Smäller ni till era unghästar...

Sv: Smäller ni till era unghästar...

EmmaJo skrev:
"min" häst (11år) kan hitta på saker när han börjar få tråkigt, då gör jag halt och ryggar några steg.

kopplar du ryggandet till en bestraffning??
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

lady_vip skrev:
Kul att läsa era svar. Jag äger nämligen en "testare" av rang och hon försöker med smågrejer ofta.

Sist vi var på träning drog hon hela ridhuset (80 meter) i nån sorts rodeoshow som fick åskådarna att resa sig upp och titta åt dörren... En kick från henne blir snabbt en farlig lek om man inte markerar. Jag vet ju att en unghäst inte bör bestraffas, bara nonchaleras och berömmas vid rätt, men hon ser det som att hon gör rätt om det inte markeras.

Konstigt, jag lyckas alltid få monster :angel: ;)

//E

Har du tänkt igenom att utrustningen passar och hästen inte har ont nån stans?
undrar bara eftersom att det är så många som håller på med hästar som tycker att hästen inte kan ha ont eller att det är för jobbigr att tänka på att det gör ont, för om hästen har ont/utrustning sitter fel så kan det ju helt plötsligt bli dyrt att ha häst.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Självklart. Hon blir genomgången regelbundet och utrustningen sitter fint. Hon har varit sån sen hon var föl och kommer nog alltid se om man är med i svängarna.

Kan poängtera att jag inte slår henne blå på nåt sätt. Om hon är riktigt jävlig så är det stopp, men det är sällan det händer. Min fundering kom av att man får så många "kloka" tips när man har en spn häst.

//E
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

lady_vip skrev:
när de busar vid ridning? Dvs, bockar, kickar osv...

Och som unghäst räknas de ju upp till 6 år :angel:

//E

Jag anser att man aldrig någonsin kan bestraffa en häst för något som en människa har skapat. Människan sätter hästen i en situation, och hästen reagerar alltid utifrån vad den vet bäst eller vad den har lärt. En häst kan aldrig göra fel och kan därför inte heller straffas. De kan däremot göra misstag, men då är det i 99% av fallen människan som har lagt upp problemet fel, och hästen tvingar till att göra ett misstag när den löser problemet. Lägg upp situationen rätt från början så slippper man misstag från hästens sida! Misstag förekommer dock alltid, men de är till för att korrigeras, inte bestraffas.

Ursäkta, men jag förstår inte vitsen när folk backar sin häst som bestraffning? Jag har ridit otalt många hästar som tycker att backningsmomentet i dressyren är skitobehagligt för att folk backar dem som straff. Backar man en sådan häst som en del av en dressyrövning, för att sedan använda samma rörelse som bestraffning och korrigering, hur ska hästen kunna veta skillnaden? Samma sak med folk som ber hästen flytta sidvärts med hjälp av ett pet med spöt på bogen, som dagen efter smäller till hästen på bogen för att den gör fel. Hästar kan inte skilja på om samma hjälp har två olika betydelser, deras hjärna fungerar helt enkelt inte på det sättet. Därför kan man inte, enligt mig, bestraffa en häst för ett beteende som vi människor anser fel. Belöna i stället ett bra uppförande!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smäller ni till era unghästar...

lady_vip skrev:
Hur gör du det?

//E

jag säger åt dem...med lite mörkare röst.
sen börjar jag om, tills djuret lägger av med dumheten..eller vad den gör för fel, då berömmer jag.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Citat:
Ursprungligen postat av Ridtravare_bäst
jag slår inte mina djur.
utan visar dom vad som är rätt/fel.

lady_vip skrev:
Hur gör du det?

//E

Jag ser framför mig hur Ridtravare_bast staller upp lady_vip's hast pa medellinjen och galopperar genom hela ridhuset UTAN bocksprang. Sa att hon vet hur det ska se ut liksom. :rofl:

Förlat Ridtravare, jag vet att det inte ar sa du menar, fick bara en rolig bild i huvudet. :D
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

För att svara pa urprungsfragan: Om unghasten kickar mot skankeln eller mot en spöhjalp sa petar jag till dem igen. Observera Petar, jag vill inte utlösa fler sprang...
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

lady_vip skrev:
när de busar vid ridning? Dvs, bockar, kickar osv...

