Smal och uppdagen lättfödd häst?

Sv: Smal och uppdagen lättfödd häst?

Mitt sto vägrade gastrogard o hon hade då 3dje gradens magsår , vi bytte till andapsin o hon läkte fin fint .
Andapsin användes mot magsår innan gastrogard kom .
det är en äldre form av medicin och det kan ta längre behandlings tid men det smakar gott o är mkt enkelt att ge.

Nej, men äggen syns klart och tydligt utanpå hästen när den blir smittad.

nej inte alltid , ibland kan en annan häst vara smittat o dom kliar ju varandra .
Det året min häst blev sjuk hade inte hon haft några ägg alls på sej , dom verkar inte vilja sätta sej på skäckarna av nån anledning .
Men den bruna o den svarta hästen i hagen hade ägg på sej .

Kanonbra det fungerade för din =) Samtidigt skulle jag inte sitta och 'rekommendera emot' veterinärer rent generellt i frågan.

Nyfiken bara - hur var det svårt ge GG? Min är en kinkig sak, men gastrogarden var inte ens 'bråk' för att ge (som det är med annat äckelsmakande man ger i munnen). Det luktade gott GGn, fast det smakade ju apa märkte jag. Men ändå förvånad att fbl snällt stod lugnt, och svalde snällt när han fick sprutorna i munnen. (Du ska se vilken röra det är när man ska ha i honom t ex butta i munnen, och hur mkt han sppottar ut, för att inte tala om vilken lååång giraffhals han får när man närmar sig)

Om någon häst i hagen har ägg på sig skulle jag inte tveka att avmaska alla. Men återigen, äggen har ju synts.

Det kan vara så att hästen har brist på protein! Alla hästar har olika proteinbehov och får din häst tillräckligt?

Är inte så duktig på detta, men miss en häst på mitt stall för flera år sedan som fick sk. grässjuka. Han fick uppdragen buk och kolikliknande symptom...fast det borde kanske din veterinär ha upptäckt? har dessutom för mig att det bara förekommer vissa år och på vissa plateser...eller ngt sånt...

Är nyfiken, hur gick det med pållen?

Ber om ursäkt för att jag inte har skrivit i tråden! Jag var på klinik med min häst. Hästen gicks igenom grundligt. Tänderna kollades, de var okej, två vargtänder som ska dras ut senare bara. Hon tog träckprov på han, 0 på allt. Lyssnade på mage, tog blodprov och kollade värderna. Detta var helt normalt. Skickade hem oss med råden att han skulle stå inne och vila på natten och äta:confused:. Inte så nöjd med den slutsatsen menmen. Tyckte även att han skulle ha E-vitamin för att han var dåligt musklad, men det var ju inte så konstigt när han vilat i några veckor.

Hon menar på att en häst kan ändra ämnesomsättningen, men på två veckor undrar jag? Skulle i alla fall avvakta i 6 veckor, och det är väl ungefär nu. Jag tycker att han har blivit bättre, är inte alls uppdragen. Så det har "gått över". Men jag är väldigt noga och håller uppsikt på detta.

Veterinären tyckte att om det inte blev bättre skulle vi göra en koll på hans ämnesomsättning, men det ville hon inte göra när vi var nere?

va skönt att det är på bättringvägen då!

dom sa inget alls om magsår?

Nej, jag påpekade detta men det tyckte inte hon var nått att kolla upp? Kändes hela tiden som att hon inte tog oss på allvar, hon tyckte till och med att min häst var tjock. Men då hade jag ju verkligen gött upp han med mängder som han tidigare inte ens kunnat titta åt. Det går ju inte att jämföra han med ett slimmat halvblod, han har ju inte den kroppsbyggnaden.

Bara liten inflikning, en häst tappar inte några muskler på några veckor...

Ge hästen mer protein, gärna genom mer grovfoder, tex hö eller lusern.

Nej, jag skrev nog lite konstigt där:) Från det jag tyckte att han var uppdragen till det vi var på klinik red jag han mkt lite, nu kan jag inte på rak arm säga hur många veckor, men det var så pass att han tappade lite:) Så det oroar jag mig inte särskilt för.

Han får mkt hösilage nu, men ska se om jag ska lägga på lite lusern oxå, tack för tipset:)

Lusern är ju oxå grovfoder, så du kan ge "hur mkt som helst" utan att det skadar hästen. Jag har som mest gett 7 kilo till en häst, utan minsta problem.

kan ju vara så att hästen har haft en infektion eller virus av något slag och att den nu är på bättringsvägen...

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag kan börja med att säga att jag inte har fånghästar, men är medveten om risken att få det med lättfödda ponnyer.Vad är era bästa knep...
Svar
7
· Visningar
1 598
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka