Smal 1 åring på bete.

Sanette

Trådstartare
Det är så att jag har min 1 åring på hingstbete och jag tycker att han är för smal. Skulle vilja höra era åsikter om vad ni anser är för smalt för en 1 åring. Tycker ni att det är ok att man ser revbenen på dem? De växer ju en del och ser ju inte så himla roliga ut i den åldern. Betethållaren verkar lite nonchalant och jag har inte direkt något förtroende för honom mer. Har haft andra hästar på bete där innan och då verkade det bra. Men i år så såg vattnet förfärligt ut. Va fullt med alger och djur som kröp i det. Gräs var där inte heller så gott om mer. Vissa av hingstarna såg runda och fina ut och andra då som min såg smal och tråkig ut. Jag funderar starkt på att ta hem min häst därifrån. Men vill höra lite åsikter från er som har unghäst erfarenhet först.
Mycket tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Hej!
när jag köpte min häst var hon 3 år och jättemager, revbenen och höfterna stack rakt ut och då så hade jag henne hemma ett tag för att "mata upp" henne lite och sedan ställde jag henne på sommarbete (betet var fint och hade bra gräs), men hon magrade ur det lilla hon lyckades lägga på sig.
Dom flesta hästar går upp i vikt på bete och jag tycker eg att du ska ha kvar honom på bete men inte på ett sådant ställe där dom inte ens får rent vatten.
Rent vatten är ju väldigt viktigt så antingen så tar du hem honom och har han i gräshage hemma men stödutfodring eller så har du kvar honom där men ser till att han får rent vatten.

Det är det jag skulle gjort iallafall.
Men som sagt min häst var lite äldre än din men många ettåringar brukar man se revbenen på sidorna och ha en liten "höbuk" under.

MVH ida
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Fungerar det inte att du åker dit och stödfodrar din häst lite?
Det har jag fått göra med min stoåring för att hon ska ta sig. För ser du revbenen då är han för tunn.
Men försök ändå vänta med att ta hem honom om det går att lösa det med stödfodring istället, för unghästarna mår bra av att gå på stora ytor med kompisar att leka med.
En del hästar framför att unghästar behöver så mycket mat att dom inte orkar äta tillräckligt med gräs för att täcka sitt näringsbehov.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Har tyvärr ingen mölighet att åka och stödfodra honom eftersom betet är en bra bit ifrån mig. Men jag har ett bete här hemma som han skulle kunna gå på med sin hingståring som han går på samma bete med. Min kompis som äger den anda åringen är också berädd på att ta hem sin om jag tar hem min.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Grejen är den att man ser revbenen tydligt och någon hängmage finns absolut inte.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Hej! Äger en treårig halvblodshingst som är superkräsen, han har varit på beten med frodigt gräs och t.o.m. olika sorter att välja på under sin lilla livstid... ser alltid ut som ett skelett! Det enda som funkar för honom är Krafft protein uppbött med betfor och 1/2 kg -1 kg havre. Då är det lagom energi, och lagom protein för att bygga upp sig. Stödfodrar jag med endast havre får han bara för mkt energi och brallar bort allt som ev. kunde satt sig på hullet! Så funkar det för oss :)
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Hejsan!

Om det inte finns tillgång till dricksvatten så skulle jag definitivt se mig om efter annan möjlighet. När det är så här varmt, som det har varit den sensate tiden är vatten livsviktigt (även om gräs innehåller mycket vatten). Det finns många bra beten att välja på. Varför erbjuda sin häst ett dåligt?

Du hade ju dessutom möjlighet att ta hem honom och låta honom gå med jämnårig hemma i gräshage. Då kan du ju själv se till att han får vatten att dricka, extra krafftfoder, utevistelse och lekkamrat. Är det sämre än det han har nu?

Sedan är hästarna ju lite olika i hull, växer olika och leker/äter olika mycket. Min egen såg förfärlig ut som 1,5-2,5 åring men allt blev bättre med extra protein och tid.

Jag tycker dock att alla (ung)hästar skall ha rätt till lite flockliv någon gång per år. I unga år är detta ännu viktigare, för språket m.m. Så du skall definitivt erbjuda din häst någon typ av bete med kompisar, men något bättre än det du har går säkert att hitta. Det tycker i alla fall jag.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Pratade med min veterinär nu på morgonen. Jag ska maila lite bilder till henne på min 1 åring så får vi se vad hon säger om det hela. Men om jag beslutar mig för att ha honom kvar så kommer jag absolut ringa till beteshållaren och klaga på vattnet.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

jag tycker du ska ta hem hästen speciellt då du har sällskap och bete.
jag anser att unghästar ska man inte se revbena på dom ska ha lite mage så dom har nånting å ta av när dom växer och sen börjar tränas.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Sanette skrev:
Det är så att jag har min 1 åring på hingstbete och jag tycker att han är för smal. Skulle vilja höra era åsikter om vad ni anser är för smalt för en 1 åring. Tycker ni att det är ok att man ser revbenen på dem? De växer ju en del och ser ju inte så himla roliga ut i den åldern. Betethållaren verkar lite nonchalant och jag har inte direkt något förtroende för honom mer. Har haft andra hästar på bete där innan och då verkade det bra. Men i år så såg vattnet förfärligt ut. Va fullt med alger och djur som kröp i det. Gräs var där inte heller så gott om mer. Vissa av hingstarna såg runda och fina ut och andra då som min såg smal och tråkig ut. Jag funderar starkt på att ta hem min häst därifrån. Men vill höra lite åsikter från er som har unghäst erfarenhet först.
Mycket tacksam för svar!:bow:

Min kompis hade sin hingst på hingstbete förra sommarn och medan de andra såg runda och fina ut var han smal som en pinne, så jag tror vissa rör sig väl kanske mer än andra. De andra kanske inte låtar din hingst äta ifred, kanske skall stödfodra med nått..?
Fast å andra sidan ser ju ettåringar lite lustiga ut men revbenen skall väl inte synas..? har själv inte så stor erfarenhet av hingstar överhuvudtaget, har bara ett hingstföl här hemma men min kompis hingst blev iallafall smal som en pinne.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Att betet o vattnet är än viktigt nu när det är såå varmt.
En åring behöver äta o vila mkt, vilket inte går nu för värmen o insekterna.

Inte behöver du vänta på att säga till om vattnet:confused:
Skäms inte för att du vill din häst väl.

Ser t o m på min tjockis att han ej orkar äta så mkt.= viktnedgång.
De står nu inne på dagarna o får lite hö o betfor.
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Jag tycker du skall ta hem honom så du kan stödfodra!

Jag är av den åsikten att man inte ska se revbenen, när jag fick hem min ett-åring kunde man utan vidare se revbenen från 25meters håll, inget vidare, särskilt inte på ett kallblod. Jag har släppt honom på kraftigare bete plus att han har fri tillgång på årets hö. Dessutom äter han 1kg lucern och på bara en månad har det hänt MKT! Man kan visserligen se lite revben, men bara på nåra håll...
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Har du bilder på honom.
Min 1 åring var också mager. Men nu går de på sommar bete med rejält med mat o vatten. Nu har han blivit finare. HAN VÄXER Gör mycke är stor.

Hingst bete är nyttigt för de unga. Min skulle vart på bassholmen i år . Men behöll honom hemma.
Men sin bror + andra kompisar
 
Sv: Smal 1 åring på bete.

Unghästar ska inte vara tunna, utan i gott hull. Annars får du en ojämn tillväxt, vilket man absolut inte vill ha. Sträva efter ett jämnt hull, och en jämn tillväxt. När du nu har ett bra alternativ för hästen på hemmaplan, finns det väl inget att fundera över.
Du ska inte se revbenen. Många unghästar behöver stödfodras fast att de går på ett bra bete. Det beror ju helt på vad det är för ras, kön och individ. Lycka till.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 052
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 509
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 891
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp