smärtstillande

B

Blixtra

min hund blev idag biten av en annan hund. Såret som gått genom alla hudlager ser fint ur, det rinner lite från det men bör nog hållas öppet för att förhindra infektion. Dock har ju stackaren ont :cry: ! Finns det något man ge dem som smärtstillande? Deta i väntan på morgondagen då jag får åka in till kliniken och se om hon kan få ngt.

Sv: smärtstillande

Man kan ge magnecyl som inte innehåller paracetamol. Men ring och hör med en veterinär först!

heineken skrev:
Man kan ge magnecyl som inte innehåller paracetamol. Men ring och hör med en veterinär först!
Katten oxå, har bara alvedon hemma och det innehåller just paracetamol. Har kollat i skåpet, jag har 4tbl Rimadyl, en massa prednisolon (cortison tbl, om det ex. blir ormbitna eller får nässelutslag), sedan har jag Metcam (till hästen) och alvedon samt Ipren. Inget bra för lilla voven just nu.

Metacam brukar man ge till hundar. Vissa hundar kan dock reagera på det. Jag vet ingen dosering.

Glimfeather skrev:
Ipren annehåller väl inte paracetamol? Har hunden ont då?
Japp, hon har ont :cry: . Gnäller som tusan :cry: . Det gör ont i mig när hon har ont, liten...

Har skickat sambon till öppet apotek efter Magnecyl, det stod om det även i hundboken från apoteket. Får åka till veterinären med henne i morgon. Efter hon blev biten sa hon inte så mycket, nu har hon väll stelnat till. Hon är dock 9år gammal. Tror möjligtvis att hon kan ha sträckt sig också. Någonstans från nacken och bakåt, hon bär huvudet snett och vill inte rätta till sig.

Jag tycker så synd om henne :cry: !!

Nej, stackaren :( Min hund blev biten som valp av en enorm bc och ahn fick en spricka i nosbenet. Fy vad hemskt det är när de har ont :cry:

När min ena blev biten i somras ringde jag för att rådfråga vet o fick svaret att då hundbett är bland de med mest baciller så bör man söka veterinär o omvårdnad för det. Fick penicillin al antibiotika för det (minns inte vilket av det :o ). Så kanske ska du höra med din veterinär istället?

man kan ge metacam, rimadyl och ASA till hund. ASA finns bl a i magnecyl och aspirin. men doseringen beror på hundens vikt så ring till vet och fråga (om du inte varit inne med hunden ännu).

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 078
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 787
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Jag skriver under anonymt inlogg. Veterinären vill fortsätta men jag börjar ge upp, vad är rätt? Bakgrund: Liten hund som nu är 3 år...
Svar
15
· Visningar
3 187
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama