Smärstillande + kortison

Sv: Smärstillande + kortison

Tur att vi människor är olika och har olika syn. Inte alla avlivar för snabbt utan först gör andra saker och först SER om hunden lider eller om det bara människa som vill blir av med problemet att hjälpa sin hund mer, att ta hand om en äldre hund med olika små problem som kommer i den ålder. Tur att det finns verkligen hundvänliga människor som inte slipper att ta hand om sina äldre eller sjuka hundar. Jag är emot att avliva hundar i hennes tillstånd eller blinda eller de som kan stå mellan avlivning eller gå på tre ben eller andra tillstånd. Ni glömmer väl att ni har ord handikapp, det ordet finns inte mellan hundar, en hund känner sig inte handikapp, den andra hunden kommer inte fram till min hund och säger att den är handikapp...

Jag håller inte med er och har rätt till det :) jag litar på min magkänsla och min vet som har sett hunden och säger inte vet att hunden ska avlivas så ska det inte det. Sista vet vi träffade ganska nyligen svarade att hon skulle aldrig avliva en hund i den form hon har sett henne. Jag bryr mig inte om vad ni anser, jag gör det som känns rätt för mig och min hund. punkt slut. jag vill inte höra mer era åsikter om vad jag gör. jag kommer inte att skriva mer här. hej då!

Jag avlivar verkligen inga djur i första hand, jag låter dem få alla chanser. Men, om de behöver så starka smärtstillande som jag äter i dagsläget så avlivar jag. Jag skulle aldrig kunna leva med mej själv om jag visste att mitt djur bar på sådana smärtor som jag har och jag inte gav dem den sista kärleksgåva jag kan ge. Jag har många gånger önskat att jag kunde ge mej den själv men jag kan inte det för jag är en människa och tyvärr ibland så får man inte ge sådana den sista kärleksgåvan.

Jag har ingen aning om hur din hund mår eller vilka smärtor den har men jag tycker att man ska vara försiktig med vad man säger. Att fråga på ett öppet forum om att ge sin hund så stark medicin mot smärtor som den har trots övrig medicinering är som att be om att folk ska fråga när du har tänkt att säga stopp.
Vad gäller det veterinären sa så tror jag dej faktiskt inte. Veterinärer avlivar tyvärr ofta helt friska djur så varför skulle hon inte avliva en hund som är sjuk? Under alla mina år som djurägare har jag bara träffat en veterinär som sagt att hen tycker att vi borde avliva. I övriga fall har de sagt först efter jag har bestämt mej att jag tagit rätt beslut så jag tror inte att en veterinär har för vana att säga att djuret borde avlivas till höger och vänster utan det sker bara i undantagsfall.

*KL* Djurskyddslagen talar ju dock om vad som gäller, även om man själv tycker det är okej en hund pga smärta hoppar på tre ben...

Hade inte tänkt lägga mig i denna diskussion alls, då jag inte har något nytt att tillföra; Men usch vad illa jag tog vid mig när du tar upp avlivning som ett "billighetsalternativ", något man gör för att spara pengar och slippa en åldrande hund! Det är verkligen inte ok. Avlivning är i mångt och mycket ett av de absolut svåraste beslut vi tvingas ta här i livet och jag kan garantera dig att det är få personer som tar lätt på detta! Dock så har vi ett ansvar när vi beslutar om att berika livet med en hund - och det innefattar att handla med dess intresse och väl som främsta prio. Samt följa sv. djurskyddslagar. (Förtydligande: jag säger ingenting om ts's fall eller hund speciellt)

KL: Jag vill bara rekommendera Kalla fakta (tror jag?) som ska ta upp den "nya" djursjukvården imorgon på tv4. Kan bli intressant!

*KL* Djurskyddslagen talar ju dock om vad som gäller, även om man själv tycker det är okej en hund pga smärta hoppar på tre ben...
Jag har precis pratat med Svenska Djurskyddsföreningen och berättat hur min hund har det, vem vi går till och vad säger vet som har sett hunden. Kvinna där sa precis det som är solklart. Det blir bra och mindre bra dagar hos en hund med den diagnos samtidigt som hunden är gammal. Men så länge mindre bra dagar ökar inte så är det inte dags att avliva hunden. Precis som jag vet kan bland annat väder påverka henne och göra att hon har ont. Dessutom sa hon att hundar kan springa på 3 ben eller ha ett ben uppe utan att den har ont. Vi ska lita på vår vet som har sett och följt hennes sjukdomshistoria. Säger de när man frågar om det inte dags att avliva så gör vi inte det. Den dag som det kommer mer mindre bra dagar så kommer vi att fråga vet igen. Plus att ge smärtstillande med cortison ibland som kan vara en gång i månaden eller mer sällan är inget som är för avlivning. Utan kan man göra så att de inte har ont så gör man det. Så länge hon är pigg, glad, äter, dricker, springer och inte visar aggressivitet så ska hon inte avlivas sa kvinna.

Det var mitt allra sista inlägg här. Som sagt vi vet vad vi gör, vi har full stöd från våra trevliga och kunniga vet som har sett henne och som ser henne nu. Dessutom har jag fått från Svenska Djurskyddsföreningen att vi bryter inte mot lagen och vi bryr sig om henne samt att vi kommer att veta när det blir dags.

Punkt slut. Jag kommer pm en ansvarig att stänga tråden.

Men nu går mitt förtroende för dig ner på minusnivå. Det är inte en djurskyddskärings sak att på telefon rekommendera vad som skall göras med din hund utan veterinärens. Nu har du ju lyckats tjata dig till tramadol (av behandlande vet?) så vad surrar du vidare om.
Som du resonerar så skulle man lika gärna skriva ut opiater till alla gamla halta hundar där NSAID inte räcker till längre.
Tror inte att du får tråden stängd bara för att svaren inte passar dig!
PL

Senast ändrad:

Vad har en ideell förening med lagen att göra? Det är jordbruksverket eller ditt lokala djurskyddsombud du ska kontakta om du har frågor om djurskyddslagen.

Till Rahl!
Det är klart att du ska kämpa för att hålla din hund vid liv. Jag är alldeles säker på att när hon har så pass ont att du inte står ut med att se hennes smärta, så kommer beslutet att kännas motiverat. Förmodligen är hon inte där än.

Jag förstår att du våndas över de dåliga dagarna. Lyssna på ditt hjärta. Låt livet vara glatt tills den dagen ni skiljs åt. Visa inte din hund att du är olycklig över hennes tillstånd. En glad matte är bättre än en orolig matte. Vi är många som traskar omkring i sjuka-djur-träsket. Det är INTE roligt. Oron äter upp en innifrån känns det som, eller hur? Vi vill ju våra djur så väl.

Narkotika-klassade preparat väcker många känslor då de är just narkotika, samt att de används vid mycket svår smärta. Därav den skarpa debatten, tror jag.

Lycka till.

Djurskyddsombud jobbar oftast för de ideella föreningarna!
Tillsynsmyndigheten LN har inspektörer.
PL

Till Rahl!
Det är klart att du ska kämpa för att hålla din hund vid liv. Jag är alldeles säker på att när hon har så pass ont att du inte står ut med att se hennes smärta, så kommer beslutet att kännas motiverat. Förmodligen är hon inte där än.

Jag förstår att du våndas över de dåliga dagarna. Lyssna på ditt hjärta. Låt livet vara glatt tills den dagen ni skiljs åt. Visa inte din hund att du är olycklig över hennes tillstånd. En glad matte är bättre än en orolig matte. Vi är många som traskar omkring i sjuka-djur-träsket. Det är INTE roligt. Oron äter upp en innifrån känns det som, eller hur? Vi vill ju våra djur så väl.

Narkotika-klassade preparat väcker många känslor då de är just narkotika, samt att de används vid mycket svår smärta. Därav den skarpa debatten, tror jag.

Lycka till.
Tack du! Ja det känns inte nu att hon ska avlivas, jag känner ingen äldre hund som inte har visa dagar med stelhet eller lite dåliga. Det finns många äldre hundar som inte ens behandlas för sina smärtor och stelhet. Hon sa, det jag vet och håller med om, man ska lyssna på sitt hjärta, man VET när det är dags. Så länge hon har en sämre dag då och då är det ingen orsak till att avliva. Skulle det vara allt för många så rådgör man sin vet hur ska man gå vidare. Men om man frågar sin vet som har sett hunden sedan allt börjades och så säger hon att aldrig skulle hon avliva hund i den tillstånd min befinner sig så tror jag på mitt hjärta och vet.

Just den kvinna jag pratade med var en veterinär också så hon vet och har kunskap.

Men vi andra sätter inte in tramadol när antiinflammatoriskt inte längre räcker.
Hade en gammal bordercollie med benproblem, han fick hänga med så länge antiinflammatoriskt fungerade någorlunda men skulle aldrig kommit på tanken att sätta in opiater!
PL

Senast ändrad:

Men vi andra sätter inte in tramadol när antiinflammatoriskt inte längre räcker.
Hade en gammal bordercollie med benproblem, han fick hänga med så länge antiinflammatoriskt fungerade någorlunda men skulle aldrig kommit på tanken att sätta in opiater!
PL
Du är inte jag, jag är inte du. Min vet godkände det och tyckte att det var värd att testa och se om det hjälper. jag tjatade inte på någon, de känner mig och min hund.