Och som unghäst räknas de ju upp till 6 år :angel:

//E
Jag har ett fyraårigt sto, och hon har jävligt med humör när hon är på det sättet. Mne det känner man juh och så, iaff om hon bockar när hon är på det humöret då kan hon räkna med att få sig ett rapp med spöt, det är för mig inte acceptabelt att hon gör så. Men om hon bockar av glädje då för hon göra det tills jag säger ifrån med mina hjälper i den mån hon lyssnar.
Good luck with you green horse;)
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

*KL*

Krånglar hästen har JAG oftast gjort fel, t ex varit otydlig, begärt för mycket för snabbt etc. Men jag gör som följer:

Glädjeyttringar/bus - Jag gör ingen affär av det, bestraffar absolut inte, men ignorerar det inte heller. (Gjorde det med valacken när han var ung, men efter ett halvår var glädjebockarna i galoppen inte roliga längre, de började bli väldigt många, väldigt höga och väldigt stora). Så jag säger bestämt NEJ och endera driver framåt eller bryter av lite beroende på situation, så att jag dels avbryter beteendet, och (verbalt) talar om att det inte är önskvärt.

Rent trots vill jag inte se i någon större omfattning, då är något fel i grunden. Men den där snudd på sedvanliga trotsperioden de kan få när de är ridna ett tag tar jag utan större pardon itu med. Treåringen hade en sådan då hon ansåg att HON skulle bestämma var vi skulle gå, i vilken gångart och åt vilket håll/vilken väg. Fick hon inte det så stannade hon, vägrade gå, tvärvände och skulle hem och var istadig. I början bara vände jag tillbaka henne och fortsatte framåt, med såpass 'hårda' tag som krävdes. Tar inte i mer än det behövs och är nooga med eftergift och beröm när det blir rätt, men sitter inte och lirkar in absurdum. Jag tog även med mig spö när jag red under denna period och petade (inte slog) till henne med när hon segade, för kom efter en del funderande på att jag förstör för mig själv om jag nöjder mig med att hon sniglar framåt när jag säger 'skritta på'. Framåt är rätt, men hon ska inte lära sig att man inte behöver svara mer framåt än man vill för skänkel. Så ignorerades skänkeln petade jag med spöet.

Vid ett tillfälle så vrångade hon rejält (testade hur seriös jag egentligen var med att det var JAG som bestämde) och då fick hon ETT rapp vid rätt tillfälle. Blev ARG på 'elaka matte', la av en surbock men gjorde som jag bad. Och sen den dagen försvann trotstendenserna och tillbaka var min komplicerade, positiva unghäst.

Förutom trotsperioden har vi inte haft några problem, och som sagt är det mycket grinigt/trotsigt/etc så är det oftast så att man har fuskat i grunden.

Jag gör för övrigt ingen skillnad i vad som är tillåtet/inte tillåtet mellan vuxna hästar och unghästar. Däremot är kraven lägre på unghästen såklart.

Jag bestraffar aldrig annat än ren istadighet (och jag 'drabbas' av istadighet YTTERST sällan, tvärtom så är och har alla mina hästar varit små arbetsnarkomaner. Jag slösar med både beröm och eftergift hela tiden, det ska vara ROLIGT att vara ute med matte, och det ska vara ROLIGT och TREVLIGT att göra rätt. Så att de själv VILL göra rätt för att få berömmet/belöningen, och att göra fel gör ju bara att det tar längre tid att få det. Dock så ska göra fel ALDRIG bli obehagligt (sålänge det inte är ren istadighet i botten).

Om de t ex blir för fjolliga och börjar spöka runt och larva sig, hitta på grejer att bli rädd för, låtsas missförstå vad jag menar och helt sonika alltse att ALLT jag säger betyder galopp och liknande så bestraffar jag aldrig, utan jag gör med en vuxen häst halt och börjar om. Med en ung häst gör jag halt, berömmer, gör enkla saker och slösar med berömmet och ber sedan igen om det som misslyckades. Och gör gärna något roligt när de lyckats. Som sagt, DE ska SJÄLVA VILJA göra rätt så de får beröm/belöning/roligt. Inte för att de är rädda för bestraffning om de gör fel.

Användandet av halt är inte menat som bestraffning, utan det är i lugnande syfte, göra halt och kunna stå still och sedan skritta lugnt på lång tygel är det absolut första mina får lära sig, och det återkommer hela tiden under hela utbildningen, och hur på tårna de än är kan de skritta lugnt på lång tygel. Och eftersom det är en rutinövning, som dessutom är 'trygg' för den (de kan den, det finns inget krångel etc) så blir de faktiskt förvånansvärt lugna av det, även om de sekunderna innan for som flipperkulor. Och innan man kommit ner till grundläget och lugnet är det ingen ide att försöka traggla vidare med det som inte fungerade. Att gra halt,s kritta på lös tygel och börja om är också väldans bra för att aldrig bestraffa för ryttarfel. JAG som ryttare får ju också en möjlighet att andas, fokusera på att göra rätt och så provar vi igen. Det är ju mer än en gång som jag som ryttare ger en massa dubbeltydiga signaler som jag inte är medveten om. Och på en häst som är upprörd och studsig t ex så är det för mig ivf hart när omöjligt att avslappnad sitta rätt och ha sådan full koll på min kropp att jag ber om det jag vill och inget annat.

(Sen på en vuxen, rutinerad häst blir det där halt - andas - skritt på lång tygel - på't igen ju så komprimerat att vi gör en halt (från galopp om det var galoppen vi höll på med), och direkt ur halten (som bara behöver vara några sekunder) rider framåt utan tygelkontakt några steg, och sen ber om ny galoppfattning ur skritten. Hästen känner ju igen övningen och man kan korta den, så det stör inte träningen heller. På en unghäst däremot kan man få skritta på lång tygel några minuter tills de verkligen varvat ner, sen be om trav och trava några minuter och etablera takt och tempo, och sen be om galoppfattning.

Så nä, jag bestraffar ytterst sällan i ridningen, rider bara med spö i undantagsfall, men använder rutinövningar för att gå tillbaka till utgångspunkten, samla ihop ochh och sen med bra förutsättningar göra om. Och jag slösar med beröm/belöning, och dessutom så använder jag det hästen tycker är kul som belöning. Treåringen som galopperat under ryttare ute i någon månad tycker det är SKITKUL att galoppera, så där använder jag just nu galoppen som 'vad duktig du var som jobbade så bra, nu gör vi något jättekul', då får jag dessutom fattningsträning utan att traggla. På valacken använder jag också galoppen så, men då handlar det inte bara om att få galoppera, utan om att få galoppera på i lite högre tempo. De kan dock lika gärna på lång tygel få skritta in på den där stigen de brukar tycka ser kul ut etc.

Sammanfattat: De vet och får lära sig att man inte trotsar eller är istadig oavsett, och att det är roligt att göra rätt och själva hitta viljan att göra rätt, dvs göra som ryttaren ber om.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Jag slår ALDRIG min häst. jag säger nej låt bli. Då gör han det. emn vi har en väldigt bra kontakt och hanär import så han ar misshandlad där han kom från först. När jag rider försöker jag få honom att busa av sig så mkt som möjligt. Jag hoppar t ex upp i hagen och gör stegringshjälp då stegrar han och hopar tun och har jätteroligt. Men han vet när han ska skärpa sig. Med träns på och sadel vet han att han ska uppföra sig. utan någonting vet han att han får rusa runt med mej så mktt han vill. Det brukar gå väldigt bra om jag busar av honom innan vi rider. Men jag tycker iofs att det är väldigt kul att sitta på en häst som busar lite. Men han vet ju när han går för långt. Då räcker det med ett lugna ner dej snutten , eller nej nnu går vi framåt.
Jag slår ALDRIG min häst för att han sak göra som jag säger. Tänk på att hästen bär dej liksom . du kan ju inte kräva hur mkt som helst. Om han inte har någon att busa av sig med när det är en unghäst måste du fixa så han harroligare med dig.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Ellinor_max skrev:
Jag slår ALDRIG min häst. jag säger nej låt bli. Då gör han det. emn vi har en väldigt bra kontakt och hanär import så han ar misshandlad där han kom från först. När jag rider försöker jag få honom att busa av sig så mkt som möjligt. Jag hoppar t ex upp i hagen och gör stegringshjälp då stegrar han och hopar tun och har jätteroligt. Men han vet när han ska skärpa sig. Med träns på och sadel vet han att han ska uppföra sig. utan någonting vet han att han får rusa runt med mej så mktt han vill. Det brukar gå väldigt bra om jag busar av honom innan vi rider. Men jag tycker iofs att det är väldigt kul att sitta på en häst som busar lite. Men han vet ju när han går för långt. Då räcker det med ett lugna ner dej snutten , eller nej nnu går vi framåt.
Jag slår ALDRIG min häst för att han sak göra som jag säger. Tänk på att hästen bär dej liksom . du kan ju inte kräva hur mkt som helst. Om han inte har någon att busa av sig med när det är en unghäst måste du fixa så han harroligare med dig.


det skulle stå hoppa runt och inte hoppa tun.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Ridtravare_bäst skrev:
jag slår inte mina djur.
utan visar dom vad som är rätt/fel.

hur gör du då? du kanske ger dem godis för att visa att så ska man inte göra
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Polly_Mulle skrev:
Jag skiljer på bus och olydnad. Om det kommer en liten glädjebock i galoppen så kan de få komma undan med det, men om det sparkas för att de inte vill som jag vill så petar jag till dem.
Naturligtvis måste jag lära dem vad som är bra och dåligt innan jag korrigerar. En treåring kanske man ska vara lite mer försiktig med men när de är fem år så ska de veta hur man uppför sig!

Så gör jag också. Börjar hon hoppa (av glädje) halvryter jag "nej", om hon fortsätter. Hon är så stor så det är inte så himla kul att sitta på en sådan studsboll... Sedan är det liksom inte mer med det, klart att hon får vara glad! Så länge det inte går till överdrift.

När hon tjurar vid vissa övningar, tex. galoppfattningar för att det har varit jobbigt, och stannar och "kryper ihop" så "petar" jag till med spöet, driver och smackar. Det är inte ok att trotsa mig. Sedan får hon naturligtvis dubbelt så mycket beröm när hon gör rätt!
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

lady_vip skrev:
när de busar vid ridning? Dvs, bockar, kickar osv...

Och som unghäst räknas de ju upp till 6 år :angel:

//E
Om den hotar, blir istadig eller liknande: Ja.
Om den busar, får glädjefnatt :D : Nej
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

beror på varför hästen kickar eller bockar. Vi har en STOR 7åring i vårat stall, när ha var yngre bockade han som en tok (inte för att han var rädd utan han var busig) men hans bocksprång och krumilurer han gjorde är så stora att man flyger som en liten vante, så honom smälde jag till vid skänkeln för att han ska tänka framåt och att man själv förhoppningsvis sitter kvar, kan tillägga att han inte gick fram för skänkeln när han gör sånna här grejer :angel:
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Min busar än, och hon är född -98 men jag smäller inte till henne. Går det för långt kan jag "morra" till på ryggen, då vet hon att mitt tålamod börjar tryta.
Hon busar alltid vid hoppning och uteritt, men inte dressyr, men det beror nog på att jag är en inbiten dressyrare och då anser jag att vi "arbetar", men det andra känns det som att det inte är så noga...och då känner hon väl att det är lite legalt att härja på.
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Bus är inget man ska bestraffa, man ska snarare vara glad för att ens häst är pigg och glad. Om hästen testar får man ju givetvis visa vem det är som är mest enveten.. men man behöver ju inte slå det första man gör...
 
Sv: Smäller ni till era unghästar...

Har du nånsin suttit på en riktigt stor och atletisk häst som bockar och hoppa omkring som en gasell?? Nä det tror jag inte, isf skulle du inte skriva som du gör.

Min yngling bockade VÄLDIGT så fort det var nåt som var roligt eller spännande, tex galoppfatning, eller om man galopperade mer än fem steg... Hade jag inte visat honom att så uppför man sig inte när matte sitter på (det var livsfarligt, jag flög av och skadade mig ordentligt flera ggr ute i skogen, ensam..) så skulle han varit oridbar nu.

Jag har aldrig smällt till honom, jag sa bara skarpt "NEJ!" och stannade. Dvs om du bockar så tar det roliga slut! Det förstod han till slut, och numera behärskar han sig någorlunda. Han kan fortfarande bralla lite men inte sån extrem bockning (här snackar vi rodeo....) som han höll på med då han var yngre.

Man måste visa hästen vad som är rätt och fel. Men man behöver inte slå.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
523
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp