Lejonelle

Trådstartare
Vi hade en kennelaktivitet i helgen och hade besök av en tjej från Norge som informerade om den växande norska sporten Smeller, som handlar om att hunden ska markera doften av en viss person.

Det verkade kul, så jag undrar om det finns folk som håller på med sporten i Sverige, någon förening kanske?

Vi hade en kennelaktivitet i helgen och hade besök av en tjej från Norge som informerade om den växande norska sporten Smeller, som handlar om att hunden ska markera doften av en viss person.

Det verkade kul, så jag undrar om det finns folk som håller på med sporten i Sverige, någon förening kanske?

Hej
Vi har ju Hundsporten Nosework som är " smeller " i Sverige just nu , här har vi många föreningar som är under SKK ,ex Svenska Nosework föreningen , finns tävlingar , läger mm . Vi har även under SBK, Specialsök som snart är en Officiell Bruksgren . Hundarna ska markera olika dofter ex Eukalyptus mm i olika områden , ute , rum , fordon , behållare . Sport som passar alla hundar , stora som små.

Det låter som typ ”id-hundtävling i miniformat”, eftersom det är en levande varelse som ska hittas.

Får alla hundar samma smeller och därmed samma person att identifiera?

Hej
Vi har ju Hundsporten Nosework som är " smeller " i Sverige just nu , här har vi många föreningar som är under SKK ,ex Svenska Nosework föreningen , finns tävlingar , läger mm . Vi har även under SBK, Specialsök som snart är en Officiell Bruksgren . Hundarna ska markera olika dofter ex Eukalyptus mm i olika områden , ute , rum , fordon , behållare . Sport som passar alla hundar , stora som små.
Nosework är verkligen miltals från både specialsök och smeller. På väldigt många sätt.

Hej
Ja nosework är jättetrevligt men en helt annan sak.

Det låter som typ ”id-hundtävling i miniformat”, eftersom det är en levande varelse som ska hittas.

Får alla hundar samma smeller och därmed samma person att identifiera?
Ja, den kopplingen gjorde jag också, att det är någon sorts tävlingsform av ID-sök. Hunden får lukta i en Smellerbox och ska sedan identifiera den lukten i en sökbana där det förekommer olika persondofter, kan också vara rumssök eller fordon. Till skillnad från nosework där hunden ska identifiera små koncentrationer av vissa doftämnena ska hunden i Smeller lösa uppgiften att hitta en doft den nyss presenterats för. Ny doft varje gång.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 207
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 027
Senast: Sasse
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 170
Senast: Emmi
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 554
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar