Smältbart råprotein i hö

ponytails

Trådstartare
Jag är förbryllad över det låga smråpr i mitt hö.
Råprotein är 73g/TSkg. Smråpr är bara 36,1g/TSkg. Alltså mindre än hälften. Vad är då den andra delen :confused:

Kan det vara högre smältbarhet för andra djur än häst&idisslare? Jag föder nämligen upp marsvin :D

Sv: Smältbart råprotein i hö

Ja det kan variera mellan olika djurtypers förmåga att smälta/tillgodo göra sig proteinet. Fast jag har ingen aning om hur det är för marsvin.

Ja, precis. Smältbart råprotein är mindre än hälften av råprotein i mitt hö.
Vad består den osmältbara delan av. Är det helt noll? :confused:

Jag är förbryllad över det låga smråpr i mitt hö.
Råprotein är 73g/TSkg. Smråpr är bara 36,1g/TSkg. Alltså mindre än hälften. Vad är då den andra delen :confused:

Kan det vara högre smältbarhet för andra djur än häst&idisslare? Jag föder nämligen upp marsvin :D

Närman pratar om smältbarhet i ett foder är det ett enkelt in-ut- förhållande man talar om. Man mäter det genom att ge ett foder som man vet kväveinnehållet i och sedan kollar man innehållet i träcken.
Vad som fanns i fodret - det som finns i träcken = smältbart.

Den icke smältbara delen är delvis endogent protein, d v s döda celler från tarmarna, visst mikrobiellt protein mm. Denna del är alltså "smält", men eftersom det kommer ut ändå så räknas det inte rent analystekniskt. Dessutom analyserar man inte protein, utan kväve, så det finns även diverse nukleinsyror och andra kväveföreningar som helt enkelt inte tas upp. Förutom detta kan även aminosyror och protein binda till fibrer viket gör att de inte kan tas upp av djuret.

Det är skillnad mellan djurslag när det gäller hur väl de kan ta upp olika proteinfraktioner, men jag vet inte hur det ser ut för marsvin.

David

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 512
Senast: Ajda
·
Foder & Strö "Grannen" ska ev beställa hem en pall av detta foder,och frågade om nån var intresserad av att köpa. Min pålle har varit jättesvår att...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: fleur
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 231
Senast: Rosett
·
C
Lantbruksdjur Så här ser en genomsnittlig svensk kos liv ut, från födsel till slakt. • Som nyfödd tas hon ifrån sin mamma inom det första dygnet...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
19 262
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025