Smörgåsrån/ skorpor till 6 månaders?

miss_kala

Trådstartare
Kan man ge det? Han har inte fått nåt sånt alls ännu, men tror att han skulle gilla det.
Några särskilda som är bra, och några man absolut inte ska ge?

Sv: Smörgåsrån/ skorpor till 6 månaders?

Du har inte testat majskrokar? Det blir inga bitar av det som av rån och kex, bara gegga. Plus att de är greppvänliga. Kan vara värt att prova som första tugg. Brukar stå bland chipsen typ.

I chipshyllan finns majskrokar. De funkade jätte bra för våran lilla skrutt tyckte vi. De innehåller inget salt eller annat tjafs. Ser ut som stora ostbågar så de är lätta för bebisen att hålla i själv och de smälter i munnen så det behövs inga tänder. Jätte bra!

Det bör gå bra om barnet börjat med barnmat (det ska man ju vid 6 månader).

Man ska ju såklart undvika salt och socker så mycket man kan och jag vill då tipsa om majskrokar (samma som ostbågar fast helt utan andra tillsatser än majs). Verkar säljas på fler och fler ställen (stor genomskinlig påse med stora "ostbågar").

Smörgåsrån går också bra, saltet i dem är ju inte så mycket. Jag fick dock tips om att köpa de ekologiska då de inte har några transfetter i sig som de vanliga har (har ju varit mycket skriverier om att transfetter inte är nyttigt och andra länder har lagstiftat om att man inte får använda det. Dock ej i Sverige).

Skorpor skulle jag inte ge till ett så litet barn, de löses upp så långsamt och är ju rätt vassa. Min dotter hade lite problem med dem vid så sent som 11 månader (fast då hade hon inga tänder och det kanske spelar in?)

Man har väl bebisar :angel:

(och vanan inne på att slita bort halvätna klistriga majskrokar från barnens hår och kläder)

Vi gav vanliga smörgåsrån (göteborgskex). De smälter bra i munnen.

min dotter började få smörgåsrån ganska tidigt, gärna med lite osaltat smör på

Tack för alla svar!
Låter som att majskrokar är populärt alltså! Vi får väl ta en kik på den lokala ica-butiken nästa gång. Fast det som finns överallt annars brukar ju aldrig finnas i den här hålan..:mad:
Sambon var precis ner och handlade smörgåsrån med fullkorn. Är de ok tro?
Kom förresten på att BVC-sköterskan sa sist att man måste vänja barnet gradvis vid gluten. Men minns inte hur hon sa att man skulle göra..!

finns ju även smörgåsrån-liknande bröd som smakar lite cornflakes-aktigt och som är glutenfria om man skulle vilja ha de :idea:

Majskrokar och smårgåskex är väldigt bra. Mariekex funkar det med.

Jaa dom är ju jättegoda:d Risk för att jag äter upp dem för lillgrabben..:D

Ska man blöta upp kexen först eller kan man ge dem som de är?

Vi gav dem som dem var, fast i mindre bitar då han helst ville ha HELA mariekexet i munnen på en gång.

När han hade van sig vid rånen och hur han skulle äta dem så började vi smöra dem.

Efter det la vi på pålägg som Kavli etc.

Kan man ju även göra på kexen.

Han lärde sig själv hur han skulle göra med det nya, konstiga i munnen. Men vi var som sagt lite försiktiga i början.

Och numera ÄLSKAR han mariekex och majskrokar! :love:

Fast krokarna smälter bättre och kladdar inte och är bättre grepp på dem, så du kan ju testa med dem!

Han fick tänder ganska tidigt, men krokarna går bra även utan tänder. Rånen också.

Vet inte om jag vågar ge nån räkost eller liknande.. då ställer sig väl ungen upp i stolen och börjar dansa:banana: That´s the way aha aha..:banana:;)

Ska se vad han säger om rånen vi köpte i morgon. Han har ju 2 små tänder så lite bör han väl kunna tugga. Kanske kliar skönt i tandköttet också!

Vår dotter fick rispuffar, ett litet gäng på en stor tallrik eller direkt på bordet. Hon gillade dem, de är ju helt ofarliga och gör knappast varken från eller till i näringsväg.

Och så är det ju lite träning för fingerfärdigheten att plocka upp de små kornen.... :D

Ailie älskar majskrokar. Dom smälter bra i munnen och kladdar inte värst heller. :laugh:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 182
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 015
Senast: Fazeem
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama