Små små skorvar?

MsSleepalot

Trådstartare
Min unghäst 1,5 år har massor (nja inte massor men många då..) av små små skorvar på skinnet under pälsen, särkilt efter halsen upp mot manen. Vad kan det vara? Är det något farligt? Något utslag?:confused:

Sv: Små små skorvar?

nu efter sommaren brukar flugorna lägga ägg på såna ställen. min häst brukar också ha det. det går bort med sten "skrapa" :bump:

Regnskållor?

Lite typiskt nu på hösten när betet inte haft den bästa näringen på ett tag, och särskilt om man slarvat med hästarnas mineraler.

Brukar sitta på korset också

Regnskållor kan det ju kanske vara, men jag läste om det och då stog det att "Hudområden stora som handflator eller större kan lossna." och det gör det ju inte. Det sitter bara som små små skorvar inne i huden och pillar man bort det kanske det följer med några strån päls. Men det kanske är olika hur mycket som kan följa med...

Men vad gör man mot regnskållor då? Det stog på sidan jag läste att man skulle tvätta med desinfekterande medel och sedan vara noga med att hålla hästen torr. Eller är det andra mineraler man ska ge?

prova med att bada hästen med hexosil (finns att köpa på grannården) Tvätta hästen 3 ggr med en veckas mellanrum mellan gångerna

Jo, men regn skållor börjar ju någonstans, just så som du beskriver det...;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hundavel & Ras Sambon och jag funderar fortfarande på hund efter förra årets alla "fail" (som nu känns som om det var någon mening med). Vi har köpt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 816
Senast: Seabaz
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 467
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar