Smärstillande + kortison

Sv: Smärstillande + kortison

Problemet i TS fall är ju att det så vitt jag vet inte, enligt lag, är tillåtet att ge en hund opioider för hemmabruk endast på indikationen att den har "smärta någon gång ibland". (Rätta mig om jag har fel någon, är mer inläst på den tyska läkemedelslagen eftersom jag går min utbildning där)

Kirre precis vid behov t.ex. när andra omstädigheter kommer som påverkar hennes ont. till exempel fuktigt väder är inte bra för reumatiker, de har mer ont då. Jag förstår inte hur kan ni veta bättre än jag att kortison hjälper henne annars.

Tack och lov fick jag utskriven tramadol av vet och hon förstod bättre vad allt detta handlar om.

Men din tråd handlade ju om att veterinärerna inte ville skriva ut smärtstillande!?!
Varför skriver du då en massa osammanhängande konstigheter här?
PL

*KL*

Min U fick opioider samtidigt med sin kortisobehandling, för att kontrollera smärta pga immunmedierad polyartrit.

Nu sattes det förvisso in under en begränsad period i ett 'sista' (förutom att ge kraftigt immundepressiva läkemedel) försök att bryta skovet, men jag minns att jag frågade just att 'om det hjälper, men blossar upp igen, hur länge kan man ge opioder egentligen'. Min vana trogen frågade jag två olika veterinärer på två olika kliniker. Båda svarade att ge opioider i den dos han fick dagligen inte var ett alternativ (och det tyckte inte jag heller), men att ge det i en kur när ett ev skov blossade upp, och/eller att ge det i en låg dos vid behov var inget problem sålänge hunden tolererade det väl. Det finns ju en del biverkningar kopplade till opioider liksom.

Nu blev det aldrig aktuellt, då det arma djuret vid närmare kontroll hade ont TROTS mkt hög dos kortison och opioider ovanpå. Det märktes inget på honom rent rörelse & aktivitetsmässigt (han hade strikt koppelvila under kuren men det var pga de höga kortisondoserna. Men när det stod klart att det var kört fick han en 'sista helg av värdigt liv', dvs den långa koppelvilan släpptes, han fick opioider och röra sig fritt, och då märktes inget - såklart, han var ju smärtlindrad) men när ortopeden böjde och klämde så var det ju bara att konstatera att lederna var lika illa som innan.

Och där är väl där jag tycker det ska vara en mycket tät veterinärkontakt om man ska ha en hund på opioider, oavsett 'kur' eller 'vid behov'. Risken är ju annars stor att hunden har mer ont än den visar/ont trots opioider men inte 'lika ont' som utan.

Personligen hade jag kunnat acceptera att t ex få ge 'vid behov' någon enstaka gång, alt en mycket låg dos var X dag om det gjort honom helt smärtfri. Men det för mig är samma sak som att jag skulle accepterat att ha en hund resp katt på en låg dos NSAID dagligen om den var helt besvärsfri på det. (Den blev dock inte det och fick somna).

Dock, med tidigare trådar om TS hund i minne anser jag nog inte om inget drastiskt förändrats att opioider är en vettig lösning alls.

Senast ändrad:

Du kan anse vad du vill Alexandra men du utgår från dig själv och hur din hund hade. Hade min vet anset att det inte var en vettig lösning så hade jag inte fått recept. Hon sa själv att det blir en bra lösning att ge vid behov inte varje dag och inte stora doser heller. jag litar på min magkänsla och min vet som känner hunden från början.

Nja, jag utgick från hur oense vi var vad som räknas som okej eller inte i den andra tråden. Men jag vet ju inte hur din hund mår idag, kanske är det superstor skillnad från då =) Behandlande veterinär är ju den som kan bedömma det bäst.

Fast vi måste skilja på "att ge en hund" och "att ge en hund som står på kortison". En hund på kortison, oavsett bakomliggande orsak, kan inte ges något annat än opioider. Ska den då ha ont istället? Är det mer lagligt? Även om det handlar om enstaka tillfällen, tex en artroshund som känner av kyla men i övrigt fungerar utan smärtis?

"Man har tidigare extrapolerat från erfarenheter inom humanmedicinen och
därför förväntat sig allvarliga biverkningar av opioider. Hundar och katter är dock mycket
mindre känsliga för dessa komplikationer och allvarliga biverkningar är förvånansvärt sällsynta

när dessa preparat används med eftertanke och försiktighet."

http://www.legemiddelverket.no/upload/16009/HundKattFrykman.pdf

Varför frågar du öht när du själv vet bäst?
Vilken veterinär vill riskera sin legitimation om en hundägare väljer att använda opioiderna för att stilla sina egna behov?

Men den artikeln handlar ju om behandling av akut smärta vid intensivvård. :confused:

Min förra hund fick opiater efter att hon blev illa hundbiten och hade ett flail chest. Men då låg hon på intensivvårdsavdelning och var övervakad. Dock minskas känsligheten för opiaterna efter hand. Redan efter en vecka slutade en ofarlig dos att fungera smärtlindrande på min hund och en större dos hade gett risk för andningsdepression.

Vad är det du vill ha fram med denna tråd - och tråden om dosering av läkemendel?

Du har en hund som du i perioder kan hålla hyfsat smärtfri/smärtfri och i andra perioder lider hunden/har hunden ont.

Du anser det värdigt att låta hunden går på flera mediciner för att "överleva vardagen" och tycker det är fel av veterinärer att inte vilja/kunna skriva ut tunga smärtlindrande läkemedel för att du sedan skall kunna ge dessa när du anser att det behövs?

/Swat

hon får inte kortison mot smärta... du verkar inte förstå det här

Funderat lite på det ovanstående, hur menar du egentligen?

Din hund har en polyartrit, dvs flertalet inflammerade leder. Ledinflammationer gör ont, och förstör på sikt leden, vilket också gör ont.

Kortison ges för att dämpa immunförsvaret och därmed inflammationen. När inflammationen dämpas minskar smärtan, och symptomen hos hunden avtar.

Så hur menar du att kortisonet inte är för att hjälpa hunden med inflammationen och smärtan den medför? Det hänger ju ihop.

Har hunden ont trots kortison innebär det ju endera att man inte lyckats häva inflammationen, eller att man hunnit få permanenta skador i leden/lederna. Kvar finns då att symptombehandla - dvs utan att påverka grundorsaken hantera smärtan som beror på att kortisonet inte hjälpt tillräckligt.

Så att säga att en hund med immunmedierad polyartrit inte får 'kortison mot smärtan' blir väldigt konstigt, då det är inflammationen och smärtan den ger som är hela problemet i grunden.

Jag valde att inte ens svara på det där, trots att det var riktat till mig. Det är uppenbart att TS är mindre kunnig inom medicin än de flesta som svarar i tråden så att påstå att jag inte förstår hur kortison verkar känns bara larvigt.

Jag valde att inte ens svara på det där, trots att det var riktat till mig. Det är uppenbart att TS är mindre kunnig inom medicin än de flesta som svarar i tråden så att påstå att jag inte förstår hur kortison verkar känns bara larvigt.

Det var riktat till rahl och inte till dig? Kolla vilken knapp jag svarade på.

Jag har nämligen funderat på hur hon tänker, och om hon 'separerar' inflammationerna från smärta när hon menar att kortisonet inte är 'mot smärta'. För kortisonet hjälper ju mot smärtan också.

Haha jag tänkte mig att det skulle bli fel ;) menade att det rahl skrev var riktat till mig :) eftersom du tog upp det tänkte jag bara kommentera det.

Klart att det ligger olika lagar men samtidigt som sagt det finns smärtstillande som man kan ge med kortison och det jag undrar varför får jag inte det av svenska vet. jag menar inte att de ska skriva ut det direkt men upplysa vilket de inte heller gör...

Det är klart att veterinärer och doktorer är extremt försiktig med opiater. Det säger sig självt. Jag skulle bli högst bekymrad annars.

För min kille vid operation (kastrering bl a) var det jättesvårt att få ut Tamgesicen eftersom de inte hade det milligrammet som stod på receptet. Det gick inte att få ut det som apoteket hade hemma. En massa besvär, men det ser jag som ett bra säkerhetssystem; så att inte opiat figurerar på "marknaden" i stora mängder.

För min kille vid operation (kastrering bl a) var det jättesvårt att få ut Tamgesicen eftersom de inte hade det milligrammet som stod på receptet. Det gick inte att få ut det som apoteket hade hemma. En massa besvär, men det ser jag som ett bra säkerhetssystem; så att inte opiat figurerar på "marknaden" i stora mängder.

Det där är lite besvärligt i vissa fall, att man får mediciner i 'stora' mängder på marknaden. När min U fick kodein, så kuren var på 10 tabletter. Haken är att minsta förpackningsstorlek på apoteket är 100 tabletter. Och apoteket får inte öppna och dela förpackningarna, och veterinären får inte 'dela ut' tabletter heller.

Dvs för att han skulle få sina 10 tabletter fick jag hämta ut en hel 100 tablettersburk på apoteket. Av något som vissa personer gärna skulle betala för på svarta marknaden, även om kodein inte är 'värsta sorten'. Eller för den delen något som djurägaren kan få för sig att peta i sig när de har ont, med de risker det medför vad gäller tillvänjning och interagerande med av andra mediciner.

Så det kan ju - beroende på preparat - vara ytterligare en anledning att veterinärer är och ska vara försiktiga med att skriva ut, att det är svårt få tillräckligt små förpackningar?

Liten spinoff, men tänkt på det där många gånger, hur stor koll det är för humanförskrivet - men hur samma person som djurägare kan ha 'diverse' humanmediciner hemma utskrivna för djur.

Det finns ju anledningar att djurpreparat ska skrivas ut i första hand, och inte humanpreparat, och att det inte ska 'drälla' humanpreparat i skåpen är väl en så god som någon.

Det är en enorm skillnad på att förskriva opioider under en kortare period av intensiv smärta än som är av övergående karaktär än vid kroniska sjukdomar som uppenbarligen inte svarar på den behandling som står till buds.

Att stå på narkotikaklassade läkemedel har sina avigsidor och även jag är av den åsikten att det är oetiskt att låta ett djur som har sådana plågor att det alls behövs - mer än tillfälligt - leva.

Nåt "släpp knarket fritt det är vår" kommer inte att inträffa i Sverige. Tack och lov.

Du sätter ord på vad jag känner. Jag som går på sådan medicin skulle aldrig utsätta ett djur för en sådan smärta att den behövde det. Då skulle djuret få somna in istället för smärtfri blir man aldrig. Det är ens ansvar att inte utsätta sitt djur för ett sådant lidande.

Tur att vi människor är olika och har olika syn. Inte alla avlivar för snabbt utan först gör andra saker och först SER om hunden lider eller om det bara människa som vill blir av med problemet att hjälpa sin hund mer, att ta hand om en äldre hund med olika små problem som kommer i den ålder. Tur att det finns verkligen hundvänliga människor som inte slipper att ta hand om sina äldre eller sjuka hundar. Jag är emot att avliva hundar i hennes tillstånd eller blinda eller de som kan stå mellan avlivning eller gå på tre ben eller andra tillstånd. Ni glömmer väl att ni har ord handikapp, det ordet finns inte mellan hundar, en hund känner sig inte handikapp, den andra hunden kommer inte fram till min hund och säger att den är handikapp...

Jag håller inte med er och har rätt till det :) jag litar på min magkänsla och min vet som har sett hunden och säger inte vet att hunden ska avlivas så ska det inte det. Sista vet vi träffade ganska nyligen svarade att hon skulle aldrig avliva en hund i den form hon har sett henne. Jag bryr mig inte om vad ni anser, jag gör det som känns rätt för mig och min hund. punkt slut. jag vill inte höra mer era åsikter om vad jag gör. jag kommer inte att skriva mer här. hej då!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
494
Senast: The Beast
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 842
Senast: monster1
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 365
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka