Smidigaste sättet att kolla om en häst har mask....

Domino_s

Trådstartare
Vilket är det smidigaste och säkraste sättet att kolla om en häst har mask, nu när dom har receptbelagt maskmedlet....:crazy:

Köpa sån där "Kolla Masken" på apoteket är ju svindyrt då jag har 2 hästar....

Alla tips mottages!!!!....:)

Går det förresten att ta träckprov nu i vinter, vi har upp till -4 på dagarna här....

M v h Domino_s

Sv: Smidigaste sättet att kolla om en häst har mask....

Du behöver inte köpa något "kollamaskenkit"! Du tar några bollar färsk (varm) spillning och lägger in i t ex dubbla plastpåsar och postar sedan till någon som utför träckprovsundersökning och talar om att du vill att de ska kolla förekomst av t ex rundmask. (Du kan ringa och fråga innan om du är osäker) Går hästarna tillsammans kan du göra ett samlingprov, kostar ett par hundra + portot för provet.
Lycka till!

Blir inte det typ samma kostnad jag menar ett kitt kostar väl typ 250kr och jag har tänkt köpa det till våren och jag har nu 6st och då kommer jag tyvärr bara ha 5st men det får väl kosta.

Det kostar 280, sist ja köpte ivarifall.

De va de ja var rädd för...

Är det dumt att bara avmaska ändå...?

Jag börjar misstänka mask på valacken...han har blivit lite tunnare....
Men det kan ju vara att jag bytt till hösilage också....

//Domino_s

Hur har man råd att ha häst om man inte kan köpa en kolla masken förpackning?:confused:
Du kan hursomhelst köpa en förpackning & ta träck från båda hästarna, då får du ett medelvärde.
Om de ändå går i samma hage är det ju stor risk att båda har parasiter, även om det inte visar sig på en häst då parasiterna lever & kläcks i cykler.
Hela kostnaden för kollamasken är ju ca 270-280 kr, då ingår analysen.

Självklart har jag råd, men eftersom jag redan nu misstänker mask hos min ena (misstänk det i 2-3 dagar ca)....Så vill jag inte vänta alltför länge....Misstänker att det kan ta lång tid att första ta träckprov och sen få svar på det, och sedan beställa recept på maskmedlet....

Han har haft mask en gång innan, och då gick det snabbt utför, han såg ut som ett benrangel på 1 veckan....:crazy:

//Domino_s

Det brukar inte ta lång tid att få svar. Receptet brukar vet. kunna ringa ut samma dag man ringer. Har man häst måste man ha ekonomin att kunna kolla maskförekomst, då får man hellre dra in på annat!

Jag körde ett kolla masken på min tanta den 12 el 13 November i år...
Hon hade 30 EPG och nollor på det andra.

Fick denna komentaren med i mailet som kom två eller tre dagar efter att jag skickat iväg packetet.

KOMMENTAR:
Vissa små blodmaskar kan gå in i ett djupt vilostadium under sen höst och vinter. Därför kan man vid provtagning denna säsong få "falskt" låga ägghalter, dvs hästen utskiljer relativt små mängder ägg trots att den har en större mängd små blodmaskar i tarmen.

Så jag tänker göra ett nytt i April igen...
Så hade jag varit dig hade jag väntat med att göra testet till April...Det finns ju en orsak till varför maskmedlen är receptbelaggda nu för tiden....

Du kan hursomhelst köpa en förpackning & ta träck från båda hästarna, då får du ett medelvärde.
Jag skulle inte rekommendera samlingsprov från start. Det är viktigare att veta VILKEN individ - om någon - som har masken, så att strategiska åtgärder kan sättas in där de behövs. Säg att en häst har mask; då behöver inte den som nollar avmaskas. Och då vet du till nästa gång. Det kan löna sig inte minst ekonomiskt.

Om de ändå går i samma hage är det ju stor risk att båda har parasiter, även om det inte visar sig på en häst då parasiterna lever & kläcks i cykler.
Nja. Vissa hästar tycks lättare få mask än andra. Har relativt ofta träffat på individer med värden som 30 - 400 - 900 på lilla blodisen, och det är ju liksom inte samma sak.

Det som dock ÄR viktigt, inte minst för framtiden, är strategin för hästar och hagar. Hur gör du för att få så rena hagar som möjligt? Mockar, växelbetar, lägger i träda / plöjer / sår om? Denna bit kommer att bli väldigt viktig som ersättning för slentrianavmaskning.

Jag svarade på hennes ursprungsinlägg där hon tyckte att det var svindyrt.

Vilket är det smidigaste och säkraste sättet att kolla om en häst har mask, nu när dom har receptbelagt maskmedlet....:crazy:

Köpa sån där "Kolla Masken" på apoteket är ju svindyrt då jag har 2 hästar....

Jag svarade på hennes ursprungsinlägg där hon tyckte att det var svindyrt.

Självklart tycker jag att det är dyrt, jämfört med innan..Då jag bara köpte avmaskning...Men självklart skulle jag lägga ut dom pengarna om jag behöver det....Man gör väl allt för sina djur eller....:mad:

Och jag är rädd för att det kan ta tid eftersom julen är på intågande o allt....

Men jag ska ringa min Vet. och rådfräga hur jag ska göra....

Som jag sagt innan så har valacken tunnat ut nu under ett par dagar och jag vill inte riskera någonting....

//Domino_s

Självklart tycker jag att det är dyrt, jämfört med innan..Då jag bara köpte avmaskning...

Det kan t o m bli billigare i längden. Om träckprovet visar 0 behöver du ju inte avmaska!
De senaste två åren har jag bara skickat in träckprov på våren, och då dessa har visat idel nollor har jag bara behövt avmaska en gång/år (styngflugelarven). Alltså har det blivit billigare än om jag skulle följt ett schema och avmaskat 5-6 gånger/år.

Träckprov tar inte lång tid! Jag har skickat på förmiddagen och fått svar på mailen nästa dag på eftermiddagen.

Immer

Rekommenderas förstår jag oxå att det inte gör men nu tyckte ts att det var så dyrt att köpa till båda hästarna:smirk:

Det kan t o m bli billigare i längden. Om träckprovet visar 0 behöver du ju inte avmaska!
De senaste två åren har jag bara skickat in träckprov på våren, och då dessa har visat idel nollor har jag bara behövt avmaska en gång/år (styngflugelarven). Alltså har det blivit billigare än om jag skulle följt ett schema och avmaskat 5-6 gånger/år.

Träckprov tar inte lång tid! Jag har skickat på förmiddagen och fått svar på mailen nästa dag på eftermiddagen.

Immer

Aa....så det räcker att kolla en gång....det visste jag inte....:idea:

DÅ förstår jag verkligen att det blir billigare....jag trodde man skulle skicka in och kolla varje gång....:D

Men om jag skickar in o kollar nu, ska jag skicka in till våren sen med då?

M v h Domino_s

Rekommenderas förstår jag oxå att det inte gör men nu tyckte ts att det var så dyrt att köpa till båda hästarna:smirk:

Helt onödigt att skriva såna svar, om du läser mina andra inlägg....

Visst tycker jag att det är dyrt....det tycker jag även om mina egna mediciner...men är det nödvändigt lägger man ut dom pengarna....Men man har ju ändå rätt att klaga på att man tycker det är dyrt....Eller??

//Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 839
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 725
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 422
Senast: MattiZ
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 695
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka