Smäller ni till era unghästar...

Sv: Smäller ni till era unghästar...

njae jag rider inte ens med spö.... Mig gör det inte så mkt om han busar med glädje ;) men om han skulle sätta sig emot o inte vilja göra ngt skulle jag nog försöka ta reda på varför han inte vill istället för att rappa på honom.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Elemmírë skrev:
Bus är inget man ska bestraffa, man ska snarare vara glad för att ens häst är pigg och glad. Om hästen testar får man ju givetvis visa vem det är som är mest enveten.. men man behöver ju inte slå det första man gör...

Det där tycker jag är en ganska intressant formulering..

En häst som busbrallar lite efter ett hinder i hoppning tycker man ju mest 'jaja' åt och korrigerar inte, hästen som däremot busbrallar sig igenom galoppen i ett dressyrprogram muttrar vi åt och/eller korrigerar.

Om hästen studsar lite eller lägger en liten bock så skrattar vi mest, när de busbockar HÖGT, mycket och med skruv, då sitter vi löst och morrar.

HUR ska hästen ha en chans att veta att 'bus är okej IBLAND, om matte är sugen på det just nu? Och bara om du busar LAGOM!'???

Det är så inkonsekvent det kan bli, och hästar 'tål' inkonsekvens dåligt, det förekommer inte naturligt i deras värld, och hela deras språk bygger i princip på konsekvens och välkända regler och ramar. Förvirringen skulle vara total om man ibland kan köra undan en ranghögre, men ibland åker på däng av det.

Så, mina hästar lär sig att man INTE busar när man 'arbetar' (dvs när man rids/leds/tömkörs/hanteras/etc), helt enkelt för att det är omöjligt att försöka få dem att förstå att 'lagom bus vid rätt tidpunkt är okej'. Ungefär som att få en hund att fatta att det är okej att ligga i sängen, utom när du löper t ex. Hunden fattar ju inte det, den blir bara förvirrad av att ibland får man ligga i sängen, ibland får man skäll.

Och, efter att ha skrattar och ignorerat valackens små glädjebakutsparkar i galoppen när han var ung, för att senare suttit VÄLDIGT löst när han i rena glädjen dragit på höga, stora bockserier med skruv (och den hästen KAN bocka, herre min je..) så tog jag en gång för alla och talade om att INGA bockningar är tillåtna med matte på ryggen, punkt slut. Och unghästen får lära sig detsamma.

DÄREMOT så är det en otrolig skillnad på att BESTRAFFA och att KORRIGERA med tillägget 'icke önskvärt beteende'. När jag vande valacken av med det där busbockandet i galoppen så det enda jag gjorde var att högt och tydligt tycka 'NEJ' (ett ord han vet precis vad det betyder), samtidigt som jag gjorde en halt (som var så brysk som det krävdes för att han omedelbart skulle göra halt), och sen började vi om. Han lärde sig väldigt fort att man inte fick galoppera vidare om man bockade, men om man inte bockade så fick man det.

Så, han korrigerades och jag talade om att det var ett beteende jag inte ville se. Men han BESTRAFFADES inte!

(Sen, man kan sabotera det där nästan på en enda ridtur. Här förra månaden så la han på första busbocken på fem år, en liten tam en. Jag - som ibland är mer än lovligt dum i huvudet - skrattade bara. Nästa galopp la han av en av sina berömda bockserier och det var nära att jag hade markkontakt där. Hade jag inte sett genom fingrarna med den första lilla, hade den andra inte hänt. Några veckor senare kom en bockserie efter ett hinder, i pur glädje, och tjoho där låg jag och kollade hur det stod till med gräsåterväxten på betet egentligen :angel: Hästen såg uppriktigt paff ut att matte legat av sig såpass att hon drog i backen av en sån liten en.. Första bockarna på fem år som sagt, och inte fan var det hästens fel, utan mitt..)
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

min 4 åriga d-ponny bockade förut men när han gjorde det så stannade ja och backade honom just för att han bockade för att han inte fick springa fortare eller för att det va så kul att galoppera så nu bockar vi lite..men då stannar ja bara honom och visar att när han dummar sig så är det slut med det roliga..och om tillexempel han hade bockat för att det var jobbigt att galoppera så driver man ju istället...ja brukar även morra åt dem och säga nej då brukar de fatta ganska snabbt..men nu så har han inte bockat på ett halv år så nu är den ovanan borta och om han skulle börja med det igen så skulle ja göra likadant..morra-stanna-backa igång igen och beröm när han inte bockar..detta funkade jätte bra för mig:)
ps:ja tycker inte heller att det är okej att bocka ibland..man ska va konsekvent..
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Om hästen bockar och konstlar sig bara för att han inte vill gå framåt är det klart att man manar på och petar till med spöet, men om det är ett litet glädjeskutt gör det ju inget!:D
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

lady_vip skrev:
Kul att läsa era svar. Jag äger nämligen en "testare" av rang och hon försöker med smågrejer ofta.

Sist vi var på träning drog hon hela ridhuset (80 meter) i nån sorts rodeoshow som fick åskådarna att resa sig upp och titta åt dörren... En kick från henne blir snabbt en farlig lek om man inte markerar. Jag vet ju att en unghäst inte bör bestraffas, bara nonchaleras och berömmas vid rätt, men hon ser det som att hon gör rätt om det inte markeras.

Konstigt, jag lyckas alltid få monster :angel: ;)

//E
Grattulerar vi kan bilda klubb !!:bump:
Jag har oxå en testare som anser att om hon inte blev tillrättavisad i går då kan hon göra om samma sak fast 10ggr värre i dag !
Jag slår inte mina hästar o jag rider inte med spö MEN om hon kastar sej -försöker skarpa av mej mot träd mm mm då lyffter jag upp hälen högt o långt bak o "kickar" henne på rumpan .
Då lyssnar hon faktiskt !?
Jag undrar om känslar av hälen från mina ridskor är lite lik det nyp dom brukar få av ledarstoet där på rumpan om dom puckar med henne?? det är bara en teori men man vet ju aldrig ...
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

jag bestraffar ALDRIG mina djur fysiskt. utan jag är konsekvent hela tiden tills dom gör det jag ber om och då berömmer jag.
man får inte bestraffa djur fysiskt här i sverige...
men tydligen verkar det finnas en del här som tycker det är lite gosigt att slå sina djur ? förstår inte meningen med det hela.
tror ni att ni får en starkare ledarpostion då ? att hästen ska våga lita på er bättre när ni slår dem ? knappast...
vad blir konsekvenserna när man slår ett djur ?..
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Du väcker en gammal tråd måste jag påstå.

Har du sett hur hästar gör mot varandra? Ledarstoet säger ifrån ordentligt om någon av lägre rang kaxar emot. Den metoden använder jag också på hästarna. Jag är ledaren och ibland måste det påpekas.
En av mina hästar är ledarsto i hagen hemma. Om någon av de andra skulle försöka tränga sig förbi henne så skulle den kaxiga hästen bli bortkörd omedelbums. Varför ska jag som människa tillåta det beteendet från andra hästar?
Och ja, säger man ifrån direkt så är chansen större att hästen respekterar människan. Därmed inte skrivet att man ska slå hästen randig men att säga ifrån på lämpligt sätt är imo enbart sunt.
Vissa hästar är nervösare lagda och då räcker det ofta att säga ifrån med rösten. Andra hästar är tuffare individer och då får man kanske så att skriva ta och knäppa till dem på nosen.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

jag står fortfarande fasst vid mina åsikter...det är inte klokt att hästar/djur ska få stryk..

är ni rädda för djuren ni slår ?
eller vad framkallar detta beteende ?
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Uppenbarligen kan du inte läsa vad jag skrev.

En häst som inte respekterar sin ledare, i det här fallet människan, kan bli farlig för sin omgivning. Hästar är stora djur, det är inga djur på 30 kg vi pratar om utan det tiodubbla och mer därtill.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Nej. Om hästen bockar i protest är något fel. Bockar den av glädje är det ju bra :) Man får rida igenom det och jobba vidare med andra övningar för att få bort beteendet.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

En häst som inte respekterar sin ledare, i det här fallet människan, kan bli farlig för sin omgivning. Hästar är stora djur, det är inga djur på 30 kg vi pratar om utan det tiodubbla och mer därtill.

:bow: :bow:

Instämmer!
Självklart ska man inte bestraffa sina hästar i onödan, men ibland är det ju faktiskt nödvändigt annars kan situationen gå över styr om hästen börjar tro att det är den som bestämmer.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Nej,om min häst bockar av glädje eller okynne brukar jag bara höja handen och driva fram honom.Han bråkar inte i någon större utsträckning,men kan bli en bockis ibland när han är extra pigg....

Om det däremot händer att en häst sparkar mot mina hjälper brukar jag peta till med spöt eller kicka tillbaka om jag inte har något spö.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp