Smirk-smileyn

SofiaOfSweden

Trådstartare
Någon som vet varför tecket för den har ändrats?

Jag kan inte tolka den som något annat än att hånle, nu när den heter "grin" så får den ju en annan innebörd?

Sv: Smirk-smileyn

Det roliga är att ":D" kunde man förut få genom att skriva :grin : så nu blir det extra förvirrat...

Jag tror det var för att den blev så ortevlig när den hette smirk. Eller något sådant.
Kolla på bukefalos-hjälp.

Den kommer endå vara otrevlig för mig.

Jo, för mig också. Vet att många nya uppfattar den som att le snett, eller lätt ironiskt. För mig ger den bara dåliga vibbar direkt :crazy:

Den ser ju otrevlig och överlägsen ut oavsett namn.

Tycker nästan att den borde tas bort helt då den nog skapat förvirring i minst en tredjedel av alla trådar här på buke...

Ingen aning varför... den ser ju likadan ut, så innebörden ändras knappast. Jag tycker den ser överlägsen ut, och tolkar den som otrevlig. Vore nästan bättre om den togs bort helt, många missförstånd skulle nog kunna undvikas på det sättet.

KL

Fast så här står det på Lexin om man slår upp "smirk":

Svenskt uppslagsord
smil smilet smil smilen subst.
(inställsamt) leende; grin; flin, självbelåtet leende

Engelsk översättning
smile; grin; smirk

Så innebörden är nog densamma, fast tanken kanske är att det inte ska bli tjafs så fort en person använder smileyn fel, som det ju blev när den hette "smirk". Jag vet inte. Jag tror heller inte att det spelar någon större roll vad den heter eftersom den ändå ser otrevlig ut, och det är så djupt rotat att den är otrevlig.

:grin:
Jag var tvungen och kolla hur den såg ut ju!
Men för mig är det ett sånt där leende som man har inom sig, typ när man vet att man inte får skratta men fnissar inombords...inte alls något elakt.

Ja, ni förstår säkert hur mycket viktigt jag har för mig ikväll.. jag är hos föräldrarna och gillar inte Magnus Uggla längre, hur kan han få en sådan här sändningstid?

Jo, fast självbelåtet leende kan ju tolkas som något positivt också, om man har självdistans. Dock är jag så innerligt trött på att den används helt fel (gjorde det också i början :angel: ) så jag vet inte... Tycker dock att den borde ändras tillbaks till smirk eller få en alternativ smiley som representerar den positiva grimasen.

Ja, här sitter jag en fredagskväll och analyserar en smilgubbes innebörd. Ska kanske skicka in en debattartikel i AB eller DN snart? :angel:

Den borde tas bort. Den används fel. Folk fattar inte att den är otrevlig. Är väl väldigt onödigt att ha en smiley som är otrevlig. Folk hamnar i gräl ganska bra även utan att bli smirkade.

IMHO

Den borde tas bort. Den används fel. Folk fattar inte att den är otrevlig. Är väl väldigt onödigt att ha en smiley som är otrevlig. Folk hamnar i gräl ganska bra även utan att bli smirkade.

IMHO
*Kr*
Jag tycker att ALLA smileys ska tas bort. Då blir det ju aldrig några missuppfattningar

Liknande trådar

Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 807
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
809
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 358
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar