Smidig lunch/mellanmål

Rhinos

Trådstartare
Nu vill jag att ni delar med er av goda luncher och mellanmål som passar barnmagar och som är lätta/snabba att tillaga.

Har två söner, en på 1,5 månad och en på 2,5 år. När jag hämtar den stora på dagis vill jag gärna ha lunchen förberedd när han kommer hem, eller att den åtminstone är lätt att slänga ihop (hämtar kl. 11.30).

Vill gärna ha lite inspiration. Om jag har tid förbereder jag pannkakor, mannagrynsgröt, steker korv och kokar makaroner osv, men ibland finns inte tiden eller orken och då blir det smörgåsar, havregrynsgröt eller rester.

Vad fixar ni för mat därhemma?

Nu vill jag att ni delar med er av goda luncher och mellanmål som passar barnmagar och som är lätta/snabba att tillaga.

Har två söner, en på 1,5 månad och en på 2,5 år. När jag hämtar den stora på dagis vill jag gärna ha lunchen förberedd när han kommer hem, eller att den åtminstone är lätt att slänga ihop (hämtar kl. 11.30).

Vill gärna ha lite inspiration. Om jag har tid förbereder jag pannkakor, mannagrynsgröt, steker korv och kokar makaroner osv, men ibland finns inte tiden eller orken och då blir det smörgåsar, havregrynsgröt eller rester.

Vi har alltid lagat middag så att det finns matlådor att bara värma till lunch :)

Mitt bästa mellanmålstips är bananplättar: mosa en banan, blanda med ett ägg och en dl mjöl. Stek i smör. Det blir rätt tjocka plättar.

Storkok på soppa som finns klar att värma. (tusen olika möjligheter...)
Koka extra när du gör potatis. Skär resterna i tärningar och värm i olja i stekpanna, om man vill med paprikapulver/cayennne/curry
Äter ofta macka med stekt ägg när det inte blir riktig mat.

Mitt bästa mellis: Korngrynsgröt gjord i ugn = noll arbete.
http://www.frostrosor.nu/2011/04/korngrot-i-ugn-med-jordgubbs-och.html
Jag har två bittermandlar och en liten gnutta vaniljsocker i. Gör med lock på och då bara 1L mjölk.
Sparar portionsvis och värmer i mikro med tillsats av extra mjölk och ett tärnat päron/äpple + kanel (äter gärna rinnig gröt på gränsen till välling, men det kan man ju välja :)) Finns nog möjligheter till en massa bärvarianter och annat jag inte provat ännu. Korngryn mättar på ett väldigt bra sätt som man står sig länge på.

Vår bästa snabblunch är stora vita bönor i (körsbärs-)tomatsås.
Ställ en liten kastrull på spisen och i med olivolja och eventuellt lite hackad vitlök. Häll i en burk med körsbärstomater i sås (pomodorini står det på våra burk) och en tetra med stora vita bönor (häll av spadet innan). Värm upp och krydda med oregano, svartpeppar och salt. Äts med fördel med en bit bröd att doppa i såsen. Sen kan man ju alltid lägga till ett stekt ägg eller liknande.

Sonen älskar det!:D

Annars står det oftast en färdig matlåda från dagen innan i kylen.

Mellanmål är vi sämre på. Ofta blir det en fetare naturell yoghurt med banan och havregryn.

Jag orkar icke laga mat två gånger per dag så här blir det matlåda till lunch (har ett gäng i frysen i reserv om det inte blir över från dagen innan). Jag lagar middag innan maken kommer hem och varannan vecka kör vi matkasse och varannan vecka annan färdig meny (från Allt om mat eller blogg).

Snabba mellanmål:
Mannagrynsgröt
Krabbelurer (mkt socker i dessa)
Nyttig äpplekaka
Grötpinnar/muffins
Fruktsallad
Smoothie

vi köper färdig kyckling i portionsbitar (heter typ "salladskyckling") och ger ihop med makaroner eller majs om vi inte orkar koka. tomater och morötter som han älskar. klart!

Uppskattad snabbmat här hemma:
Tortillapizza. Perfekt för kiddot att hjälpa till att pynta, väldigt kort tid i ugnen.

Till lunch:
Pasta/ris/couscous/kokta rotfrukter med köttbullar/korv/fiskpinnar/fiskbullar/ostbitar eller någon överbliven proteinkälla från tidigare måltid. Till det någon sorts grönsak (ex tomat, gurka, paprika, majs, oliver) och (oftast) något såsigt (ex creme fraiche, keso). Vi lägger upp det i små högar på tallriken så får dottern äta det hon känner för. Eller pannkakor med sylt, som då helst ska rullas och skäras i munsbitar.

Mellanmål: smörgås av mjukt eller hårt bröd, smoothie, fruktbitar, babybel ost

Tack för alla svar! Har fått ytterligare några tips på vad vi kan äta på dagen :).

Vi brukar äta rester om det blir över, vilket det oftast blir, men det är bra att ha några enkla rätter att slänga ihop de dagar vi inte har det.

Har ju inga småbarn längre men gillar matpreppa mina egna lunchlådor för veckan
Favoriten just nu är köttbullar fyllda med minimozzarella (blir ganska stora köttbullar) med Mutti Pizzasås över, allt läggs på en ugnsplåt och får steka 25-30 min ugnen på 225 grader. Sen styckefryser jag dom så det går ta fram några stycken åt gången och värma i micron.

Har ju inga småbarn längre men gillar matpreppa mina egna lunchlådor för veckan
Favoriten just nu är köttbullar fyllda med minimozzarella (blir ganska stora köttbullar) med Mutti Pizzasås över, allt läggs på en ugnsplåt och får steka 25-30 min ugnen på 225 grader. Sen styckefryser jag dom så det går ta fram några stycken åt gången och värma i micron.
Det låter ju himla smart att förbereda veckans lunch vid ett tillfälle. Ska försöka få in det i planeringen :).

Färsk tortellini är toppen att ha i kylskåpet för tillfällen när det måste gå väldigt snabbt.

Hos oss serveras den med en supersnabb sås på creme fraiche och pesto.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 579
Senast: Sar
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 091
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar