Sv: Små lägenheter
Alltså 34 kvm är ändå relativt rymligt! Jag tror gränsen för vad som fungerar under en längre period går någonstans där kring 25-30 kvm. Jag bor på dryga 30 kvm men har gott om plats för säng, 3-sitssoffa, tv, matbord, skrivbord mm. Men, det hänger givetvis på lägenhetens planlösning till viss del, en dåligt planerad lägenhet är hopplös att möblera - oavsett storlek (min lägenhet är en "mini-tvåa" med kök och vardagsrum i det ena rummet, sovrum i det andra - idealiskt!). Generella tips när man bor "trångt" är att tänka på smart förvaring samt att inte ha mer prylar än nödvändigt.
*Höga ben på sängen ger plats för massor av förvaring där under
*Varje sak/möbel du har ska fylla en funktion
*Utnyttja höjden om du behöver! Hyllor på väggen eller höga skåp/garderober kan svälja massor av prylar
*Dold förvaring ger ett mindre rörigt intryck än öppen förvaring, vilket kan göra att lägenheten inte känns lika trång. Samma sak gäller möblerna - ha möbler som hänger ihop när det gäller färg och stil så känns lägenheten inte så rörig och då inte lika trång.
*Utnyttja förrådet om du har ett! Få undan så mycket prylar som möjligt där, tex vinterkläder på sommaren osv. (Förråd är något jag saknar, jag har julpynt under sängen och en snowboard ståendes framme helt enkelt för att jag inte har någonstans att göra av de grejorna.)
*Små lägenheter har ofta bara kokvrå vilket inte ger särskilt mycket förvaringsmöjligheter eller arbetsyta. En serveringsvagn/rullbord (kärt barn har många namn
) ger både arbetsyta och extra förvaring!
*Ett litet köksbord (klaffbord exempelvis) som kan fällas ut till ett större vid behov är idealiskt i små lägenheter.