Sv: Smäller ni till era unghästar...
Elemmírë skrev:
Bus är inget man ska bestraffa, man ska snarare vara glad för att ens häst är pigg och glad. Om hästen testar får man ju givetvis visa vem det är som är mest enveten.. men man behöver ju inte slå det första man gör...
Det där tycker jag är en ganska intressant formulering..
En häst som busbrallar lite efter ett hinder i hoppning tycker man ju mest 'jaja' åt och korrigerar inte, hästen som däremot busbrallar sig igenom galoppen i ett dressyrprogram muttrar vi åt och/eller korrigerar.
Om hästen studsar lite eller lägger en liten bock så skrattar vi mest, när de busbockar HÖGT, mycket och med skruv, då sitter vi löst och morrar.
HUR ska hästen ha en chans att veta att 'bus är okej IBLAND, om matte är sugen på det just nu? Och bara om du busar LAGOM!'???
Det är så inkonsekvent det kan bli, och hästar 'tål' inkonsekvens dåligt, det förekommer inte naturligt i deras värld, och hela deras språk bygger i princip på konsekvens och välkända regler och ramar. Förvirringen skulle vara total om man ibland kan köra undan en ranghögre, men ibland åker på däng av det.
Så, mina hästar lär sig att man INTE busar när man 'arbetar' (dvs när man rids/leds/tömkörs/hanteras/etc), helt enkelt för att det är omöjligt att försöka få dem att förstå att 'lagom bus vid rätt tidpunkt är okej'. Ungefär som att få en hund att fatta att det är okej att ligga i sängen, utom när du löper t ex. Hunden fattar ju inte det, den blir bara förvirrad av att ibland får man ligga i sängen, ibland får man skäll.
Och, efter att ha skrattar och ignorerat valackens små glädjebakutsparkar i galoppen när han var ung, för att senare suttit VÄLDIGT löst när han i rena glädjen dragit på höga, stora bockserier med skruv (och den hästen KAN bocka, herre min je..) så tog jag en gång för alla och talade om att INGA bockningar är tillåtna med matte på ryggen, punkt slut. Och unghästen får lära sig detsamma.
DÄREMOT så är det en otrolig skillnad på att BESTRAFFA och att KORRIGERA med tillägget 'icke önskvärt beteende'. När jag vande valacken av med det där busbockandet i galoppen så det enda jag gjorde var att högt och tydligt tycka 'NEJ' (ett ord han vet precis vad det betyder), samtidigt som jag gjorde en halt (som var så brysk som det krävdes för att han omedelbart skulle göra halt), och sen började vi om. Han lärde sig väldigt fort att man inte fick galoppera vidare om man bockade, men om man inte bockade så fick man det.
Så, han korrigerades och jag talade om att det var ett beteende jag inte ville se. Men han BESTRAFFADES inte!
(Sen, man kan sabotera det där nästan på en enda ridtur. Här förra månaden så la han på första busbocken på fem år, en liten tam en. Jag - som ibland är mer än lovligt dum i huvudet - skrattade bara. Nästa galopp la han av en av sina berömda bockserier och det var nära att jag hade markkontakt där. Hade jag inte sett genom fingrarna med den första lilla, hade den andra inte hänt. Några veckor senare kom en bockserie efter ett hinder, i pur glädje, och tjoho där låg jag och kollade hur det stod till med gräsåterväxten på betet egentligen
Hästen såg uppriktigt paff ut att matte legat av sig såpass att hon drog i backen av en sån liten en.. Första bockarna på fem år som sagt, och inte fan var det hästens fel, utan mitt..)