Smörblommor och kalk.

Sv: Smörblommor och kalk.

Hela växten är "giftig". Problemet är att smörblommor smakar illa och det är därför hästarna undviker dem. När man plocka/slår dem så tar det ungefär 30 minuter innan den obehagliga smaken försvinner. Då äter hästarna gärna upp växtdelarna. "Giftet" tar dock längre tid på sig att brytas ner, jag har hört ca 3 månader.
Klipper man hagen med gräsklippare så skulle jag rekomendera en uppsamlare i bästa trädgårdsstil. Då får grannbönderna verkligen något att tala om ;)

gift inom " " eftersom smörblommor inte är jättegiftiga utan det är först när hästarna sätter i sig större mängder som det uppstår problem.

Hela växten är "giftig". Problemet är att smörblommor smakar illa och det är därför hästarna undviker dem. När man plocka/slår dem så tar det ungefär 30 minuter innan den obehagliga smaken försvinner. Då äter hästarna gärna upp växtdelarna. "Giftet" tar dock längre tid på sig att brytas ner, jag har hört ca 3 månader.
Klipper man hagen med gräsklippare så skulle jag rekomendera en uppsamlare i bästa trädgårdsstil. Då får grannbönderna verkligen något att tala om ;)

gift inom " " eftersom smörblommor inte är jättegiftiga utan det är först när hästarna sätter i sig större mängder som det uppstår problem.

Är farligt om det finns smörblommor i höet man ger till hästarna? I en av vallarna som vi precis har slått såg jag nyss att det var ganska mycket smörblommor i. Är giftet borta i tid till att man börjar fodra hästarna i höst?

Ja, det är borta helt, ursprungsämnet omvandlas till ett helt ofarligt, nytt ämne, det kanske inte har varligt farligt innan så det blir kanske fel ord, men overksamt då..

Vi har ett par ganska små naturbetesängar där det växer en hel del smörblommor, i år mer än någonsin. Det går inte att köra in dit med traktor eftersom de är omringade av stengärdsgårdar. Men jag antar att det skulle gå att kalka och gödsla där ändå eftersom det är pyttesmå ängar i en större skogshage. Nu vill jag inte gödsla ängarna av olika anledningar. Så jag undrar om det hjälper att bara kalka dem och inser att jag egentligen inte vet så mkt om pHvariationer i olika jordar. I anslutning till naturbeteshagen har vi en odlad gräsvall som endast används som betesvall och den har inte blivit gödslad de senaste åren. Det växer några smörblommor på den men inte alls i samma omfattning. Jag antar att man inte mhja detta kan säga ngt om pHvärdet?

Vad är ett lågt pH värde, i siffror, som får smörblommor att trivas? Jag inser nu att jag kan mäta det förstås. När ska man kalka i så fall? Den ena lilla ängen ligger vid en damm och står delvis under vatten på vårarna.

Jag är inte orolig för att hästarna äter dem men vill inte att de ska ta över. De har varit ganska hårt betade tidigare men är det inte nu längre utan det växer en hel del högt gräs på dem också-

Vill också vet när det är lämpligt att kalka. Här är tjockt med smörblommor och dessutom johannesört. Hjälper kalkning även mot johannesört?

*puttar igång denna tråden* Hur länge måste man vänta med att släppa hästarna på betet efter kalkning alt gödning??? Och när är bäst att göra det på våren innan betet el hösten efter betetsäsongen???

Varför vill ni ta bort smörblommorna? Vi har massor av dem men hästarna rör de aldrig även om de är i en hage med minimalt bete. Tycker att det låter konstigt att smörblommor inte gillar kalk. Jag bor på öland. Mer kalkrik mark än så går väl knappast att få och här finns massor med smörblommor.

Man vill ju ha bort det för att de tar upp areal där man vill ha bete till hästarna istället. Utnyttja betesmarken maximalt.

Betesgräs = pengar.

Varför vill ni ta bort smörblommorna? Vi har massor av dem men hästarna rör de aldrig även om de är i en hage med minimalt bete. Tycker att det låter konstigt att smörblommor inte gillar kalk. Jag bor på öland. Mer kalkrik mark än så går väl knappast att få och här finns massor med smörblommor.

Samma här,bor också på Öland och vi har massvis av smörblommor i lilla ponnyhagen som är rejält nerbetad på somrarna.Tror snarare det är näringen som saknas.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka