Smakportioner

Status
Stängd för vidare inlägg.

maiagull

Trådstartare
Vad ska vi börja med. Jag har startat med lite potatis utrörd i mjölk. Men vad mer?
kom med era bästa tips.
 
Sv: Smakportioner

Jag har med båda mina barn börjat med banangröten som finns att köpa, den gillas skarpt! Med dottern fick jag även snabbt introducera katrinplommonpuren för hon blev hård i magen, än har jag inte börjat med fruktpuréerna med sonen. Annars brukar morotspurén slinka ner, den är lite sötare.
 
Sv: Smakportioner

Majspure var Elins favorit, jag fick lov att använda den och blanda ut alla andra smakportioner för att hon överhuvudtaget skulle kunna tänka sig att smaka... ;)
 
Sv: Smakportioner

Vår son älskade mangopurén som finns i barnmatsburk. Gröter åt han först och ratade länge, nu går bara havregrynsgröt. Mosad banan år bra i början också, det brukar de gilla. Jag fick tipset att inte bara ge goda, söta saker i början då de kunde förvänta sig samma goda smak av allt efterså och därför rata annan mat. Tänk på att ge samma smakbit flera dagar och ta det lugnt med introduceringen av nästa. Lycka till! Vi hade ettårskalas idag!
 
Sv: Smakportioner

Grattis till kalaset.
Jag läste nånstans att man ska börja med potatis och sånt för att bebbarna inte ska få smak på det söta direkt. Kan vara rimligt i mina ögon. Vi har börjat lite smått med potatis. Men jag tror knappast att hon fått i sig nåt än. Det grimaseras bara och kommer sen ut :) Sött
 
Sv: Smakportioner

Fast det behöver man inte bry sig så mycket om... Bröstmjölk är extremt söt, och även ersättningen, så nästan allt de får efter det smakar mindre sött... Potatis är det inte många barn som faktiskt tycker om, det smakar ju ingenting...
 
Sv: Smakportioner

Jakob har ätit potatis med god min

Sedan fick han äta kokta gröna ärter som man mosar igenom en sil..
Detta var OERHÖRT gott!!!

Sen igår var det dags för kokt mosad morot. Slank ner med gott humör det med!

Fick höra att man skulle vänta med sädesslag tills de fått tänder. O jag har också höt att man inte ska börja med de söta smakerna. Just för att de ska lära sig de mer neutrala smakerna först eller nått..

Min plan är väl att ta vad man haver.. Det är ju så himla enkelt att fixa en smakportion till de små.. Koka sen mosa!! Behöver man verkligen köpa burkar till sånt???
Jag förstår när de är äldre o ska leva på maten att man kanske inte hinner göra mat till alla målen. Men smakportioner?
 
Sv: Smakportioner

Får man lov att kapa tråden lite och fråga hur gamla era barn var när de fick testa sin första smakportion?
 
Sv: Smakportioner

Jag började med potatismos med smör. Tyvärr verkade hon inte tåla smöret så bra så jag skulle råda dig att vara lite försiktig med mjölkprodukter i början.
Morotspure gillade hon skarpt, fast det blev väldigt besvärliga fläckar:angel:
Majspure var det som gick hem hos oss båda, smaskigt och lättvättat.
 
Sv: Smakportioner

Får man lov att kapa tråden lite och fråga hur gamla era barn var när de fick testa sin första smakportion?

Med Elin så började jag när hon var fyra månader, hon är enligt alla böcker så med henne var det inte värre problem än just blanda ut med majspuré så åt hon allt tillslut...

Freddan började jag i samma ålder, men han tvärnekade, provade igen efter ett par veckor osv... Numera 16 mån och äter enbart från min tallrik nästan... :crazy: :D Fast huvudsaklig föda är bröstmjölk...
 
Sv: Smakportioner

nä potatis är faktiskt inte gott. Men säg inte det till bebisen :)
Jag är en riktig sockergris själv och ska verkligen försöka ta tag i det i takt med att hennes mat ökar.
 
Sv: Smakportioner

Jag började med potatismos med smör. Tyvärr verkade hon inte tåla smöret så bra så jag skulle råda dig att vara lite försiktig med mjölkprodukter i början.
Morotspure gillade hon skarpt, fast det blev väldigt besvärliga fläckar:angel:
Majspure var det som gick hem hos oss båda, smaskigt och lättvättat.

Jag blandar i bröstmjölk än så länge. Det vet jag ju att hon gillar. Majspure ska bli intressant.
 
Sv: Smakportioner

Kokt broccoli som man mosar med lite smör/rapsolja och bröstmjölk/ersättning.

Apropå söta smakportioner, så läste jag något som jag tyckte var logiskt i somras (eller var det i våras?). Nämligen att man inte behöver vara så orolig för att börja med annat än den klassiska potatisen, utan hellre välja någon av de sötare (och därmed mer smakrika) grönsakerna istället. Anledningen är främst att bebisen ju ska lära sig hantera fast föda (om än dock väldigt finfördelad) och att man vill ge bebisen en trevlig och positiv upplevelse så där i början. Sötare grönsaker, eller fruktpuré för den delen, blir mer av en belöning och motivationshöjare för bebisen, än om man tragglar med den menlösa och för många bebisar direkt äckliga mosade potatisen. Mosad potatis har dessutom en lite svårare konsistens.

Broccoli, blomkål, morötter, ärtor, majs...finns säkert fler som smakar lite sötare. Banan är också en klassiker att börja med! Men mitt allra största tips är att man ska göra grönsakspuréerna själv och skippa de färdiga burkarna. Det smakar så otroligt mycket bättre när man gör det själv! Och bebisar är ofta finsmakare. Det är snabbt gjort med.

Det är en gammal myt att bebisen inte kommer att vilja äta riktig mat om man börjar med frukt eller sötare grönsaker som första smakisar. Bebisar är nyfikna och allteftersom de växer till sig är de redo för andra smaker och konsistenser.

Min lille kille visade intresse redan vid 2 mån ålder för det vi åt och framför allt vad vi gjorde när vi åt. Han fick dock vänta tills han blev 3 månader innan han fick börja smaka. Och han fick både olika slags grönsaks- och fruktpuréer samt pyttesmå munsbitar av vår egen mat. Han fick testa riskorn och minimala ostbitar redan från början! Och allt annat som inte var för sött, salt eller hårt stekt. Han har fortfarande inte fått smaka kakor, godis, efterrätter eller nåt annat sånt, men "all" annan vanlig riktig mat har han fått testa i minimala bitar. När han var 4 månader tuggade han allt han fick in i munnen med sina tandlösa gommar och han var redan jätteduktig på att pilla runt med tungan i munnen. Fick pyttesmå bitar bröd (mest som smulor) och nästan allt annat som vi åt. Inga mängder och kanske inte varje dag, men regelbundet!

Och hans intresse för mat har hållt i sig. Han smakar på allt man erbjuder, äter mat med god aptit och har hitintills (peppar peppar) inte matvägrat eller kinkat. Men han föredrar helt klart riktig mat framför burkmaten! Och han äter både små bitar nötkött (tuggar o tuggar o tuggar o tuggar innan han till slut sväljer, spottar inte ut något) och ädelost och starkare kryddad mat för den delen med. Jag undviker såklart salt (saltfritt fram till 6 månader och saltfattigt fram till ett år och sedan normalsaltat).

Vi har haft en lös och ledig inställning till hans mat och ätande, inte gjort någon affär av någonting, uppmuntrat honom att smaka av vår mat när det har passat (det finns alltid något på tallriken man kan mosa och ge) och respekterat om det är något han inte tyckt om just då. Tex började han klökas så fort han fick in risgrynsgröt i munnen häromdagen (ICAs köpegröt på korvrulle) och allt kom ut igen. Skulle aldrig få för mig att tvinga i honom resten då!

Aldrig något tvång, lugn och ro när man äter, helst äta samtidigt som bebisen (det stimulerar) och låta smaka närhälst bebisen visar intresse, är mitt råd! Och en sak till: så fort bebisen har kommit igenom de första veckornas smakisar så kan man med fördel börja ge aningen grövre konsistens. Ju fortare de vänjer sig av med att äta superfinpuréad mat desto bättre. Man får naturligtvis ta det i bebisens takt, men väntar man för länge blir det svårare längre fram med bitar i maten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 677
Senast: gammalek
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
1 648
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 030
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp