Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är uppvuxen med att smörgåstårta är festligt och jag älskar smörgåstårta! Min man har dock lärt mig att det är sunkigt och low budget.Den måste anses ha passerat det stadiet idag.
Men som alltid sitter känslan kvar för den som en gång upplevde att det verkligen var ett lågbudget alternativ för de som inte kunde få fram bättre. Eller blivit uppfostrad till att det är något att se ner på.
Det lär ha varit redigt festligt att ösa på både kött, ost, ägg, smör samtidigt för den som normalt åt brödet med en enstaka smörklick, pålägg på söndagen och ibland inget alls. Alla de dyra proteinvarorna och fettet som var tydligaste klasskillnaden i kosten. Som ett mini-julbord.
Och väldigt ofestligt för den som kunde bjuda på bättre målitider till sina gäster, beställa dekorerade socker-tårtor och såg pålägget på mackan som ordinär vardagsmat.
Jag tänker inte heller på smörgåstårta som något speciellt billigtMen att det skulle vara en billig grej stämmer inte, inte när jag gör smörgåstårta iallafall, då skenar det alltid iväg men det är det väl värt![]()
Nej det fattar inte jag heller.Men att det skulle vara en billig grej stämmer inte, inte när jag gör smörgåstårta iallafall, då skenar det alltid iväg men det är det väl värt![]()
Billigare än att beställa catering och lite personal som serverar typ.Nej det fattar inte jag heller.
Smörgåstårta är dyrt ju?
Fast smörgåstårta är väl inte alternativet till mat?Billigare än att beställa catering och lite personal som serverar typ.
Här på västkusten har all smörgåstårta jag har blivit serverad i mitt liv haft mycket rökt lax och räkor. Det KAN ju inte bli billigt om räkorna är av god lokal kvalité.Nej det fattar inte jag heller.
Smörgåstårta är dyrt ju?
Fast smörgåstårta är väl inte alternativet till mat?
Det är lite matigare fika väl??
Har jag levt i en illusion hela livet......
Jag tänker inte heller på smörgåstårta som något speciellt billigt? Men då tänker jag ju mig också smörgåstårta med massor av räkor, kallrökt lax, osv......
Nej det tycker inte jag heller och absolut inte att jämföra med catering och personal som serverar. Det blir en väldigt märklig jämförelse. Som att jämföra en "kom som du är" hemmafest med en bal på slottet. Smörgåstårta är enligt min mening en praktisk grej att servera på en tillställning där man inte vet exakt hur många som kommer och där tiden folk kommer är skiftande. Typ studenter, födelsedagar eller liknande när det är öppet hus. I andra lägen är det just en förstärkt fika som på dop, begravningar eller så. Smörgåstårta är också den perfekta utflyktsmatenFast smörgåstårta är väl inte alternativet till mat?
Det är lite matigare fika väl??
Har jag levt i en illusion hela livet......
Det hade jag OCH smörgåstårta som jag gjort själv för jag är allergisk mot det som alltid finns på köptaPrinsesstårta som är så gott! Det vill jag ha på min födelsedag!
Blir förvånad att så många inte har ätit det.
Jag verkar bo i smörgåstårtans näste
Uppväxt med smörgåstårta på alla möjliga tillställningar, röda korset, dop, begravning, årsmöten, avslutningar, kalas osv.
De är storsäljare i butiken med eget kök.
Smörgåstårtan finns överallt här![]()
Som diabetiker är jag djupt tacksam för de gånger man serverar smörgåstårta istället för konditoritårta.![]()