Men varför startade du då den här tråden o klagade på att du inte fick smärtstillande???
Dina tråd o dina inlägg väcker en massa frågetecken.
Du vinglar ju som en skadeskjuten kråka mellan att argumentera för att behandlingen fungerar bra o att den inte räcker till.
Läkemedelsverket har en artikel om smärtlindring på hund, där tas tramadol upp som ngt man ev kan prova som fortsättningsbehandling i hemmet några dagar vid postoperativ smärta, inte som något att använda vid kroniska smärt/inflammationstillstånd.
PL

Jag litar på min vet den som har sett hunden och den som vet vad som kan vara bäst för oss.

KL. Kroniska smärttillstång i leder på hund är väldigt vanligt även om ts diagnos inte är det.
Så länge man behandlar med antiinflammatoriska medel blir hundens rörlighet beroende av behandlingsresultatet, dåliga dagar rör sig hunden mindre. Lyckas man ta bort restsmärtan med tramadol(som har en osäker effekt på hund) så tappar hunden den skyddsmekanismen o kan lätt överanstränga sig o behöva ännu mer tramadol.
Ser många smärthundar i jobbet o i likhet med nästan alla kollegor här i landet försöker jag inte hålla liv i dem längre med hjälp av opiater.
Har själv varit med ett tag o haft många egna hundar o försöker inte till varje pris ha kvar dem så länge som möjligt när de får ont.
PL

"Men vi andra sätter inte in tramadol när antiinflammatoriskt inte längre räcker.
Hade en gammal bordercollie med benproblem, han fick hänga med så länge antiinflammatoriskt fungerade någorlunda men skulle aldrig kommit på tanken att sätta in opiater!"
Precis så tänker jag också.
I mitt fall var det en operation, med Tamgesic för smärtan som uppstod i samband med kirurgiskt ingrepp, samt kortisonbehandling. Det var en korttidslösning, några dagar. Därefter åkte jag ner till apoteket med det som blev över. Jag ville inte ha tabletterna hemma, faktiskt. Tänk om man skulle ta dem själv under ett feberrus eller dyligt. Kanske världens bästa fylla(?), men nej tack.
Nu har jag lyckats få bort kortisonet och flagylen och hunden är bra, iallafall i dagsläget. INGEN är gladare än jag.

Du är inte jag, jag är inte du. Min vet godkände det och tyckte att det var värd att testa och se om det hjälper. jag tjatade inte på någon, de känner mig och min hund.

det säger alla som jag ringde i Sverige som jag har frågat men jag har också frågat i mitt hemland och fick minst 4 olika preparat som kan ges.

Varför frågade du inte din hemmaveterinär som behandlat hunden hela dess liv från början då...?

Håller med PL. Förstås!

Det finns tyvärr många djurägare som inte tar sitt ansvar när det är dags och istället försöker med diverse olika alternativ. Som den etanolförgiftade katten som fick kamomillte i urindrivande syfte (djurskyddet hann inte dit förrän katten självdött), hussen som sydde en fin "bh" till taxen med spruckna juvertumörer för att skydda både hund (mot skav) och matta (mot blod och vardropp), matten som tycker att det är ok att hunden har parodontit och tappar tand efter tand - en åtgärd kräver narkos och hon vill inte riskera stackars vovvens liv + alla dom som har hundar som har så jävla ont både med och utan medicinering att de stapplar fram och formligen ber om att få slippa.

Smärtlindring är a och o inom veterinärvård och där har opioider en plats, men långtidsbehandling vid kroniska smärttillstånd är enligt min uppfattning inte ok. Håller med PL om att avlivning är alternativet (av barmhärtighetsskäl, inte ekonomiska) när NSAID eller kortison tillsammans med t ex glukosamin och omega 3/6 inte längre räcker till.

*KL*
Jag har sett alltför många djur vars ägare har "gått på magkänslan" eller "att man känner när det är dags" för att tycka att det ibland blir helt uppåt väggarna. Dessvärre är det ju en tredje part som kommer i kläm i de fallen.
Jag vet inte hur TS hund mår men jag skulle fundera MYCKET om det vore så att min hund behövde Tramadol eller liknande även om det bara var "ibland".
Betänk också att hundar sällan visar HUR ont de har, visar de lite smärta har de sannolikt rejält ont och visar de stor smärta har de j-vligt ont.

För övrigt kan man ju diskutera det där med att hoppa på tre ben, snacka med en fysioterapeut eller sjukgymnast så får du sannolikt ett helt annat svar.

Att säga att andra ser avlivning som ett sätt att spara pengar eller "slippa" en gammal eller sjuk hund är bara lågt:mad:.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: The Beast
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: monster1
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 365
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka