Småknölar på kroppen

Tättran

Trådstartare
När känner på min häst så hittar jag massor med små bulor på kroppen, han verkar inte lida av det . Kan det komma från fodret tro ? Dom sitter lite överallt.

Sv: Småknölar på kroppen

Om det är fodret kan det vara överskott på proteinet som kan ge "proteinbulor" på kroppen.

Jag fodrar med krafft groov, och horse hage, kan det vara bättre att fodra med " rena " foder, ex havre ,betfor och mineraler ?
Och utgår från min höanalys.

När känner på min häst så hittar jag massor med små bulor på kroppen, han verkar inte lida av det . Kan det komma från fodret tro ? Dom sitter lite överallt.

Min häst fick det när vi bytte foder lite för kvickt:angel:.Har du ändrat fodermängden eller nytt foder??

Nej,jag har haft det här ett år ungefär. Han har har nån bula förut också men det har blivit fler och fler nu sista tiden tycker jag .

Jag delar gärna din tråd...
Det har min polle också fått - nästan enbart på vänstersidan över vänstra frambenet och upp lite på halsen. Har inte ont av det.

Hon är 15 månader, äter lusern hack (2 kg/dag) och Krafft Grov 125 (1 kg/dag) + 8 kg hö (har gjort en foderstat). Jag ökade Krafft groven till 1,5 kg/dag häromdagen. Tror att det kan bero på det - proteinöverskott?? (gick dock snabbt tillbaka till den "normala" givan)

Men samtidigt är hon ju unghäst - och inte alls fet. Behöver snarare lite mer hull :confused:

Någon som har erfarenhet av detta?

Ja eller prova med att dra ner på krafftfodret och ge mer av bra energivärde i hö, hösilage. Energi ger mer fettma på unghästar, tunna hästar.

Kan det vara "älglus"? min häst hade knottror eller små bulor högt upp på bakbenet i somras. Det var ett oråde på 10-20 cm i diameter. Hon har också haft 2-3 hårlösa fläckarsedan i juni. Ett tag misstänkte jag ringorm, men ingen annan i stallet har drabbats. Jag tvättade för säkerhetsskull med virkon samt rådfrågade veterinär som var där i annat ärende. Veterinären visste inte vad det var men sa att det såg ut att vara utläkt.
En annan häst i stallet har nyligen enl. ägaren betett sig "galet" som om den blivit biten av en broms eller dyl. när hon skulle rida. När hon drog med handen under magen på hästen fick hon fatt på ett djur som liknar en stor lus?
Hennes häst har också haft bulor i somras. Det var som gula skorpor som man kunde skrapa bort. Lusägg? Vi har lämnat den misstänkta lusen till veterinär. Väntar på svar. Är det den hårätande älglusen tro?

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
12 327
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 723
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
598
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 047

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka