Små, små hundar!

T

Tussie

Ska i framtiden skaffa mig en liten hund, nästan som en chihau (stavning?). Men kanske inte just den rasen, (jag tar gärna en blandis:love: ) Hursomhelst, kan inte ni med små hundar lägga ut bilder på dem, så jag ser vad det finns för "alternativ"?

Till frågan - jag har en jämthund nu som sällskapshund så hundar kan jag, men jag har ingen erfarenhet av sådana jättesmå hundar, är det stor skillnad på hur man tar hand om dem jämnfört med stora hundar? Berätta om era erfarenheter, tex om dem är känsligare i magen eller andra praktiska saker.

Kanske konstig fråga men jag vill gärna börja "plugga" på dem redan nu så jag inte gör massa misstag dagen då jag är ägare åt en minihund! :)

Sv: Små, små hundar!

Då säger jag papillon. Chihuahuan är jättegullig, men tycker priset är vansinnigt högt, tyvärr. Sen finns ju shitzu, lhasa apso, tibbar mm. Bara att välja.

Vi har en liten blandis tik dvärgschnauser - shih tzu och hon är liten :p Dock är hon minst bland kullsyskonen, men resten är också dom hyfsat små. Hon är bedårande, liten och nätt, men mycket tuff och humör har hon minsan!

Fyra månader gammal nu.
18340484.jpg

18340601.jpg

Varför just liten hund?
Vad vill du göra med hunden?
Hur liten ska den vara?
Hur mycket pälsvård vill du stå ut med?

Finns ju en del frågor att ställa oavsett om man ska skaffa liten hund eller ej. ;)

Vet inte vad du kallar mini hund men jag sätter in en bild på min hund och en på den jag är dagmatte till. Ingen av dem är minihundar men kan väl räknas till små hundar.

Det du ska tänka på är att alla småhundar inte är små i sättet. Vad vill du göra med din så kallade "minihund"? Finns många härliga små hundar med mycket krut i. Jag personligen tycker chihuahua är helt för små hundar för min smak, men det är ju olika vad man gillar.

Här är min kille:
P1011341.jpg

P1011314.jpg

Daghunden:
P1010707.jpg

Hundar kan jag, jag har hund nu, en jämthund. Men ska flytta till lägenhet så en mindre hund passar bättre då. Och då jämten vill vara kvar hos far och mor i ett stort hus istället och jag inte vill bo själv så passar en liten pigg tuss perfekt hos mig som jag kan träna och aktivera med agility.

Hundarna på dina bilder faller mig verkligen inte i smaken :) Vill ha en liten hund som endå är pigg och man kan ha roligt med, fick tips om papillon och det verkar vara precis vad jag söker, mycket hund i litet format! Om jag fick välja skulle jag ha kvar min stora fina jämtis men det går som sagt inte.

Hundarna på dina bilder faller mig verkligen inte i smaken :) Vill ha en liten hund som endå är pigg och man kan ha roligt med, fick tips om papillon och det verkar vara precis vad jag söker, mycket hund i litet format! Om jag fick välja skulle jag ha kvar min stora fina jämtis men det går som sagt inte.

Smaken är olika. Båda dessa raser är mycket hund i liten format. Helt underbara raser tycker jag. Fast det är ju inte jag som letar ny hund. Lycka till med att hitta rätt ras för dig =)

Jo jag läste det så det förstod jag, det var inte ditt kunnande jag ifrågasatte utan det blir ju lättare för oss att ge exempel på hundraser som skulle kunna passa om du svarade på de frågorna.

Eftersom jag ska bo i lägenhet så vill jag ha en liten hund.
Jag har inget emot långhåriga raser alls, bara roligt att fixa,
och jag vill gärna syssla med agility! :)
Men jag tror jag bestämt mig för papillon!

Hon är verkligen inte jätteliten, men liten iaf :)
Jack Russel Terrier
Här 8v.
tintin4.jpg

tintin3.jpg

Här 2år
IMG_0435.jpg

IMG_0031.jpg

Oj, vilken fin.. hur är denna hundras då, i psyket osv?

Oj, vilken fin.. hur är denna hundras då, i psyket osv?
En jack russel är terriernas terrier tycker jag. Väldigt tuff och ibland vass hund med tonvis med energi. Dom behöver en fast hand och en aktiv matte eller husse som orkar med dom! Sen finns det mildare undantag. Mern jag har träffat många många russels och känner även en uppfödare och det är mycket krut i dom. Inget man "bara" tränar agility med ibland.

Kanske blir en liten chihuahua istället? Oh, kan inte bestämma mig.. dom är ju så otroligt fina dom med.

Jag har en chihuahua. Hon är världens coolaste, men hade jag velat tävla agility hade hon inte varit så rolig. Visst, hon gär allting hon ska och det är fart i henne, men hon har knappast arbetsviljan eller lusten att köra hårt! Då är min JRT mycket bättre. :)

staceywithstick1.jpg

normal_Staceyv%C3%A4rmlandmars07-2.jpg

stacey.jpg

normal_img_024.jpg

normal_img_013.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 620
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: Pilot
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 441
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka