gott, men det där lät ju vidrigt.![]()