C

Clintan

Min pojke blir ju 4 mån den 1 sep och börjar ju fundera på det här med smakisar. När började era bebisar med smakisar och vad gav ni dem? Hemmagjort eller färdigköpt och vad? Har köpt hem en burk med majs- och potatispuré som jag har redo när det blir dags. Har ju inte haft någon BVC under sommaren så jag har inte kunnat fråga där, de öppnar igen nästa tisdag.
 
Sv: Smakisar

Jag amade helt fram till 6mån. och då började jag med små smakisar. Gjorde det mesta själv, det är ju inga mängder. Kan dock rekomendera majspuren köpt, den är saltfri, burkmajs är saltad. Min son fick smaka på det mesta, men i början en smak i taget (har jag för mig). Nu vid 1½års ålder gillar han det mesta, gärna med lite hetta i :D.
 
Sv: Smakisar

Jason fick sin första "riktiga" smakportion när han var 4 månader.
Jag körde med färdigköpt.
Under den första veckan fick han 1/3 dels burk varje gång.
Till det fick han vatten, och lite fruktpureé till "efterrätt".
Då fick han även en flaska med ersättning efteråt, jag slutade amma när han var 3 månader.

Andra veckan fick han 1/2 burk, sen en hel.
Då tog jag även bort ersättningen till maten.
Först majs sen majs&potatis sen potatis&blomkål.

När detta funkade så började jag även med gröt. Först några dagar med smakportion, sen en hel portion till "lunch".

Han har aldrig fått ont i magen utav nån mat. Han kunde vara liiite hård nån dag. Men då fick han några skedar katrinplommon, så var det problemet "löst":D

Han är nu 6 månader och vi har börjat byta ut ersättningen mot välling.
 
Sv: Smakisar

Jag ammar fortfarande och har blivit lite konfunderad när vissa säger att man ska börja ge smakisar vid 4 mån och andra säger att man ska vänta tills 6 mån. Läste någonstans att när barnet är 6 mån bör det äta ett mål "mat" om dagen. Tänkte så smått börja låta honom smaka några teskedar puré och sedan amma honom efteråt.
 
Sv: Smakisar

Det finns inga SKA:n anser jag.

Tycker du att han verkar intresserad av mat så tycker jag att du kan börja lite smått.
Annars går det bra att vänta. Man ska ju inte tvinga i dom små mat lixom;)

Fördelen med att börja "tidigt" är att barnet får god tid att vänja sig vid maten. Har oxå hört något om att det blir mindre allergier om man introducerar mat tidigt. Men det är så otroligt olika kan jag tänka mig...

Jason har alltid varit väldigt intresserad av mat och har från början varit en stor kille (föddes med en matchvikt på 1780g) som har krävt mycket mat. Det var därför som jag fick sluta amma vid 3 månader då han inte längre blev mätt. Nu så måttar tydligen inte ersättningen och maten tillräckligt heller då han vid senaste kontrollen på BVC hade gått ner 20 gram.
Därför får vi nu byta ut ersättningen mot välling.
Kan tillägga att han är en OTROLIGT aktiv bebis, utvecklas i rekordfart.
Satte sig upp själv när han var 5 mån och nu vid 6 månader så kryper han i full fart.:)
 
Sv: Smakisar

Ska och ska... Råden är olika från år till år... Det gäller att rätta sig efter barnet! Visar det intresse av vad ni andra äter, prova att ge lite puré eller gröt... Jag var rätt less på amningen vid fyra månader, och försökte introducera lite mat, tji fick jag, Fredrik vägrade att börja äta förrens han var närmare 1,5 år...

Elin däremot var reklambladens önskebarn, hon åt helt efter "reglerna", satte man fram en sked så åt hon... Så går på magkänsla och barnet så kommer det att lösa sig!

Elin vägrade dock mina egna ihop kok tills hon fick äta samma mat som oss... Burkmat rules enligt henne... Ja inte numera förstås... Freddan har kanske ätit max en burk totalt på två år... och nu är det ju absolut ingen idé, vi andra ska ju oxå ha mat liksom... ;)
 
Sv: Smakisar

Det är något speciellt över namnet, bara lyssna E-L-I-N :D

Hon äter allt, utom majs, det smakar päcka tycker hon. Har dock haft en period då hon inte ville äta mat utan bara välling så då fick hon bara välling ett tag, nu går mat bra igen och GRÖT, det måste väl vara det godaste på jorden, tycker hon:D Hon skulle bara veta så mycket gott det finns:angel:
 
Sv: Smakisar

Jag hade helst velat helamma lite längre, men när lilleman var fyra och en halv månad visade han tydligt att han ville smaka det som vi andra åt. Jag gjorde både egna smakisar och köpte. Gröt var en av de saker han testade tidigt.
 
Sv: Smakisar

Haha Elin är ett bra namn! Fast min Elin älskade majspuré, så länge det fanns en gnutta majspuré med så åt hon allt, annars kunde hon vara lite skeptisk första gången...
 
Sv: Smakisar

KL

Roligt att höra om era erfarenheter. Min kille är drygt 4 månader och vi ligger i startgroparna för att prova lite. Jag både ser fram emot det och inte. Det är ju så lätt att amma, men samtidigt känns det som om han just nu håller på att "äta" upp mig och han är dessutom jätteintresserad av oss när vi äter.

Jag tänkte börja med avokado och köpt potatispuré (svårt med potatis nu när det nästan bara finns färsk). All frukt får han vänta med tills han kommit igång med att äta lite.

När började ni med gröt?
 
Sv: Smakisar

Min son fick smaka mangopure när han var runt tre och en halv - fyra månader. Sedan blev han så matförtjust att vid fem månaders ålder åt han bara puréer på dagtid, jag ammade på nätterna. Innan dess hade jag helammat. Vid sju månader slutade jag amma helt, då han bara ville ha mat. Han har heller aldrig velat ha vällning.
 
Sv: Smakisar

Ska och ska, ta inte så hårt på det. Även om du börjar vid sex månader så kommer ditt barn att börja äta ändå. Jag tyckte bara att det var så himla kul när sonen smakade, han älskade frukt och de andra pureerna, och då är det lätt att fortsätta.
 
Sv: Smakisar

Då är det precis rätt tillfälle att börja med smakportioner, när de visar intresse för andras mat.

Sedan behöver du ju inte sluta amma heller, smakportionerna är ju just vad de heter, barnen smakar lite men det är ju inte så stor del att de kan leva på det.

Jag tror vi började med majsgröt vid samma tidpunkt som Elis började få smaka mat. Eller lite senare, för han knölade inte runt det i munnen med tungan, utan han visste att han skulle svälja det, så han kanske var runt fem månader. Svårt att minnas, även om det sjutton bara var ett år sedan :-P
 
Sv: Smakisar

Egentligen ska man vänta till 6 mån, men Hanna blev arg när hon inte fick smaka när vi åt, när hon var 4 mån, så då fick hon börja med smakisar (tog det i lugn takt).

Den här gången tar vi det som det kommer; vill Nova-Li börja vid 4 mån får hon det, vill hon börja vid 8 mån får hon det ;) Och så kommer vi inte propsa på att göra puréer, utan ge henne tex en broccolibukett att smaka på osv :)
 
Sv: Smakisar

Ja, amma tänker jag fortsätta med ett tag till så får jag se vad han tycker om maten. Känns nästan lite nervöst - det är ett stort steg och helt plötsligt är det ingen liten bebis längre. :eek:
 
Sv: Smakisar

KL

Han kollar in oss noga när vi äter. När jag vägde honom sist 3 v sedan, så låg han lite under kurvan, sköterskan tyckte inte jag skulle oroa mig för det, men tänkte att han kanske behöver lite extra ifall bröstmjölken inte räcker. Ingen fara på taket än, men det kanske blir om ett par månader och då är det kanske bra att han iallafall har smakat så han kan börja äta ett mål annan mat om dagen. En annan anledning till att jag är lite intresserad i att få honom att äta annat är att jag kan inte amma utan amningsnapp, har alldeles för små/plana bröstvårtor. Trodde de skulle bli större, men så har det tyvärr inte blivit. Det är ganska krångligt att hålla på med amningsnappen när man är borta och tänkte att det skulle vara rätt skönt att då kunna ge honom något annat att äta, är inte intresserad av att ge honom ersättning då jag hört att de gärna föredrar flaskan i stället för bröstet. Vill gärna amma så länge som möjligt iallafall morgon och kväll och ev natt.
 
Sv: Smakisar

Jag växlade mellan amning och ersättning utan problem...;)
Jason vart snarare glad när han fick sin älskade tutte igen:D
Fast då det inte mättade längre så fick jag gå över helt till ersättning.
Vilket var (om man nu får tycka så utan att bli halshuggen:crazy::angel:) skönt, då jag fick tillbaka MIN kropp igen. Kändes som om jag hade haft den ute på lån länge nog nu.
Kan tillägga att amningen funkade utan några problem för mig.
 
Sv: Smakisar

Min pojke blir ju 4 mån den 1 sep och börjar ju fundera på det här med smakisar. När började era bebisar med smakisar och vad gav ni dem? Hemmagjort eller färdigköpt och vad? Har köpt hem en burk med majs- och potatispuré som jag har redo när det blir dags. Har ju inte haft någon BVC under sommaren så jag har inte kunnat fråga där, de öppnar igen nästa tisdag.

Jag kommer börja ge smakisar när Vincent är 4 månader, det rekommenderade bm mej.
Kommer börja med att mosa ngn grönsak, eller potatis, blanda med lite ersättning eller olja & ge.
Läste en bok där de gav lite tps på tex selleri, ärtor osv.
Samt att det egentligen är enkelt att göra egen barnmat, oftast behöver barnet bara tex mosad potatis med mosad grönsak till, tex ärtor.
 
Sv: Smakisar

KL

Premiärsmak igår. Provade efter tips avocado som ska vara lättare för dem än potatis. Tror inte att mycket hamnade i magen, men han smakade iallafall :) Gör nytt försök idag!
 
Sv: Smakisar

Vi började med smakportioner när Alma var 15 veckor och hon älskade det direkt. Allt var hemlagat. Palsternacka, morot, broccoli, majs och ärtor var favoriter, ibland utblandat med potatis. (enbart potatis smakade för lite nl. Alma)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 880
Senast: G-uldlock
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 485
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 369
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp