Smalare bett!

M

Moja

Min pålle är väldigt kinkig med bettet. Han går Klockrent på rakt bett med fasta ringar, ganska smalt:D. Men det får vi ju inte tävla dressyr på, så då använder vi istället ett tvådelat bett med fasta ringar. Det är det bettet han går näst bäst på, men han går inte alls lika bra som på det raka. Det jag funderar på är om han inte riktigt får plats med det tvådelade i munnen, det är ju nämligen tjockare än det raka och han "tuggar och gapar" på det bettet, inte bara när man rider utan också när man tränsat. Han kanske skulle tycka att det var skönare med ett smalare tvådelat bett, typ bridongbett? :confused:

Jag har provat tredelat bett och det funkar han inte alls på. Funderar också på ett pessoa magic, tvådelat. Dom är ju smala också..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Smalare bett!

Jag skulle köpa ett bridong och testa med. Min häst har vart jätte svår att hitta ett bett som han trivs med då han med tidigare ägare har vart skadad i munnen.
Tillslut (efter mycket tjafs och resningar och nästan ett år senare) så fick vi tredelat med fasta ringar att funka bäst. Varvar med bettlöst när jag ridr ut samt rakt pelham i hoppningen. Har sakta men säkert börja rida på kandaret också, han verkar inte alls bry sig om allt skrot i munnen då :P
Lycka till med betten!

Jag har 2 st gamla smala, runt 11-12 mm tror jag, 2 delade bridongbett som jag har tillsammans med kandarstång om just den hästen gillar 2delade bett. Vilket inga av dom jag har nu gör så då har jag ett 3delat i stället till kandaret....

Så jaa, det finns smala 2delade bridongbett både med och utan fasta ringar och både rostfria, svarta-sötmalm- och "gula"....

Men uppdatera mej gärna för vad jag kan hitta i TR så får man visst använda helt raka bett, med och utan fasta ringar.....

Okej...

Antog bara att det fortfarande var godkänt då jag tävlade med rakt tränsbett med tungfrihet och löpande ringar för sådär en 8-9 år sedan.....'
Fast det var förståss på stor häst i och för sej...

Har du haft samma problem med bett eller? och isåfall, vad har du för bett? ;)

Du får ju ha tungfrihet på kandaret om det är det du menar?
Dessa som jag länkade är för stor häst ja. Dags att uppdatera med en ny uppsättning TR? :P

Nopp jag menar detta tränsbett:

764891.jpg

Fast nu har jag inga hästar som inte går bra på vanliga 3d tränsbett så problem med TR har jag inte längre.... :D

Ahh va skönt! Vilken intressant modell, har aldrig sett det bettet tidigare :) Funkar det bra?

Fungerade perfekt på just den hästen i dressyren.
Märket hette Prime, men tyvärr tillverkas det inte längre.....

Däremot har Shires ett liknande

8119918.jpg

Men tydligen är dom inte godkända att tävla dressyr med.... :(

I see! Förstår inte varför raka tränsbett inte är tillåtna? Varför skulle det vara nåt speciellt jämfört med ett tredelat? Alltid undrat det.

men usch vad fjolligt..ofta man inte får tävla med rakt bett??
nån borde verkligen ringa dit och klaga eller liknande :cool:

Ja, man kanske borde ta upp det, typ samla in en namnlista eller nåt. Man kan ju alltid maila in till Ridsportsförbundet o se om dom har något svar på varför det ej är tillåtet. För det är ju störtlöjligt!

Av ditt svar antar jag att du inte är så gammal....

För det du föreslår tas nästan varje år upp av veterinärer, tränare, s.k. hästtandläkare m.m.
Men även om i princip "alla" tycker dagens regler är upp åt väggarna galna så röstas det alltid ner av FEI.....

Det samma gäller bett av den typ som bl.a. Novabetten tillhör, alltså materialet menar jag...

Haha vilken generalisering. Jag är 25, så allt är väl relativt. Visste inte att man var tvungen att vara så gammal att det växer mossa på en för att skriva i forumen här ;)

Jag är själv inte så insatt i alla debatter kring regler osv då det ej intresserar mig. Hamnar jag i en situation där jag behöver information om någon specifik bestämmelse så tar jag reda på det då.

Har aldrig hört något om det du just skrev, men undrar fortfarande vad dom har för argument på varför de raka ej är tillåtna.

Nej, det ser ut att likna Mylerbett och det får man vad jag vet inte tävla på. Sen är D-ringsbett inte heller godkänt och de betten ser liknande ut. TR har alla godkända bett. Därifrån är det bara att välja och vraka :)

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 415
Senast: Fazeem
·
Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 009
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 114
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama