Smasher el Egon Lavec?

Sv: Smasher el Egon Lavec?

Om jag bara skulle se till blodslinjerna skulle jag välja Egon Lavec.

Men det är ju fler saker än snygg linjeavel som spelar in. :idea:

Extreiör, hållbarhet och psyke till exempel.

jag har en 3 åring efter egon och jag är hel nöjd med henne med både huvud o psyke o exteriör

Ah, äntligen några svar:-) Bra tillägg med psyket. Det är lite det jag är ute efter. Alla dessa index och olika sätt att linjeavla säger ju ändå inget om just hållbarhet och framförallt inte psyket. Mitt sto har ett helt underbart temperament och väldigt korrekt o fin extriör med härliga rörelser. Vill gärna ha en hingst som förutom har allt det vanliga även är snygg o trevlig.

ps Läste på ngt annat ställe i detta forum att Smashers avkommor blir "sköra". Är det någon som vet på vilket sätt?

Vem de nu var rekomenderade att man skulle röntga tillväxtzoonerna på hästen under dens första år eller när de nu var.

Det var jag.

Smashers avkommor är ofta väldigt talangfulla och tidiga, men jag har haft många med dåliga framknän och min egen teori är att man "släpper" på dom för tidigt, innan tillväxtzonerna är slutna och därmed får han kanske lite oförtjänt ryktet att lämna sköra avkommor...Fö är smasherhästarna helt underbara som individer, dom har mycket will to please, vill alltid göra rätt och tycker det är ROLIGT att träna..lite bordercollies över dom fast utan stressen :D

Har än idag aldrig träffat en smasheravkomma som inte haft dessa kriterier och jag har haft mååånga av dom.

Tack Martha! Det låter ju som Smasheravkommorna har precis det temperament jag vill ha:-) Eftersom jag är amatör och kommer att behålla vad det än blir är det nog ingen risk att jag pressar för tidigt. Jag har tid att vänta...

Tack Martha! Det låter ju som Smasheravkommorna har precis det temperament jag vill ha:-) Eftersom jag är amatör och kommer att behålla vad det än blir är det nog ingen risk att jag pressar för tidigt. Jag har tid att vänta...
Precis så tänker jag oxå!!!

Själv är han också en helt underbar individ....han är lite busig men har koll på att inte "göra fel"....:love:

som sagt välj vad du känner för men tänk en gång extra innan du tar beslutet

Hej, jag tycker att du ska välja Egon Lavec, Smasher's avkommor brukar ha dåliga framknän. Men jag tror att Egon Lavec blir utmärkt :smirk:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar