små hästar -Egen klass?

M

-moa-

Hej!
Jag satt och funderade....om det finns någon slags 'egen' klass för små hästar, typ som 149-160cm eller nåt?
Och om inte, varför inte då?
Alltså såklart det finns framgångrika små hästar i höga klasser, eller funnits (jag är inte hoppfantast, bara hoppar lite för skojs skull när jag kan så ursäkta mina kunskaps brister inom detta) men generellt så måste det ju vara svårare att 'lyckas' i större klasser på liten häst? i lägre klasser spelar det nog ingen roll väl, eller så kanske det tom. är bättre (jag tänker snabbare att vända etc.?) men varför inte ha egen klass i högre klasser, även om det ok kanske inte blir så ofta då pga. intresse eller nåt..... det känns ju osm det vore mer rättvist.
Alla vill ju kanske inte rida stora hästar men är för gammal för ponny men ändå vill tävla högre klasser?

Spånar bara lite egentligen men vart lite fundersam över detta....eftersom jag själv gillar lite mindre hästar.

mvh. Moa

Sv: små hästar -Egen klass?

Fast jag tycker att de beror på individen.
Finns STORA hästar som knappt tar sig runt en 1m och det finns SMÅ hästar som leker runt 1.50

Så..

I Holland (och kanske på fler ställen) finns E-ponnier som en kategori. Tror gränsen går vid 157 eller 158 cm.

Problemet är att det alltid kommer finnas hästar som är små i sin kategori. Tänk på alla 160 cm hästar i Holland ;)

Så kommer det ju alltid att vara, ponnysar har haft det så länge men vist skulle en E klass vara något för Sverige också tycker jag. Hästarnas höjd har så stora skillnader, det har inte ponnysarna då de redan är indelade.

Och hur stor skillnad är det inte i kategori B? Som någon ovan, det kommer alltid finnas små hästar/ponnyer för sin kategori. Men förstår (till viss del) TS tanke.

Tänkte precis också på det. En liten b-ponny och en stor b-ponny kan det ju skilja 22 cm på. Eller ja, mer, med tanke på att många maxade "b-ponnyer" egentligen är uppåt 135 :crazy:
Det är samma skillnad som en liten storhäst och en på 170. Visst, det finns de som är större också men det är fortfarande en väldig skillnad. Någon häst kommer ju alltid vara minst och störst oavsett var man drar gränsen. Hur det går beror ju på så mycket mer än mankhöjden.

Frågan om småhästklasser hörde jag för 30 år sedan.
Det finns många skäl till varför det fortfarande inte finns.

Någonstans måste man dra gränser.

Hur många klasser det än "skapas" för olika kategorier av hästar så kommer det alltid att finnas de som anser sig ha sämre förutsättningar än sina medtävlare.

En C-ponny på gränsen mot B-ponny är ju alltid mindre än en C-ponny på gränsen mot D. Ska man även dela upp varje nu befintlig ponnykategori i "större" respektive "mindre" blir det snart orimligt att ordna tävlingar, det blir alltför många klasser att hålla isär...

Sedan kan man alltid gå vidare och dela upp hoppklasserna i klasser för lång- resp. kortgalopperande hästar, skapa speciella dressyrklasser för skäckar och tigrerade (eftersom dressyrdomare inte gillar sådana...:angel:) osv, osv.

Vet man med sig att man vill upp i klasserna (för jag antar att hästens mankhöjd inte är jätteavgörande i lättare klasser?) så får man väl låta bli att skaffa sig en häst som är 153 cm hög. Oftast finns ju flera hästar att välja bland när man är ute och letar. ;)

Ett argument för att inte ha kategori E stor häst som en extra kategori på ponnytävling var att vuxna inte ska tävla mot barn.

Och att inte ha det med stor häst berodde på ointresse. Arrangörerna av storhästtävlingar var inte intresserade av "kategori E" och "kategori stor häst". Och inga ägare till "kategori E-hästar" var intresserade av att dra igång egna tävlingar/se till att få egen kategori.

Jag tycker en kat E är helt onödig. Jag har köpt min en övervuxen connemara och jag vet att han kommer bli ca 155. Hade jag velat satsa på just hoppning hade jag valt en förmodligen större häst eller åtm en häst med tillräcklgi kapacitet för sin höjd. Man vet ju vad man köpt liksom? I dont see the problem.

Ett argument för att inte ha kategori E stor häst som en extra kategori på ponnytävling var att vuxna inte ska tävla mot barn.

Och att inte ha det med stor häst berodde på ointresse. Arrangörerna av storhästtävlingar var inte intresserade av "kategori E" och "kategori stor häst". Och inga ägare till "kategori E-hästar" var intresserade av att dra igång egna tävlingar/se till att få egen kategori.

Men varför har man inte kat E på ponnytävlingar som tävlas av ungdomar??
Vi har en d-ponny men många av min kompis 16 åriga kompisar är för stora och långa för D-ponnyer men de vill ju gärna fortsätta tävla ponny 2 år till men är tvungna att gå över till stor häst alldeles för tidigt, vilket är jättesynd tycker jag, för då tvingas ju dom att tävla mot vuxna.

Men det jag vill få fram är att många ungdomar till och med 14-åringar är alldeles för stora i sina kroppar även för D-ponnyer.. de måste ju kunna rida ponnyer som passar dem i storlek utan att behöva gå över i förtid till stor häst och därmed tävla mot vuxna.

precis, tror de går vid 158 va?
köpte min 4-åring frå holland sommaren hon va 3, och då mätte hon 157. Hon är mkt välstammad o snygg att se på men eftersom hon va så liten (tyckte dom iaf) så fick jag henne till ett otroligt bra pris :) skitbra tkr jag:)
Säljaren maila mig ett par månader efter o fråga om jag mätt in henne som ponny :)

Ideo du Thot sägs väl vara 157 o Ninja 161 så två av europas just nu bästa hästar tillhör ju "småfolket" så ;)

Fast det känns rätt onödigt att köpa en 150-häst och sen sälja efter två år. Det är inte så vansinnigt många som inte kan rida ponny.

Jag gick över till häst när jag var 17 även om jag kunde rida d-ponny (var väl 175 och vägde 55) Jag hade inga problem att gå över till häst.

Jag tror att det kommer bli för få som är kvar i E-kategorin som är under 18. Det går ju i princip inte att ha det mer än i lätta klasser och där spelar det inte så stor roll om det är stor häst eller mindre häst. (höjderna blir väl desamma)

Fast det känns rätt onödigt att köpa en 150-häst och sen sälja efter två år. Det är inte så vansinnigt många som inte kan rida ponny.
jo men om du är 170 redan vid 14 års ålder då, då har du ju 4 år på dig att tävla!
Jag gick över till häst när jag var 17 även om jag kunde rida d-ponny (var väl 175 och vägde 55) Jag hade inga problem att gå över till häst.
Men 175 är ju lite långt för en d-ponny. Många 14 åringar är ju redan 170cm!
Säkert hälften av min dotters kompisar ser alldels för stora ut på sin ponnyer och en del har gått över till stor häst redan.
Jag tror att det kommer bli för få som är kvar i E-kategorin som är under 18. Det går ju i princip inte att ha det mer än i lätta klasser och där spelar det inte så stor roll om det är stor häst eller mindre häst. (höjderna blir väl desamma)
Varför skulle de inte gå att ha i mer än lätta klasser?

Jag var 175 redan som 15 åring. Jag hade inte problem att rida min d-ponny.

Det finns ingen anledning att ha msv eftersom det är en så lite målgrupp. Internationellt får du inte vara över 16. Det kanske sverige skulle ta efter då vi är för stora.

Men varför har man inte kat E på ponnytävlingar som tävlas av ungdomar??
Vi har en d-ponny men många av min kompis 16 åriga kompisar är för stora och långa för D-ponnyer men de vill ju gärna fortsätta tävla ponny 2 år till men är tvungna att gå över till stor häst alldeles för tidigt, vilket är jättesynd tycker jag, för då tvingas ju dom att tävla mot vuxna.

Vad är problemet med att tävla mot vuxna?

Nej ponny är lite mer än så tycker jag, även om jag är en av dem som faktiskt förespråkar avel med avkommor över ponnymåttet (tvetydigt jag vet) så förstår jag i grund och botten att man måste hålla på grundrastyperna. Så jag gillar inte det som oundvikligen medföljer en höjning av ponnygränsen. Våra ponnyraser bör bevaras och hos en ras som rastypisk ska vara under 148 cm mår inte bra av stora individer. Jag ahr en själv och han är ännu senare i kroppen än sina jämngamla ponnystora individer. Vilket kraftig ökar risken för skador pga överträning om man inte har tålamod och kunskap att se till individens utveckling.

Jag tycker alltså inte att en äldre tonårings lycka över att få tävla ponny 2 år till har någon som helst vikt jmf med bland annat det jag skrev ovan.

Ingen aning varför det inte finns på ponnytävlingar. Men får jag gissa så är det pga ointresse från arrangörerna, det skulle ju bli merjobb för både arrangörer, förbund mm.

Finns ju många juniorer som tävlar stor häst, finns ju tom rena juniorklasser på storhästtävlingar har jag sett. Kanske är behovet fyllt i och med det?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 480
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan...
Svar
9
· Visningar
1 340
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 710
Senast: sorbifolia
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 810
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar