Sv: Smärstillande + kortison
*KL*
Min U fick opioider samtidigt med sin kortisobehandling, för att kontrollera smärta pga immunmedierad polyartrit.
Nu sattes det förvisso in under en begränsad period i ett 'sista' (förutom att ge kraftigt immundepressiva läkemedel) försök att bryta skovet, men jag minns att jag frågade just att 'om det hjälper, men blossar upp igen, hur länge kan man ge opioder egentligen'. Min vana trogen frågade jag två olika veterinärer på två olika kliniker. Båda svarade att ge opioider i den dos han fick dagligen inte var ett alternativ (och det tyckte inte jag heller), men att ge det i en kur när ett ev skov blossade upp, och/eller att ge det i en låg dos vid behov var inget problem sålänge hunden tolererade det väl. Det finns ju en del biverkningar kopplade till opioider liksom.
Nu blev det aldrig aktuellt, då det arma djuret vid närmare kontroll hade ont TROTS mkt hög dos kortison och opioider ovanpå. Det märktes inget på honom rent rörelse & aktivitetsmässigt (han hade strikt koppelvila under kuren men det var pga de höga kortisondoserna. Men när det stod klart att det var kört fick han en 'sista helg av värdigt liv', dvs den långa koppelvilan släpptes, han fick opioider och röra sig fritt, och då märktes inget - såklart, han var ju smärtlindrad) men när ortopeden böjde och klämde så var det ju bara att konstatera att lederna var lika illa som innan.
Och där är väl där jag tycker det ska vara en mycket tät veterinärkontakt om man ska ha en hund på opioider, oavsett 'kur' eller 'vid behov'. Risken är ju annars stor att hunden har mer ont än den visar/ont trots opioider men inte 'lika ont' som utan.
Personligen hade jag kunnat acceptera att t ex få ge 'vid behov' någon enstaka gång, alt en mycket låg dos var X dag om det gjort honom helt smärtfri. Men det för mig är samma sak som att jag skulle accepterat att ha en hund resp katt på en låg dos NSAID dagligen om den var helt besvärsfri på det. (Den blev dock inte det och fick somna).
Dock, med tidigare trådar om TS hund i minne anser jag nog inte om inget drastiskt förändrats att opioider är en vettig lösning alls.