"Små" hästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare M_Q
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 462
M

M_Q

Förut var ju diskussionen uppe om för stora hästar och att dom är svåra att sälja osv. men om man kollat åt andra hållet?
Är ni rädda för att använda "små" hingstar eller som lämnar smått? Vart går "eran gräns" isf? Vad väljer ni hellst och "hur små" upplever ni de blir svårt att sälja?

Sv: "Små" hästar

Det beror nog helt på vilken prisnivå man väljer att lägga sig. Jag har sålt hästar som varit 150-155 och det har aldrig varit några problem. Men då har jag inte vänt mig till rena tävlingsryttare utan mera fritidsryttare.

De hästar som betingar högst pris ligger nog storleksmässigt mellan 165-172 tror jag i alla fall. Men såklart spelar massa andra faktorer in...

Hej. Nu är jag ju ganska ny inom aveln o har inte full koll på vilka hingstar som lämnar smått o är små. Men som jag fattat det när jag läst asvh:S hingstkatalog så är det få hingstar som är under 165 cm höga.

Men rätta mig gärna om jag har fel...

Ha en trevlig kväll.

beror ju på hur stort stoet är och vad hon lämnar i storleksväg. Har jag ett sto som lämnar -1 och är 163 så tar jag ingen 165 hingst iaf utan 168 och uppåt. Tror som övriga att den mest eftertraktade höjden ligger runt 165-173 nånting. Men klart är hästen riktigt bra så spelar väl inte höjden sådär jättestor roll men 160 häst är nog inte spec lättsålt. Konstigt egentligen då ex, hästarna som går dem högsta klasserna faktiskt inte alla är 170 och uppåt som folk verkar tro. Eller ju större häst desto mindre blir hindren, kanske är det...ta Ninja la silla som ex han är ju bara 161 cm och hoppa kan han ju. Han ser ju inte liten ut heller.

hästar mellan 160 och 170 verkar ju annars vara bland det bästa, folk som tävlar och rider för skoj skull dvs upp till nationellt typ har ofta ganska små hästar. eller ja självklart finns det ju gott om både och, men ofta är det unga tjejer som tävlar och för dem räcker en häst på 160 till på alla sätt och vis då de är lie mindre och lättare och smidigare men de har inga beskymmer med att räcka till eller nå över och man märker ju att det blir mer och mer populärt med små hästar.

Det finns helt klart en marknad för mindre stora hästar. Det är bara ett men, priserna är inte de samma som för medel och stora hästar. Det gör att inte så många medvetet föder upp de mindre "stora" hästarna. Men får man en så går det att sälja men det är tveksamt om priset täcker upp uppfödningskostnaden. Någon större vinst blir det inte i alla fall.

Min erfarenhet är att det är svårt att sälja småttingar. Nu behöver inte en småtting enbart vara jämställt med en häst med mkh 160cm utan det kan vara en 167cm häst som står högt i blod och därmed ser ut som en räka jämfört sin biffiga boxgranne på 158cm med "ardennerkänsla".
Folk vill väl helt enkelt ha en häst som känns lagom i storlek och där tror jag att en mkh mellan 162-168 är idealet till det svenska riksgenomsnittet vad gäller längd och tyngd på ryttare.

Jag har sålt ett tre-års hbl. sto som var endast 150 cm. Det var ett otroligt fint sto med bra gångarter, väl ihopkommen, född på tygeln, mkt lätt för samling. Jag hade lätt fått mellan 60- 80 000:- för henne om hon varit över 160 cm, nu fick jag 30 000:- inkl moms, ingen lönsam affär med små hästar :cool: .

Jag som är liten (160 cm och drygt 50 kg) hade varit beredd att betala bra mycket mer än så...kanske gäller att ha is i magen och hitta rätt köpare om man har en liten häst?

Ja, det var synd att du inte såg min annons då.
Det var så många "knäppgökar" som ringde för att hon var billig, så när det äntligen kom en vettig person så sålde jag henne.

KL

Det känns som det går något slags gräns vid 162 cm, mindre än så anses inte hästen vara normalstor, och då dras det ner på både typpoäng och intryck (och inte minst pris). Men om de flesta vill ha en häst på 165 borde inte tre centimeter göra så stor skillnad, egentligen. Hellre en fin 162-are än en på 173 cm, säger jag som inte är så lång, stor eller stark! :)
Min lilla häst tror jag blir cirka 161 cm, men han har en sådan resning och är ganska rejäl att han ändå lär räcka till gott och väl. I mina ögon är han den perfekta dressyrhästen! :D

Har suttit och lusläst hingskalendern efter en hingst jag fastnar för som är 163-167 cm att betäcka mitt sto med vill ha en avkomma som jag ska ha för eget bruk. En gångartshingst som inte har för mycket humör, såg flyinges Richfield men han har för dålig dräktighet efter sig. Funderar på några andra hingstar men de är runt 170cm alla och vill inte ha ett "hus" att rida stoet är 169cm och väldigt mycket häst lång hals och stor. Hon är e Happyday-Pascal-Herkules-Utrillo. Kom med förslag, Funderar på Channon bl a

Hej. Nu är jag ju ganska ny inom aveln o har inte full koll på vilka hingstar som lämnar smått o är små. Men som jag fattat det när jag läst asvh:S hingstkatalog så är det få hingstar som är under 165 cm höga.

Men rätta mig gärna om jag har fel...

Ha en trevlig kväll.
SÅ är det... Och för oss som har stora ston och/eller ston med stora gener bakom så begränsas utbudet av hingstar ordentligt pga detta. :smirk:

*kl*
om ni skulle köpa ett avelssto som va litet men som hade mkt stort bakom sig, avskräcker det er iaf?

hur hög är egentligen Nostadramus som man alltid läser är "så liten" !? (katalogen är ju inte alltid så sann när det gäller stl!)

En gångartshingst som inte har för mycket humör, såg flyinges Richfield men han har för dålig dräktighet efter sig. Funderar på några andra hingstar men de är runt 170cm alla och vill inte ha ett "hus" att rida stoet är 169cm och väldigt mycket häst lång hals och stor. Hon är e Happyday-Pascal-Herkules-Utrillo. Kom med förslag, Funderar på Channon bl a

Don Primero kanske? Med ett sto på 169 borde det bli en rätt lagom stor häst. Toppenpsyke. Om du vill ha en ädlare hingst skulle jag överväga Highlander (164 cm). Hermes är väl 164 nu var det någon som sa, han kanske också kan vara ett alternativ, verkar mycket okomplicerad. Annars tycker jag du ska kolla mer på Florestan-blod, där finns det en hel del att välja på. Florestan lämnar inte stort.

*kl*
om ni skulle köpa ett avelssto som va litet men som hade mkt stort bakom sig, avskräcker det er iaf?

hur hög är egentligen Nostadramus som man alltid läser är "så liten" !? (katalogen är ju inte alltid så sann när det gäller stl!)

är han inte 158 eller 159? nåt sånt har jag för mig 159 tror jag. Jag skulle nog inte köpa ett allt för litet avelssto minst 163 iaf.

Channon låter som ett bra val, det är i mina ögon en väldigt komplett hingst, bra typ, bra gång och hoppar helt ok. Kommer ur ett bra mödene. Verkar vara väldigt okomplicerad och trevlig i huvudet också. Vi har ett sto som ska till honom i år.

Han står som 162 i katalogen och jag tycker inte att det verkar vara fel. Han ser ju normalstor under Svante, men Svante är ju inte så lång.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 932
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 133
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 346
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka