Smällarupproret!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ängslig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 107
Ä

Ängslig

Stämmer denna lag de hänvisar till på smällarupproret.se?

• Fyrverkerier får inte skjutas upp i husdjurs närhet om det finns minsta risk för att ett djur kan bli skrämt.

Sv: Smällarupproret!

Stämmer denna lag de hänvisar till på smällarupproret.se?

• Fyrverkerier får inte skjutas upp i husdjurs närhet om det finns minsta risk för att ett djur kan bli skrämt.

inte en aning men jag hoppas verkligen det! det tråkiga är bara att jag tror inte att det skulle hållas:(

tror det skulle vara ganska omöjligt, ska man då gå till alla grannar och höra sig för om han/hennes hund blir rädd?

så gott som alla har ju djur nu för tiden. då skulle man ha sepciellt "skjuta raketer" ställe i varje kommun :p

Jag ska ge ICA Maxi Karlstad en stor eloge som vägrar sälja fyrverkerier pga alla djur som blir rädda :bow:

Och jag vill ge ena familjen i byn en stor jävla diarréskit i brevlådan. Det finns åtta bofasta familjer i byn, alla utom EN har hund och flera har hästar. I flera år har byföreningen jobbat stenhårt för att förbjuda raketer och smällare men vad gör familjen S? De köper raketer till sina minderåriga söner, som avfyras i flera veckor före och efter nyår.
Förra året skenade deras grannars hästar genom staketet när ungarna sköt på nyårsdagen. De fyrade av raketer MOT HÄSTEKIPAGE på vägen (sic!) och om de ser att man promenerar hunden på bygatan springer de ut och skjuter.

Hur i helvete ska man komma åt sånt här beteende? Polisen bryr sig ju inte, föräldrarna blir hotfulla om man pratar med dem om ungarna och uppenbarligen så fortsätter de köpa ut raketer som leksaker år efter år.
Det kan ju inte vara meningen att byns 20+ hundar och lika många hästar ska behöva hållas inne med bomull i öronen i en månads tid varje år, för att fyra glin har knäppa föräldrar? :confused:

/Migo

Anmäl föräldrarna för langning.

Det kan ju inte vara lagligt att skrämma ekipage på det sättet!?

Förbjud raketer för privat personer.
min 18 årige son fick en smällare i ansiktet i går.
En som sköt o den gick fel. Dom sa inte ens förlåt.
Nu gick det bra , ett sår och en svullen kind. Men det kunde träffat ögat eller tänderna
förbjud elendet
för alla djur också

Jag hörde att inga stormarknader får sälja fyrverkerier. Tyvärr säljer de utanför istället.

Förstår inte varför det fortfarande är helt okm för privatpersoner att skuta?

Nackdelar:
*Folk skadar sig
*De används som vapen
*Skadegörelse (mt djur, egendom och folk)
*Djur och folk blir rädda
*De skräpar ner naturen
etc. i all oändlighet

Fördelar:

*Det är fint att titta på (?)
*En del tycker det är kul att skjuta (men å andra sidan tycker en del det är kul att knarka också)

Problemet är att bevisa i efterhand att det hänt. Polisen kan inte mycket göra, har försökt.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
2 990
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka