Småbarn-tid för annat?

F

farahdibah

Hej, behöver tips,haft en rejäl fajt med sambon(igen).Tycker det går alldeles för mkt tid och pengar till hästen och hundarna.Han tycker och jag tycker osv osv osv.....Har en underbar pojke på 10 mån!Pappan har egna intressen och jobbar länge på dagarna(är hemma ca 2000-2030).Måste man sälja hästen och omplacera hundarna när man fått barn? Vet ju att barn tar tid och det är det värt!Men hur fördelar man övrig tid med pappan(aldrig nöjd)?Behöver hjälp!!
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Jag förstår inte?

10 månader?

Det är väl hans tur att vara hemma med barnet och din att komma hem 20-20:30 :smirk:
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Känns som om ni skulle diskuterat detta innan det blev barn:smirk: Men det är lätt att vara efterklok.

Vad tycker du, då? Tycker du att du hinner med det du ska/vill? När tar sambon hand om barnet så du hinner få lite egentid?

Ekonomin får ni väl sätta er tillsammans och titta på, räcker pengarna, eller vill han bara inte att det ska få kosta så mycket? Gör en budget, enda sättet att se vart pengarna går. Vad har han för intressen? Vad tar de för tid och pengar?

Inget ovanligt problem, vad man kan se här på Buke.
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Din kille hade kanske hoppats att du skulle tröttna på djuren när du fick barn... i många fall kan det nog vara så killen tänker.

Du måste stå på dig när det gäller din egentid, det har jag fått göra och jag har fått mitt liv att fungera med både barn och hästar.
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Men ekonomiskt sett så tycker jag att du betalar ur egen ficka till din häst, liksom han betalar sina egna intressen. Då har han ju ingen anledning att gnälla om det.
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Hur ser tidsfördelningen ut idag då?
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Hej, behöver tips,haft en rejäl fajt med sambon(igen).Tycker det går alldeles för mkt tid och pengar till hästen och hundarna.Han tycker och jag tycker osv osv osv.....Har en underbar pojke på 10 mån!Pappan har egna intressen och jobbar länge på dagarna(är hemma ca 2000-2030).Måste man sälja hästen och omplacera hundarna när man fått barn? Vet ju att barn tar tid och det är det värt!Men hur fördelar man övrig tid med pappan(aldrig nöjd)?Behöver hjälp!!


Ska du enligt din sambo inte ha något annat liv eller intressen förutom hem och barn!? Som någon skrev tidigare, detta borde ni ha pratat igenom tidigare.

Barn tar tid, men man är ju två om sin telning, inte att en ska upphöra som individ medan den andre fortsätter som om inget har hänt! Tycker att din sambo verkar en aning självupptagen här, är hemma halv nio på kvällarna och har egna intressen och du ska inte kunna ha din häst och hundarna.

Vore detta min man så hade jag satt ned foten med en smäll!!
Visa honom den här tråden.....:devil:

Kicki :)
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Sånt här måste man reda ut innan man skaffar barn, samma sak med att ha allt på det klara med vad för sorts uppfostran man ska ha osv.Blir lite jobbigt om en är kristen & en muslim om du förstår vad jag menar.
Självklart ska du ha tid för ditt oxå, att bara vara hemma & inte ha andra intressen än familjen kan verkligen tära på en.
Kommer han vara föräldraledig ngt?
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Hinner han överhuvudtaget träffa pojken med de tiderna?!:eek:
I hans ställe skulle jag formligen suga i mig barntid (i den mån den finns) när jag kom hem och då spelar det väl ingen roll om du är där eller hos hästen.
Jag tror hursomhelst att han måste börja prioritera sitt barn före jobbet, när det blir dags att börja på förskola så lär barnets sovtid börja precis när han kommer hem från jobbet och han kan väl aldrig mena att han bara ska kunna umgås med ert barn på helgerna?!

När det gäller hästen är jag inte fullt så kategorisk som de som tidigare skrivit i tråden. Hästar tar tid och det är inte alltid plättlätt att lösa då man både vill hinna vara med sitt barn och sin sambo och samtidigt få hästtid utan att konstant vara stressad. Det brukar inte vara ett problem medan man är föräldraledig men det kan bli tufft när man börjar jobba. Hur kommer din jobbsituation att se ut efter mammaledigheten och när kan du lägga in häst/hundtid?


Själv valde jag att ha min tävlingshäst på lösdrift just för att komma bort från exakta tider ifråga om fodringar/in- och utsläpp. Jag tror inte att jag fixat både hund och häst på det sätt jag önskar samtidigt med små barn men det finns det å andra sidan flera som gör. Det blir dock betydligt lättare om hästen/hundarna är gemensamma intressen.

Man måste både ge och ta, speciellt när man inte har samma intressen. Din sambo förlorar just nu värdefull barntid men är antagligen inte mogen nog att förstå det. Vore jag i dina kläder skulle jag göra det klart för honom att du inte accepterar att han inte kommer hem och umgås med sitt barn, efter normal arbetstid är det dags för din egotid och hans barntid.
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Jag undrar hur DU hinner med hästen med en 10 mån o en pappa som "aldrig" är hemma? hur gör du? Du kan väl inte bära omkring en 10 mån barn i stallet? Eller åker du till stallet när din sambo kommit hem?

Min kille håller BENHÅRT på att han ska kunna vara med kompisar när vi fått barn, men seriöst, han är med kompisar/tränar 2-3 gånger i veckan och jag vill vara hos hästen 2-3 dagar i veckan... då blir det EN kväll ihop då hela familjen är samlad.. är det så det måste bli?

Jag vill inte heller ge upp hästen :(
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Sätt er ner och räkna på hurmycket tid till hobby och fritid ni har var. Räkna på vad han respektive du lägger. Hans övertid ska räkans som hobby anser jag så länge han inte på ett eller annat sätt är tvingad till detta (ingår i kontraktet att han ska ta ut viss övertid). Säger han att det är för pengarnas skull så visa hur mycket du förlorar på att vara hema. Kan han inte respektera din rätt till fritid och din rätt att spendera pengar så ifrågasätt varför han har rätt till det och inte du.
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

vi har delat upp veckan (helgena borträknat), jag har mån, ons och fre till hästarna. Tis å tors har jag en duktig tjej som fixar stallet helt så då har han sina dagar, helgerna delar vi på. Nu när det varit vinter vill ju jag vara i stallet när det är ljust.Sen får han göra något.

Vet inte hur din häst situation är men en medryttare kanske.

Nu är jag hemma med sonen. Far till stallet när han sover å fixa, brukar jag göra. Barnet sover i vagnen.Då kan ibland pappan få en extra dag.

Har en otroligt gullig man som vet att hästarna tar tid.Jag betalar allt själv, ibland kan det bli att han betalar men inte ofta.

Prata med varandra!
Lycka till!
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Det är svårt det här med att få ihop allting. Under barnledigheten går det att få till, men när båda ytterligare jobbar blir det lite lätt besvärligt när man vill bihålla sina hobbys.

Vi hade båda tidskrävande hobbys vi brann för. Vi delade upp tiden så varannan kväll hade man huvudansvaret för barnet och varannan kväll kunde man "göra vad man ville", helgerna delade vi på och tog en dag var. Praktiskt jättebra... I verkligheten katastrof för förhållandet när vi bara bollade barnet mellan oss, blev för lite "oss". Vi skiljdes när barnet blev tre år.
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Kan du inte skaffa en medryttare då så du har några dagar lediga i veckan? Då behöver du ju inte åka till stallet varje dag.
Hundarna går väl att promenera med fast du har barnet med dig?
Bara att stoppa sonen i vagnen och ge sig ut och gå ju.

Tycker ni borde sätta er ner och diskutera igenom hur ni ska lösa det för att det ska bli så bra som möjligt för alla.
Vill kunna skaffa häst igen i framtiden men räknar då med att ha en medryttare för att kunna få tid över för familjen också.
När det blir får dock tid, ekonomi osv avgöra
 
Senast ändrad:
Sv: Småbarn-tid för annat?

Jag undrar hur DU hinner med hästen med en 10 mån o en pappa som "aldrig" är hemma? hur gör du? Du kan väl inte bära omkring en 10 mån barn i stallet? Eller åker du till stallet när din sambo kommit hem?

Nu är min dotter iofs 3 månader och inte 10, skulle hon bli svår att ta med sig till stallet i framtiden får man lösa det då, känner jag nu. Min sambo är också hemma sent, precis som TS sambo. SÅ hela veckorna är jag i princip själv hemma med allt vad det innebär, skulle inte jag få mina timmar i stallet varje dag skulle jag bli knäpp! Milt sagt. Jag har två hästar, står i kollektivstall och har ca. 4 stallpass i veckan, jag spenderar minst 2 timmar i stallet varje dag, och så gott som alltid är lilltjejen med mig. För mig funkar det faktiskt väldigt bra. Man får ju hitta lösningar som funkar för individerna.

Men nu har inte min sambo något emot detta, tvärt om är han väldigt mån om att jag ska få pyssla med hästarna eftersom det får mig att koppla av och ladda batterierna.

Sen skäms jag inte för att ha barnvakt några timmar i veckan.

Det finns ju föräldrar som klarar av att hålla sina intressen aktiva under hela barnets uppväxt, på ett eller annat sätt.
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Jag undrar hur DU hinner med hästen med en 10 mån o en pappa som "aldrig" är hemma? hur gör du? Du kan väl inte bära omkring en 10 mån barn i stallet? Eller åker du till stallet när din sambo kommit hem?

Min kille håller BENHÅRT på att han ska kunna vara med kompisar när vi fått barn, men seriöst, han är med kompisar/tränar 2-3 gånger i veckan och jag vill vara hos hästen 2-3 dagar i veckan... då blir det EN kväll ihop då hela familjen är samlad.. är det så det måste bli?

Jag vill inte heller ge upp hästen :(

JAG har ingen 10 mån, jag har två stycken 2,5-åringar (och ja, jag ahde häst när de var 10 mån). Jag antar att ditt inlägg är riktat till ts och inte till mig?
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

KL

Ni som har både häst och småbarn - får ni förhållandet att funka. Alltså mellan er och barnens/barnets pappa? Funderar bara på att det blir ju väldigt lite umgängestid?
 
Sv: Småbarn-tid för annat?

Nu var jag tragiskt nog tvungen att avliva min häst i maj 2007 men har ett föl på gång som föds i slutet av april. Jag tyckte dock att det stundtals var tufft att hinna med. Nu har jag turen att ha ett sådant jobb att jag ibland kan hinna rida på lunchen men annars blev det oftast att jag for iväg när barnen skulle somna 20-tiden. Inte för att jag inte hade kunnat åka tidigare men för att det känns så viktigt att hinna träffa barnen när man varit borta från dem hela dagen (självklart mannen också :love: men han är ju ändå vaken längre). Jag tror att det är lättare om man har den typen av häst där det fungerar bra med medryttare (jag provade men det var för mycket "häst" för att det skulle fungera). Sedan beror det väl på eget intresse (orkar man varje kväll när det är kallt och mörkt) och vad man själv sätter för nivå över hur ens hästhållning ska se ut (är man typen som mockar 1,5 h så får man räkna med att rida ut bra mycket senare). Typen av häst spelar också roll, har man en häst som fungerar med varannandagsridning tror jag att det är rätt lätt att få det att fungera.

Jag tror att jag skulle ha svårt att ha häst om jag hade en man som var en petimeter med att mäta egentid. Jag har nog varit så ego att jag tagit min egen tid eftersom min mans intressen ligger mer på hemmaplan. Vilket jag är väldigt tacksam över! Nu ger jag igen så mycket jag kan för snart ska det börja fölvakas och då blir jag borta hemifrån!
 
Senast ändrad:
Sv: Småbarn-tid för annat?

Jag har beslutat att sälja min häst, hon är utlånad just nu.

Det gick jätte bra i början, sonen sov gott i vagnen medans jag red.

Men sen slutade han sova på dagen mer än 30 min. Och vi har ingen ridbana utan rider på en åkerplätt. Så dit gick jag med vagn och häst och red, vilket ibland kunde vara ett helt vanligt pass och ibland 20 min skritt för underlaget.

Detta ledde till att min häst blev väldigt understimulerad, hon vill jobba till 100% varje dag med mkt variation. Så jag lånade ut henne och har nu t.om blivit öppen för att sälja då hon inte kommer hålla för att hoppa mycket som jag vill göra.

Rida på kvällen gick bort då jag hel ammade då. Nu ger jag ersättning, men skulle ändå inte välja stallet på kvällen. Vist ska sambon få sin tid med sonen. Men jag vill faktiskt ha lite tid med hela familjen oxå!

Det hade vart annorlunda om vi hade stall hemma. Då skulle det funka att gå fram och tillbaka flera ggr om dagen. Men jag hade 15-20 min med bil till stallet.


När Rasmus är 10 månader har jag nog börjat jobba 1-2 dagar i veckan. Och förhoppningsvis sålt hästen och köpt ett hus och lägga all tid och pengar på ;)


Pengar går det på hästar, jag spar in en hel vecka föräldraledigt på att ha henne ulånad. Och jag värderar faktiskt längre tid hemma med sonen än hästen just nu.

Det handlar om att prioritera och planera, jag vågar nog säga att jag är för lat för att ha häst och barn :angel:

Min sambo har jakt som fritidsintresse, han har vart ut på lördag och söndagmornarna men det har inte vi precis märkt av, han kommer hem vid 12 och vi brukar gå upp kl 10 ;) Dragracingen har vi som gemensamt intresse. Men det är också tufft vet inte hur många gånger jag typ bytt blöja, mailat, pratat i telefon, ammat och ätit en macka samtidigt ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Småbarn-tid för annat?

KL

Ni som har både häst och småbarn - får ni förhållandet att funka. Alltså mellan er och barnens/barnets pappa? Funderar bara på att det blir ju väldigt lite umgängestid?

Nu när jag är mammaledig är det ju inga problem i världen. Jag pysslar ju med allt hästeri osv. när sambon är på jobbet, så när han är hemma är vi också hemma. Helgerna följer de antagligen med till stallet båda två, eller så stannar sambon hemma med liten. Så just nu spelar det ingen roll om jag har hästar eller inte eftersom jag inte skulle se varken mer eller mindre av sambon om jag inte haft häst.

Planen är att jag ska jobba hemmifrån när Li blir äldre och jag kommer inte jobba mer än 50% om allt går som vi vill. Då har vi förmodligen redan flyttat och har hästarna hemma, sambon får närmare till jobbet och kommer kunna vara hemma mycket mer.

Vi ses tyvärr allt för lite nu, jag och min sambo. Men det beror på hans jobb och inte på mina hästar. (Han åker hemmifrån 6 och är hemma runt 20 på kvällen) Och vi får det att funka ändå, han suger i sig barntid med Liten när han kommer hem på kvällen och när hon nattats spenderar vi tid med varandra. Oftast skippar vi Tv'n och stänger av allt vad elektronik heter och sätter oss i soffan och pratar och gosar.

Lite tid blir det, men vi ser till att det verkligen blir värt det ändå.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
30 951
Senast: Elendil
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 132
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
1 014
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 998
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp