Smältbart råprotein?

Olivia_locke

Trådstartare
Jag har försökt räkna på lite värden från stallets höanalys. Jag fick fram att det innehöll ca 37g smb.protein/kg TS. Detta känns på tok för lågt för en växande unghäst :confused: (är påväg att köpa en 3-4 åring).

Jag är helt novis på att räkna foderstater själv. Vad tycker ni om denna mängden smb.protein? Vad är bra att ge för att få upp värdet, lucern?

Sv: Smältbart råprotein?

Hur mycket energi innehåller höet? Är energin väldigt låg behöver kvoten inte vara katastrofal, och i så fall behöver du kanske inte tillsätta några galna mängder protein :) Är hästen 3-4 år är den, trots att den är ung, inte i den åldern där den behöver som allra mest protein (även om kvoten protein/energi bör överstiga 6).

Annars är lusern som du nämner ett mycket bra sätt att tillsätta protein. Problemet med lusern är när man behöver tillsätta stora mängder protein, då lusern även innehåller mycket energi. Å andra sidan är lusern grovfoder precis som hö, så man kan om det är så byta ut lite hö mot lusern för att få ner energin och fortfarande tillgodose hästens behov av torrsubstans. Salsa naturell gräs/grön (gräspellets) kan också vara ett lämpligt alternativ som påminner mycket om lusern.

Behövs stora mängder protein kan krafft muskel vara ett bra alternativ, det innehåller väldigt mycket protein och man behöver således inte ge så mycket för att ändå få stora mängder protein (och då skjuter heller inte energin i höjden).

Utöver detta är soja eller potatisprotein vanliga sätt att tillsätta protein till foderstaten.

Okej, tack :)!

Energin ligger på ca 9,5 MJ/kgTS, så det är rätt så högt om jag har fattat det rätt. Det blir endast 3,9 om man tar protein/energi :/.

Alltså bör ett energifattigt komplement vara att föredra?

En häst som är 3-4 år är "vuxen" när det gäller utfodring. Det krävs inget extra för tillväxten när de är såpass gamla, utan en välbalanserad foderstat med täckta behov duger gott.
Det är inget ideal-grovfoder, men det är inte lägre med protein än att det är möjligt att komplettera upp med lämpligt tillskott, t.ex lite proteinkoncentrat av något slag och lite vanligt kraftfoder, ev lusern.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 560
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 846
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka