Smärta i ryggen

B

bestatjejen

Hej!

Jag är gravid med mitt första barn och jag har fått otrolig värk i ryggen nu på sista tiden. Är i V 25 och har väl haft ont till och från under ett par veckor.
Jag har haft långt tålamod och inte klagat men nu står jag inte ut längre.

Det börjar när jag jobbat ett par timmar, jag sitter ner vid datorn och jobbar. Jag får värk mest under höger skuldra som strålar fram under höger revben. Det hjälper i början med att röra på mig emellanåt men efter halva dagen är det bara att gå hem och lägga sig raklång i soffan på rygg. Jag har även fått svår huvudvärk nu ett par dagar.

Det är så himla tråkigt, jag kan inte sköta mitt jobb. Blir sur och grinig av att hela tiden ha värk. Jag kan inte gå o fika hos nån för jag får värk av att sitta rakt upp och ned. >Det enda jag mår riktigt bra av är att ligga ner. Ska det behöva vara så här?
vVart ska man vända sig för att få hjälp eller är dte bara att acceptera att det är gravid smärtor?

Vore tacksamt om nån kunde hjälpa mig...

Sv: Smärta i ryggen

Det skulle kunna vara smärtor som kommer av foglossning. Foglossning gör ont för att ett hormon utsöndras som får benen att luckra upp sig, då kan man få ont även i ryggen. Jag fick komma till en sjukgymnast och fick övningar som skulle hjälpa, tyvärr var jag för dålig med att göra dem, men det hjälpte ändå lite.

Så prata med din BM och få hjälp med kontakt med sjukgymnast, och gör det så ont att du inte kan arbeta ska du träffa en läkare för sjukskrivning. Kan även rekommendera vattengympa för gravida, det ger träning av musklerna fast det inte tär så mycket på kroppen. :)

Puttar upp tråden lite och passar samtidigt på att tacka för svaret..

Det blir bara värre och värre, ska man vända sig till BM först eller ska jag gå till VC?

Vänd till till barnmorskan. Min barnmorska sa att allt som jag misstänker kan ha med graviditeten ska jag ringa dit först.

Ja jag hatar att ha ont och ännu värre hatar jag att gnälla. Men usch och fy vad ont jag har. Det blir värst när jag suttit några timmar som nu och nu hade BM inte tid att prata med mig på denna telefontid.
När jag var där sist tog jag upp det med henne och då sa hon nåt i stil med att det inte lär bli värre iallafall.
Inget alternativ vad jag kunde göra eller vart jag kunde vända mig.

Förstår inte att jag alltid råkar ut för läkare och sånt som inte tar mig på allvar, speciellt då jag känner mig obekväm med att ta upp krämpor osv och sen när man väl gör det så får man lite klapp på huvudet.

Likadant när jag sa att jag har varit väldans rätt för förlossningen, då var hennes kommentar : Ja men vad hade du räknat med när du ska föda barn då? ( Jag fattade det som att hon mena att det inte var nån dans på rosor och det borde jag förstå...)

Ja jag hatar att ha ont och ännu värre hatar jag att gnälla. Men usch och fy vad ont jag har. Det blir värst när jag suttit några timmar som nu och nu hade BM inte tid att prata med mig på denna telefontid.
När jag var där sist tog jag upp det med henne och då sa hon nåt i stil med att det inte lär bli värre iallafall.
Inget alternativ vad jag kunde göra eller vart jag kunde vända mig.

Förstår inte att jag alltid råkar ut för läkare och sånt som inte tar mig på allvar, speciellt då jag känner mig obekväm med att ta upp krämpor osv och sen när man väl gör det så får man lite klapp på huvudet.

Likadant när jag sa att jag har varit väldans rätt för förlossningen, då var hennes kommentar : Ja men vad hade du räknat med när du ska föda barn då? ( Jag fattade det som att hon mena att det inte var nån dans på rosor och det borde jag förstå...)

Själv satt jag i telefonen i 3 timmar igår!
Hade inte sovit på hela natten och hade fått nog!

Ringde BM under tele tid men kom ej fram! Upptaget, och när jag väl kom fram så svarade de ej, för då var tele tiden slut.

Fortsatte då att ringa VC. De skickade vidare mig till Kirurgakuten (Fråga mig inte varför). Satt i kö i 9 min och la på. Ringde upp VC igen, blev än en gång kopplad till Kirurgakuten. Kom fram och fick prata med en läkare. Förklarade hur det var och hon hörde att jag var måttligt irriterad!
Hon skulle försöka få tag på Bm och lovade att ringa tillbaka. 10 Min senare satt jag och pratade med BM. Och hon bokade genast tid med sjukgymnast och remiss skickas till mig! Så synd å skam den som ger sig!

Jag är inte den som klagar men när man inte ens kan mocka eller gå ut med hundarna, än mindre ligga ner. Då är det j-vla kris!

Tycker det låter lite som att smärtan sitter på samma ställe som jag hade, och i så fall är det njuren. Det är vanligast att man får problem på höger sida. Jag hade stora problem att sitta (men även att ligga). Kolla om du är "dunk öm", dvs be någon att slå lite försiktigt över höger sida av ryggen med kanten av handen, och se om det gör ont över njuren då. Jag höll på att gå av på mitten när BM gjorde så på mig!

Det låter iofs som lite tidigt i v 25 att livmodern skulle trycka så på njuren, men vi är ju alla olika och man kan aldrig veta...

//Julia

Jaha ok, kan man göra något för att lindra smärtan om det är njuren då?

Kanske ska tillägga att det som hjälper mig just nu är liggandes på rygg med värmedyna.

Ja just det kom på en sak till. På vänster lår så har jag ett parti som är avdomnat. Gör inget ont, men känns lite märkligt dessutom breder det ut sig mer och mer. Kan det ha nåt med detta att göra?

Ja mocka har jag inte kunnat gjort på länge och hunden får nöja sig med promenader i ett lugnare tempo till hennes stora förtret :( Och jag har tänkt att det inte går att göra något åt, men jag står inte ut längre. Känner mig som en invalid surkärring :cry: Inte likt mig alltså

OM det är njuren så beror det troligtvis på att livmodern trycker på den och att njurbäckenet har vidgat sig. Urinet får svårt att ta sig fram och "stockas" på väg neråt (jag märkte det dock inte när det gäller kisseriet, det var som vanligt). Om man får problem med vidgat njurbäcken som icke gravid får man ofta äta antiinflamatoriskt, men det får man inte som gravid, så det läkarna ordinerar är vanligtvis smärtstillande och muskelavslappnande i form av citodon eller spasmofen (morfin). Jag fick äta fyra tabletter citodon om dagen för att överleva!

Prova själv att dunka dig lite över ryggen på högersidan, gör det ont då?

Det där med låret har jag ingen aning om.

//Julia

Nej det gör inte så ont som tur är.

Jag undrade lite om det var nån nerv som kommit i kläm iom att jag är domningkänslor på låret också. Men jag vet inte, har aldrig haft värk förrut.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 401
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 776
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka