Smärtlindring Metacam?

Sv: Smärtlindring Metacam?

Vad hemskt med hovbensfraktur! Hur ser prognosen och konvalecensen ut för din häst? Hoppas allt går bra! :)

Varför ge metacam vid hovbensfraktur? Vitsen med att hästen har ont är ju att den INTE ska belasta det skadade benet, så det får läka i lugn och ro.

Varför ge metacam vid hovbensfraktur? Vitsen med att hästen har ont är ju att den INTE ska belasta det skadade benet, så det får läka i lugn och ro.

Varför ifrågasätta hur parfymflaska behandlar sin häst när metacamet med stor sannorlikhet är utskrivet av veterinär!

Varför ifrågasätta hur parfymflaska behandlar sin häst när metacamet med stor sannorlikhet är utskrivet av veterinär!

Därför att det kan vara kul att veta anledningen. Just vid benbrott är det väl lämpligt att hästen känner lite smärta, och undviker att belasta för mycket?

Sen har jag då aldrig varit med om tidigare att man skriver ut smärtstillande vid hovbensbrott.

Därför att det kan vara kul att veta anledningen. Just vid benbrott är det väl lämpligt att hästen känner lite smärta, och undviker att belasta för mycket?

Sen har jag då aldrig varit med om tidigare att man skriver ut smärtstillande vid hovbensbrott.

Okej :), det köper jag! Men hon skriver ju i inlägget att hennes häst har mindre ont och det tolkar jag som att den inte är helt smärtfri. Hur som haver vill jag inte ha någon dålig stämning i tråden utan var bara lite nyfiken på hur du menade :).

Ännu mer förvirrad blir jag när hon skriver attm "hon avslutat andra kuren, och nu efter en dryg månad har hon mindre ont".

Inte konstigt, efter en dryg månad så har ju benet läkt ganska mycket.

Under en veterinärkongress lyssnade jag på en engelsk föreläsare som jobbade med hästar och smärtlindring. hon menade på att det finns otroligt mycket fördomar vad gäller just detta ämnet. Enligt henne så existerar inte så potenta smärtstillande att en häst helt plötsligt börjar springa runt på sina brutna ben eller belasta för mycket. En fraktur på en häst gör otroligt ont även med smärtlindring och medcinieringen är för att ta ner det värsta och minska lidandet. Säkerligen beror det på diagnos hur man tänker ang. smärtlindring, det viktigaste är att man ställt diagnos innan man smärtlindrar.

Inte jag heller och då har jag haft ett flertal hóvbensfrakturer, så jag är också nyfiken

När frakturen är stabiliserad finns ingen anledning att inte smärtstilla hästen. Att stå under en lång konvalescens med onödiga smärtor leder lätt till sekundära inflammationer i både muskulatur och leder.

Precis som någon annan skriver är NSAID inte heller så potenta att smärtan från en fraktur är puts väck, men visst är det olämpligt att maskera symptomen innan man har en korrekt diagnos och kunnat fixera.

Metacam tillhör gruppen NSAID, icke steroida antiinflammatoriska preparat, som verkar genom att hämma inflammation. Finadyne, Fenylbutazon, Quadrisol osv tillhör samma grupp - NSAID är det enda smärtstillande preparat vi har tillgängligt för häst.

Effekten kan variera mellan individer, men beror framförallt på typen av smärta - smärta som inte härrör från en inflammatorisk process påverkas inte (neurogen smärta t ex).

När en häst har en ledinflammation fungerar NSAID ofta utmärkt. Medicinen hämmar inflammationen i leden, smärtan minskar, hästen "vågar" ta ut rörelsen i leden bättre vilket i sig leder till bättre nutrition av ledbrosk mm -> läkning påskyndas.

Hur smärtstillande medicinen är är svårt att sia om. Det är i klass med Ibumetin och Voltaren - tar helt klart udden av smärtan men leder sällan till total smärtfrihet (om man nu inte får tro på TV-reklamen...).

när min 2 åring fick fraktur i sitt bakben i julas när han ramlade i hagen så fick han absolut inte äta ngn form av smärtstillande för ngn veterinär. Just för att han absolut inte fick belasta det skadade benet det minsta lilla. Så han har inte fått det alls och har därmed inte belastat det då han känt smärtan. Visst mår man som hästmatte dåligt att se hästen ha ont, men det är ju precis som du skrev för deras egen skull så frakturen inte ska bli värre.

Återigen - det beror helt på om och hur man kunnat stabilisera frakturen. På humansidan t ex är belastning tidigt något man eftersträvar för en bättre läkning (gäller förstås inte alla frakturer kan jag tänka).

Smärtlindring på djur är ett område som länge varit eftersatt. Tack och lov håller man på att ändra synen och hitta nya vägar att förhindra onödigt lidande. Personligen tycker jag att man bör reflektera över var gränsen för vad som är ok går. Hur ont får en häst ha och hur länge?

Jag menar inget personligt, vet inte alls hur det såg ut i ert fall. En okomplicerad fraktur behöver inte innebära någon längre tids smärta.

I mitt fall så skulle det gått illa för hästen om det blev det minsta värre så att då släcka ner och bedöva smärtan och på så sätt göra det lättare för hästen att ta stöd med benet och ev börja sparka bakut och härja runt i box pga boxvila o hästen blir uttråkad, så hade det kunnat gå illa.

Kommer du ihåg vad hon hette? Om inte - vilken kongress var det?
*nyfiken*

Jag är ganska säker på att det var Veterinärmötet 2002 men det kan ha varit 2001, hästsymposiet. Men jag kommer tyvärr inte ihåg vad hon hette. Jag har inte kompendiet heller :/

Men hur ofta stabilierar man ett hovbensbrott. Jag vet att man kan skruva ihop, men det har jag aldrig hört nån gjort.
Att man specialskor kan väl knappast räcka för att stabilicera ordentligt? Och på unga hästar är det inte lämpligt att sko heller.

Hur ofta? Alltid!

Genom att fixera hovkapseln, dvs förhindra att den expanderar vid belastning, får man en stabilisering av frakturer i hovbenet. Fixeringen kan göras med olika sjukbeslag eller gips. I vissa fall behövs intern fixering där hovbenet "skruvas" ihop. Självklart lägger man beslag även på en ung häst som skadat sig eller har något annat problem som kan rättas till med hjälp av skoning.

Tja, de senaste hovbensbrotten jag hört om på 1-åringar så är det då INGEN som rekommenderat vare sig sko eller gips. Det sista var att köra med silverteip, faktiskt. (och ja, det fungerade finfin.)

Sen har jag svårt att tro att man med vare sig skoning eller gips faktiskt kan stabilisera ett hovben helt och hållet. Hoven är väl så rörlig i sig, att det sviktar när det kommer ett par hundra kilo vikt på?

Ja du.

Behandlingen för hovfrakturerer skiljer sig åt beroende på vilken del av hovbenet som är involverat och om frakturen omfattar leden eller ej. Är du intresserad av de olika typerna rekommenderar jag dig att googla på Stashak´s Adams lameness in horses, den är en riktig bibel. (slå på distal phalang fracture)

Den konservativa behandlingen, alltså icke-kirurgisk, består i lång vila, gips eller ringsko (eller motsvarande beslag) och NSAID för att tillåta hästen att ta stöd på hoven. Även efter intern fixering med skruv el liknande följer en längre period med gips och/eller specialbeslag för att låsa hovmekanismen.

Om man får en total fixering av frakturen genom att låsa hovmekanismen kan jag inte svara på, det är naturligtvis ett svårt område att få helt stilla. Detta är den bästa metod man hittat och bevisligen fungerar den på de flesta frakturer.

Sen kan du jamsa på om din silvertejp bäst du vill, inget jag hörde om på skolan iallafall...

Senast ändrad:

Jamsa...:mad:

Jag gjorde som veterinärerna rekommenderade. Skulle jag struntat i det, menar du? De uteslöt direkt att sko en häst som är under året. Gips funderade de på, men sen bestämde de att jag var kapabel till att teipa hoven hårt, och sen byta ganska ofta.
Men det kanske är för enkelt för att vara bra?

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
960
Senast: Saile
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 629
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 071
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka