smörblommor-fång?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare LadyAngel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 851
L

LadyAngel

Har en c-ponny som fick fång i sommras, detta hände mitt i sommaren veckan innan vi skulle flytta till nytt bete, för att betet var slut. Han hade gått i den hagen hela vintern ända fram tills dess. Dvs även under den perioden då gräset är som mest energi rikt. Detta är en stor hage men det fanns ganska stora fläckar av smörblommor i hagen. Kanske kan han ha ätit smörblommorna och fått fång av detta? Han blev behandlad men vet. kunde inte svara på om smörblommor kan utlösa fång.
Efter som ponnyn gått i hagen under gräsets tillväxt period kan jag släppa ut honom på bete igen nästa år eftersom jag tror att blommorna orsakade fånget. Eller kan fånget göra så att han får "gräs-fång" också?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 454
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 309
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 515
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 303
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka