Smacka vid lastning?

K

klara77

Är det fel att "smacka" vid lastning? Har en ponny som brukar krångla lite vid lastning men hon lyssnar på "smackningar" och brukar gå in när jag "smackat" några gånger. En jag känner säger att man absolut inte får göra det eftersom det stressar hästar enligt henne, men jag tycker att "smackning" betyder "gå framåt". Jag menar naturligtvis inte att jag "smackar" hela tiden, utan någon gång då och då och sen går ponnyn in i transporten.
Kom gärna med dina synpunkter.

Sv: Smacka vid lastning?

Jag tycker att du allt kan smacka lite på din häst. Det gör även jag!

Smacka på du...det är ju en drivande rösthjälp och fungerar det på din häst så ska du fortsätta. Den blir uppenbarligen inte stressad av det för då skulle den inte gå in:smirk: .

Säger som dom andra. Smacka på, sålänge du inte smackar smackar smackar för o driva hela tiden så äre bar å tuta o köra..

smackning betyder framåt om man lärt hästen rätt, så smacka på du :D

Om det fungera för er så kan det inte vara fel.

"Smack Smack"

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar