Smörblommor

Centaur

Trådstartare
Har en del såna i två av mina hagar. Det sägs ju att hästarna inte rör dom, men vågar man lita på det? Hur ofta förekommar det fall av förgiftning pga smörblommor?

Finns det något sätt att bli av med dom? Började rycka upp dom, men kom att tänka på att det var dumt eftersom det lätt blir blad kvar och då är det kanske svårare för hästarna att undvika dom..

Hjälper det tex att kalka marken? Har hört att smörblommor är en indikator på att marken är sur?

Sv: Smörblommor

och jag har hört att ju hårdare marken betats, ju mer smörblommor blir det. dom "tar över" eftersom hästarna inte äter dom men allt runt om.

att regelbundet betesputsa samt att inte låta det bli så hårt nedbetat minskar antalet smörblommor (det har vi själva praktiserat) en del hagar bröt vi och sådde om (trycket hade under många år varit för högt så det växte ändå mest "skit").

har aldrig hört att någon häst blivit förgiftad.

Jag har vid flera tillfällen sett smörblommor "slinka med" men samtidigt står de ganska ensamma kvar i hagen när det är nerbetat.
Så ja, de undviker dem nog till största delen. Och ingen av mina har varken dött eller blivit sjuka av en kvist smörblomma då och då.

stämmer nog, eftersom det är i vinterhagarna dom växer. blir lite svårt att plöja upp dom och så om, jag behöver ju ha hästarna där under vintern, annars trampar dom sönder sommarhagarna...:crazy:

putsa kan jag göra, men är det inte farligt med torkade smörblommor? har läst att hästar blivit förgiftade när dom kommit med i hö.

Har letat runt lite på internet om hur giftig smörblomman är och har hittat allt från måttligt till typ brännblåsor.
Men jag hade ett fullblod i två sommrar för en massa år sen och hon åt smörblommorna utan att visa några som hellst tecken på nån förgiftning och då va det inte bara nån enstaka som hon satt i sig utan nästan alla på hela betet.
Torkade smörblommor som finns i hö har jag fått lära mig är ofarlig.

Har en del såna i två av mina hagar. Det sägs ju att hästarna inte rör dom, men vågar man lita på det? Hur ofta förekommar det fall av förgiftning pga smörblommor?

Finns det något sätt att bli av med dom? Började rycka upp dom, men kom att tänka på att det var dumt eftersom det lätt blir blad kvar och då är det kanske svårare för hästarna att undvika dom..

Hjälper det tex att kalka marken? Har hört att smörblommor är en indikator på att marken är sur?

Det som jag har läst om smörblommor när jag forskat runt är att det är inte blommorna som är farliga, det är pollen från blommorna som ger irritation/blåsor i hästens munhåla. Då är det bra om man putsar bort blommorna eftersom pollenet kan blåsa iväg och lägga sig på andra växter.
Att hästar skulle dö av smörblommor har jag aldrig hört. De enda dödliga ängsväxten jag hört talas om är stånds.

putsa kan jag göra, men är det inte farligt med torkade smörblommor? har läst att hästar blivit förgiftade när dom kommit med i hö.

Giftet i smörblommor är flyktigt, när växten torkar försvinner giftet.

Därför är det inte farligt om de äter det torrt, vare sig efter putsen, eller om det kommer med i hö.
Tror att giftet är svagt och om jag inte minns fel påverkar det magen, lösare avföring ex.

Mina hästar och kor petar i sig lite smörblommor, jag upplever det som de inte är sådär jättenoga.

Det är en vanlig missuppfattning att hästar vet vad som är farligt för dom. Giftiga växter har oftast frän smak/lukt, och därför brukar hästar undvika dessa...men detta gäller enbart om det finns tillräckligt med bete.

Det är en vanlig missuppfattning att hästar vet vad som är farligt för dom. Giftiga växter har oftast frän smak/lukt, och därför brukar hästar undvika dessa...men detta gäller enbart om det finns tillräckligt med bete.

Med tanke på trådens ämne undrar jag om du menar att det finns risk för förgiftning om hästarna äter mycket smörblomma? Jag har aldrig hört talas om att någon häst har påverkats negativt av smörblomma så jag är också nyfiken på fler erfarenheter av detta.

Jag tror nog Adenochrome menade giftiga växter i allmänhet. Smörblomman är säkert både giftig och besk, men knappast dödlig. Antagligen undviks den i största mån av hästarna eftersom den är besk (om den nu är det), men inte för att de VET att den är giftig.
Hmm.. kanske blev det bara snurrigare nu? :crazy:

nja nog förekommer det att hästar äter giftiga växter, även mkt giftiga växter, trots att det finns båda bete och hö!

men nu var det inte det som var frågan utan just hur farliga smörblommorna är och hur jag ev kan bli av med dom..

har inte sett hästarna äta av dom men dom kan ju slinka med..

har du någon källa på det?:)

jag vet att dom är hudretande men trodde det var saften, inte pollenet som var orsaken?

men nu var det inte det som var frågan utan just hur farliga smörblommorna är och hur jag ev kan bli av med dom..

Smörblommorna är ju fleråriga, du blir alltså inte av med dem om du betesputsar.
Däremot kan du säkert med putsning innan fröställning hindra spridning.

Man får plöja, sedan harva så/ tills rötterna dör, därefter så i vallfrö,kanske ihop med spannmål om man vill det.

Kruxet är det att om man har betesstöd för hagen så får man inte plöja, då är det alltså svårt att få bort dem.

Då handlar det om annat. Det finns en sjukdom eller vad man kallar saker och ting i naturen som kan angripa växter..detta kan då göra så att giftiga växter som normalt smakar illa inte gör det längre.

Smörblommor är inte dödskallemärkta blommor...typ hästen faller inte ned och dör vid stort intag. Utan de får mera inflammationer i mun och kraftig salivering. I torkat tillstånd försvinner det aktiva giftet i blomman och är då ofarligt.

har inte sett hästarna äta av dom men dom kan ju slinka med..

Får gillar smörblommor har jag också läst, de river t o med upp rötterna så har du möjlighet att bjuda in några får på betet efter att hästarna har lämnat så kan de säkert hjälpa dig :idea:

Det sägs ju att hästarna inte rör dom, men vågar man lita på det? Hur ofta förekommar det fall av förgiftning pga smörblommor?

Du undrade ju ÄVEN om giftigheten..inte bara hur du blir av med dom.

men nu var det inte det som var frågan utan just hur farliga smörblommorna är och hur jag ev kan bli av med dom

Helt plötsligt har du inte frågat det ?!

Senast ändrad:

det var en retorisk fråga...

och jo, hästar äter giftiga växter tyvärr. tex ek, det kan dom riktigt få smak för. :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 742
Senast: Ceta
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 051
Senast: Fiorano
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V