Små lägenheter

Zarro

Trådstartare
Jag har sökt en lgh på 34 kvd nu som jag tackat ja till.Är van vid lgh på 60 kvd i vanliga fall.Så undrar jag hur ni löser det här?Kanske några bra tips?
Gärna bilder om ni har.

Sv: Små lägenheter

Jag har tyvärr inga bilder men när jag bodde i en etta så gömde jag min säng bakom ett par höga bokhyllor, så att det blev som en sovallkov. Det blev trevligare att sova så och dels hade mina besökare innan dess en underlig tendens att gärna sitta i min säng och det störde jag mig på då jag i övrigt anser mig vara frikostig med var folk vill sitta, men sängen känns som litet helig.....Men det beror ju på vad din etta har för planlösning om man kan fixa det så.
Något jag funderade på men aldrig gjorde verklighet av var att ha någons sorts vikbord som var fäst vid väggen och som man typ kunde vika upp då man ville äta eller baka eller vad man nu inte kanske alltid vill vid vardagsrumsbordet- mest baka hade jag i åtanke...- men vika in då man vill sitta. Litet som de små borden man får framför sig på tåg och flygplan men betydligt mer större.

Den har en spec plats för sängen(sovalkov).Men det måste väl finnas mer folk med 1or?

Jag har haft en etta på 20 kvm. Där hade jag loftsäng (1,40 bred), under den en tresits-soffa, tv-bänk, hörnhylla, datorbord och byrå :) Allt går att få in om man bara tänker till först :)

Har du ingen planlösning att visa?

Min lägenhet är 38 kvm, men har en planlösning som en "mini-tvåa" där jag har säng, byråer och en garderob. I vardagsrummet har jag matbord (plats för 4) och en 2-sitssoffa och fåtölj.

KL
ettan jag har nu är 43 kvadrat och har sovalkov. den är lättmöblerad tycker jag, sängen i sovalkoven, köksbord i köket, soffa, bokhylla, skrivbord och fåtölj i stora rummet. hallen full av garderober, halleluja! jag har bott både större och mindre än såhär, men det här känns alldeles lagom.
lägenheten jag hade innan var lika stor men helt hopplös att möblera, ett enda stort rum med garderober i mitten:eek: och inget undanskymt ställe att sova på. Hade jag haft några planer på att bo kvar där hade jag skaffat nån slags rumsavdelare.

Jag är också nyfiken på tips för folk som bor i små lägenheter. Jag har förmodligen, helt otippat, fått ett förstahandskontrakt på en etta på 27 kvm. Har inte sett den än och ska dessutom inte flytta in där på ett tag men jag har ändå börjat fundera över smidiga lösningar. Jag är verkligen, verkligen inte sugen på loftsäng utan vill ha min säng i normal höjd.
Jag kommer ihåg att på IKEA så hade de en visningslägenhet (ni vet, såna som de har där, inredda så man kan kolla runt) som var i den storleken. Pyttelitet verkligen men väldigt mysigt och funktionellt. Vill minnas att det var hyllor ungefär överallt :p

Ingen som har bilder att visa på sina små lägenheter?

Jag bor i en liten etta (28 kvadrat) och tycker att det fungerar ypperligt. Jag har svarat i ganska många sådana här trådar (och gjort en själv). Sök på t.ex. compact living så kommer min tråd upp (om den inte har föråldrats).

Mitt bästa tips är att göra dig av med prylar. p Spara sådant du faktiskt använder och/eller blir glad av. Det är när folk trycker in för mycket prylar och möbler på liten yta som det blir tokigt.

Bestäm dig för vilka funktioner du vill ha. Kanske får du inte plats med både ett vettigt stort matbord och en soffa. Då får du bestämma dig för vilket som känns viktigast.. Själv har prioriterat att ha en arbetsplats/skrivbord och har istället bara ett litet klaffbord, IKEAs minsta soffa osv. Inte för att arbetsplatsen är stor, men, ja..

Jag vet inte om jag har så många fler tips. Jag har aldrig upplevt några problem med att bo litet och har aldrig behövt göra några speciallösningar. Jag har varken loftsäng eller en massa fiffig förvaring (tänkte ha sänglåda, men den fick inte plats). Det går bra ändå..

Jag bodde i flera år på 16 kvm. Löste det genom att planera ordentligt. Hade lådor under sängen, bokhylla där man fick plats med dubbla rader, vägghyllor och en hemsnickrad hylla som var anpassad efter utrymmet, d v s smal och hög. Hade ingen loftsäng eftersom jag är lång och inte skulle kunnat stå raklång under den och inte heller sitta upp i sängen.

Södermalm i Stockholm, söderläge, utsikt över Vitabergsparken vilket var en dröm för mig!

Bor på 25 kvm. jag, en rottweiler, tibetansk terrier + särbo De här bilderna är gamla från när jag just flyttat in. Har fått nya tapeter, nya golv, köksgardiner, draperi framför diskbänken och bytt ut tvmöblen + diverse lampor sen dess. Det är en skjutdörr mellan sov/tv delen och "kök" delen. Toan och duschen är mitt emot varandra i hallen finns det två skåp.
p1010004-1.jpg
Köket som det såg ut på visning, dvs ej mitt bord.
Mitt mat/skrivbord
p1010020-1.jpg

jag har laptopen på kortänden och särbon sitter vid den stationära
p1010014-1.jpg

p1010015-2.jpg

sängen är på två kasserade skåp utan dörrar bra med förvaringsutrymm och den lilla hunden sover(i teorin) i ena facket.
p1010016.jpg

har alltså tre billybokhylllor, en på var sida sängen och en i köket Dubbla rader på en del ställen med böcker. Draperiet döljer en vägg som ser ut som den tillhört en seriemördare. Hela lägenheten var i skrotskick när jag flyttade in men sovrum + kök är renoverat med fina tapeter i grönt resp mörkgrått med vita snickerier och linoliumgolv.
http://i91.photobucket.com/albums/k288/escodobe/p1010025.jpg toa
http://i91.photobucket.com/albums/k288/escodobe/p1010024.jpg dusch
http://i91.photobucket.com/albums/k288/escodobe/p1010023-1.jpg hall
http://i91.photobucket.com/albums/k288/escodobe/p1010022.jpg hall. Har mycket snyggare hatthylla numera. Hallen, toa och duschen är dock fortfarande lika fula.

Senast ändrad:

Jag vet i alla fall att jag ska tapetsera lägenheten i någon vit färg och min sovalkov i någon annan färg.

Alltså 34 kvm är ändå relativt rymligt! Jag tror gränsen för vad som fungerar under en längre period går någonstans där kring 25-30 kvm. Jag bor på dryga 30 kvm men har gott om plats för säng, 3-sitssoffa, tv, matbord, skrivbord mm. Men, det hänger givetvis på lägenhetens planlösning till viss del, en dåligt planerad lägenhet är hopplös att möblera - oavsett storlek (min lägenhet är en "mini-tvåa" med kök och vardagsrum i det ena rummet, sovrum i det andra - idealiskt!). Generella tips när man bor "trångt" är att tänka på smart förvaring samt att inte ha mer prylar än nödvändigt.

*Höga ben på sängen ger plats för massor av förvaring där under
*Varje sak/möbel du har ska fylla en funktion
*Utnyttja höjden om du behöver! Hyllor på väggen eller höga skåp/garderober kan svälja massor av prylar
*Dold förvaring ger ett mindre rörigt intryck än öppen förvaring, vilket kan göra att lägenheten inte känns lika trång. Samma sak gäller möblerna - ha möbler som hänger ihop när det gäller färg och stil så känns lägenheten inte så rörig och då inte lika trång.
*Utnyttja förrådet om du har ett! Få undan så mycket prylar som möjligt där, tex vinterkläder på sommaren osv. (Förråd är något jag saknar, jag har julpynt under sängen och en snowboard ståendes framme helt enkelt för att jag inte har någonstans att göra av de grejorna.)
*Små lägenheter har ofta bara kokvrå vilket inte ger särskilt mycket förvaringsmöjligheter eller arbetsyta. En serveringsvagn/rullbord (kärt barn har många namn :D ) ger både arbetsyta och extra förvaring!
*Ett litet köksbord (klaffbord exempelvis) som kan fällas ut till ett större vid behov är idealiskt i små lägenheter.

40kvm har jag och det känns inte trångt någonstans. Eller jo badrummet för det är pyttelitet (med badkar). Köket är "fullstort" med tusen skåp, en städgarderob och plats för ett inte pyttelitet bord med stolar.

Hallen har fyra garderober och ett linneskåp, har tom plats så arbetskläderna har en egen garderob.

Vardagsrummet har en sovalkov så där bor sängen, har textil som avskärmning till resten av rummet där jag just nu har två hyllor, en liten byrå som TVn står på, en hörnsoffa, en tvåsitssoffa (ska bort...) ett soffbord och så står balkongmöblerna inne. Och ändå blir det inte trångt.

Har även balkong, det är kanon :D

Katterna har en stoooor låda och den står i hallen, det är nog det jag är minst nöjd med, ska stänga in den på något vis med hylla eller liknande, så blir det lite mer förvaring i hallen och så kanske det inte dammar precis överallt.

Kanske fota lite sen när det är ordning :D

Vi bor två pers, tre katter och en orm i en tvåa på 35 kvm (dessutom utan förråd så det där med förvaring är ju ett dilemma.

Jag har inga bilder nu, men jag kan ju slänga upp...

Har bott på mellan 18-38 kvm, i dagsläge vore några kvm till drömmen för att katternas klätterträd mm inte ska stå mitt i vägen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
841
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 419
Senast: Thaliaste
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 943
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar