Småmaskiga hönät säkrare?

I

Isislover

Jag har precis börjat gräva i det här med slowfeeding och småmaskiga hönät. 2 personer i min närhet har nu båda sagt "har du ett småmaskigt nät så behöver du bara hänga upp det i boxen, någon låda eller liknande att lägga nätet med dess innehåll i behövs inte."
Skulle det vara mindre risk att de fastnar i ett småmaskigt nät? Eller har jag bara missförstått?

Sv: Småmaskiga hönät säkrare?

Småmaskiga när är väl svårare för hästen att fastna med hovarna i än vanliga traditionella hönät. Men har hästen skor så kan den ju ändå fastna med dem i det småmaskiga näten. Personligen skulle jag aldrig lägga något hönät på backen om hästen har skor.

Nej lägga nätet på backen har jag inte tänkt göra. Jag funderar på olika lådor eller liknande som jag kan lägga och förankra nätet i så han inte kan komma åt det med fötterna. Men dessa personer tycker det är överkurs och säger att jag helt enkelt bara ska hänga upp det. Men jag är rädd att han ska fastna i nätet ändå. :crazy:

Hästarna kan fastna i småmaskiga hönät med skorna, såvida de inte har ringskor runt om, då blir det ju svårare.
Är det väl upphängt så är väl risken minimal att de fastnar. Jag skulle själv aldrig ha ett nät i en låda på marken.
I en låda kan han sätta ner hoven och därmed fastna, och om hönätet är fastspänt i lådan så lär han slita sönder benet.

Man kan ju bygga en låda där man hänger upp nätet, och komplettera med sparkskydd för skodda hästar, om man vill ha nätet så lågt som möjligt.

Men huga! Då är det alltså bättre om jag hänger det på boxväggen?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar