Små barn och hund

Sv: Små barn och hund

Än en gång. Hundarna KAN gå undan de har hela köket, hallen och till viss del sovrummet.

Sonen har bara vardagsrummet han kan röra sig i.

Kan gå undan är en sak, om de gör det är en annan. Dessvärre funkar inte hundar på det sättet, utan du som ägare tillika förälder måste ta ansvar över både ditt barn och dina djur i detta fall hundar.

Ambitionen för de flesta djurägare och föräldrar är att få trygga djur och även trygga barn, de blir inte trygga av att behöva gå undan hela tiden å andra sidan kommer din son inte bli trygg efter det att någon av hundarna gjort ett utfall med sår som följd. Detta brukar som oftast resultera i stor otrygghet från barnets sida gentemot hundar, och detta kan inte vara något man strävar efter eller?

Så små barn har absolut ingen empati och förståelse för att de gör djuret illa, därför måste man sära på det hela innan olyckan hinner fram.

Du skriver gång på gång att du inte kan göra mer men det är väl ganska enkelt att höja hundarnas trivsel rejält? Ta bort gåstolen helt enkelt.

*KL*

Min, ytterst lilla, erfarenhet baserad på egna erfarenheter av vår hund och barn och även katt, är att hunden kan vara ganska tålmodig fram till en viss ålder på barnet.

Våran hund har alltid varit tålmodig med båda barnen. När dottern var bebis och nu med sonen har hon på något plan "uppfattat" att det inte är med illvilja de grabbar tag i pälsen. Hon har bara lärt sig att det är dumt att sätta sig jämte dom.

Men när dottern precis blivit 2, ett halvår sen, så flög själve f-n i ungen. Vi fick släppa in djuren i sovrummet för att de skulle slippa terrorattacker och punktmarkerade till förbannelse.
Trots det lyckades hon en dag få ett rejält grepp om svansen på hunden. Den gången var hunden inte accepterande för att det var en nyfiken bebis. Hon blev förbannad och bet dottern i handen ett par gånger. Nu var det tur i oturen att våran hund är liten och klen och inte har särskilt skarpt bett så det hände ingenting. Men dottern fick lära sig den hårda vägen att hundar kan bli förbannade och bitas. Hon har varit snäll mot hunden sedan dess.
Hon har dessutom fått lära sig att katter rivs den hårda vägen också. Katten blev ungkatt och är inte så noga med huruvida klorna är indragna när man leker eller inte.

Så om man omvandlar det till haltande liknelser. Våran hund är accepterande mot "nyfikna valpar". Men " :devil: unghundar" får lära sig veta hut. Vare sig hunden är lägst i rang eller inte.

Detta är ingen metod jag rekommenderar. Det är många som inte har samma tur som vi där barnet bara lärde sig en läxa.

Sen brukar jag vara så elak, när det gäller äldre barn som jag känner, att jag säger åt dom att vara snälla mot hunden annars bits hon och då får de skylla sig själva, för det gör ont. Och gör klart för föräldrarna att jag inte tänker flytta på hunden och biter hon får de ta konsekventerna av det. Äldre barn har en förkärlek till att bära våran hund. Våran hund gillar inte att bli buren. Detta är hemma hos oss eller hos mina föräldrar.

Just nu hoppas jag dottern inte skall utveckla hundrädsla efter att ha mött en hund som gjorde utfall med en tjej i andra änden av kopplet som knappt orkade hålla den.
Annars har hon alltid varit helt orädd. Hon har glatt klampat fram till alla hundar och in i hästhagar. Gärna helt på eget bevåg. :crazy:

Jag förstår att saker och ting kan hända för man kan inte ha 100% koll 100% av tiden. Men att du filmar när sonen terroriserar hundarna tycker jag är under all kritik:mad:. Rottisen låg ju till och med i sin bädd!

Jag tycker inte din hund har reagerat dumt på något sätt. När mina hundar leker och den ena tar i för mycket skrik-morrar den ena men det är ingen aggressivitet inblandad utan de leker glatt vidare.

Barn ska verkligen inte få göra vad de vill med hunden utan att barnet blir tillsagt, men det är inte hundens uppgift att säga till! Det är ju jättebra att sonen lyssnade men om han förstår hunden borde han ju förstå er oxå.
Jag bryr mig inte om vad det är för ras, en hund är en hund.

Vissa hundar är sådana att de inte går utan även om de kanske vill det. Att rottisen inte går ut i hallen är kanske för att hans behov av att vara med är större än den andra hunden. Min schäfer vill så gärna vara med så på sommaren håller hon på att få värmeslag eftersom hon vägrar gå och lägga sig i skuggan när vi grejar.

Ursäkta om jag eldar upp mig men det värsta jag vet är när föräldrar låter sina barn "misshandla" djur. Man är aldrig för liten för att lära sig att man ska låta djur vara och måste man pilla på dom så ska man klappa snällt!

Bra inlägg!! :bow:

Tycker synd om alla hundar som måste utstå ungar som inte kan uppföra sig i djurs sällskap! (Gäller alla djur, både hamstrar som blir klämda och shettisar som det flängs runt på, blir så arg när jag får läsa att du gång på gång låter ungen köra på hunden så att den måste skrika! :mad:)

Senast ändrad:

Personligen hade inte mina barn fått bete sig så mot hundarna och det är heller inget som förekommit när barnen var små..

Visst mina hundar är både tåliga, toleranta och snälla men bara för att de är det ska de inte behöva utstå att bli behandlade hårdhänt av barn!

Jag tycker du ska sätta tydliga gränser för barnet i fråga om hundarna. Det är inte ok att låta honom "banka" på en hund som ligger i sin korg och det är inte ok att låta honom "jaga" hundarna i gåstolen, eller köra på dem osv.
Man behöver inte föra "vettiga samtal" med små barn för att lära dem vara snäll med djur!

Och ja, jag har barn. 3 stycken närmare bestämt, som alla lärt sig från början att man ska vara snäll med djur och andra barn utan problem, trots att vi inte kunnat föra ett "vettigt samtal" :cool:

Också mycket bra inlägg!! :bow:

Ja hur tänker ni om denna situationen:

Sonen 9 månader älskar sin hund. Men han är väldigt elak mot honom.

Love hurts! :grin:

Några av de saker han gör är:

Drar honom i öronen
Drar honom i läpparna
Kör skoninglöst över hans tassar och ben med gåstolen
Tar hundens leksaker (inte smärtsamt)
Han hämtar diverse leksaker och använder dem för att slå på hunden

Något för djurinspektionen?! :cry:

Att du ens kan med o skälla på folk som reagerar över detta är för mig bara absurt! Ditt barn misshandlar ett djur om och om igen, och du skäller på dom som reagerar och vill djur väl? :crazy::eek:

Att du ens kan med o skälla på folk som reagerar över detta är för mig bara absurt! Ditt barn misshandlar ett djur om och om igen, och du skäller på dom som reagerar och vill djur väl? :crazy::eek:

Men ge dig. Han skrivit flera gånger att vi har ÄNDRAT på detta sedan jag startade tråden. Kan ni inte tro att folk kan ändra på saker?? Och vem har jag skällt på? Menar bara att folk ska läsa tråden innan de svarar. Och läsa allt. Som sagt har skrivit flera gånger men kan ta det igen:

-Hundarna kan numera gå undan i både kök och hall och även sovrum, sonen kan bara vara i vardagsrummet.
-Sonen blir strängt tillsagd och bort tagen om han ändå går mot hundarna.
-Hundarna har en korg i vardagsrummet som han inte kommer åt.

Men kan jag inte göra.

Men ge dig. Han skrivit flera gånger att vi har ÄNDRAT på detta sedan jag startade tråden. Kan ni inte tro att folk kan ändra på saker?? Och vem har jag skällt på? Menar bara att folk ska läsa tråden innan de svarar. Och läsa allt. Som sagt har skrivit flera gånger men kan ta det igen:

-Hundarna kan numera gå undan i både kök och hall och även sovrum, sonen kan bara vara i vardagsrummet.

Men kan jag inte göra.

Jag tycker att det är självklart att folk får ändra sig. Jag tycker att du gör bra.

Det tåls att skrivas igen, du måste säkerligen visa hundarna genom att visa dom till den skyddade platsen och om ni inte har full fokus ( vilket man inte alltid kan ha ) så får ni använda grindar.

Hårda ord i tråden kanske, men det har å andra sida fått dig att tänka till när det gäller hundarna/sonen eller hur :) ?

Men kan jag inte göra.

Men innan då? Ända fram tills nu har ju denna misshandel pågått, det är det jag menar! Att du inte har fattat själv att ungen inte har med hundarna att göra om han skadar dom är ju makalöst! :crazy:

Men innan då? Ända fram tills nu har ju denna misshandel pågått, det är det jag menar! Att du inte har fattat själv att ungen inte har med hundarna att göra om han skadar dom är ju makalöst! :crazy:

Eh...

tror du att en barn på knappa 9 månader förstår att en hund är en hund?? Ett så litet barn utforskar bara och kör man efter och hunden springer är ju det roligt i hans värld.

Ungen som uttryck känns så onödigt att använda så:crazy:

Men är folk tröga?

Jag har ju skrivit att ungen skall hållas borta från hundarna om han inte kan inse att man skall vara snäll.

Jag har alltid varit snäll mot djur, från att jag var bäbis fick jag vara med mormors katt (och senare hundar) och aldrig att jag slog eller drog i den/dom! :confused:

Helt upp till föräldrarna att reglera, också detta jag menar, det är dom som skall hålla ungen borta.

Men är folk tröga?

Nej:confused:

Jag har ju skrivit att ungen skall hållas borta från hundarna om han inte kan inse att man skall vara snäll.

En 9 månaders kan inte inse något sådant. Men du har rätt i att det är föräldrarna som måste förekomma hårdhänt beteende från barn.

Jag har alltid varit snäll mot djur, från att jag var bäbis fick jag vara med mormors katt (och senare hundar) och aldrig att jag slog eller drog i den/dom! :confused:

Handlade nog mer om slumpen i sådant fall, eller att du aldrig fick chansen att pilla en hund på örat, svansen eller jaga :)

.......................................

Men är folk tröga?

Helt upp till föräldrarna att reglera, också detta jag menar, det är dom som skall hålla ungen borta.

Tycker att du har en otrevlig ton i ditt inlägg :crazy:

Ett så litet barn förstår inte och således så är det inte "ungen" som skall hållas borta utan hundarna.

tror knappast att du som bebis var speciellt annorlunda mot andra barn , dvs alla drar i det som ligger närmst om det så är en hundnos, kattsvans eller kudde spelar ingen roll

Varför kan inte barnet hållas borta från hundarna? Är man så liten så man inte begriper bättre än att plåga djur så får man inte hålla på med dem. Inte konstigare än att om man är så liten att man inte begriper bättre än att bränna sig på elden får man inte leka med tändstickor.

Men det är ju same same but diffrent word!

Dvs man håller hundarna borta från barnet och då blir ju följden att barnet hålls ifrån hundarna och det är ju det som Olgaklara skriver.

Svårt att göra det omvända i att stänga ute hundarna, dvs stänga ute ett litet barn.

Varför kan inte barnet hållas borta från hundarna? Är man så liten så man inte begriper bättre än att plåga djur så får man inte hålla på med dem. Inte konstigare än att om man är så liten att man inte begriper bättre än att bränna sig på elden får man inte leka med tändstickor.

ett så litet barn förstår INTE vad som är rätt eller fel. Därför är det lättare att se till att hundarna hålls ifrån barnet så länge barnet är så litet.

Alla barn är i så fall djurplågare eftersom de grabbar tag i det som finns närmst, om det är en hundnos/öra/svans vet inte barnet. För det så kan det lika gärna vara filten det ligger på

Därför så bör man inte chansa, utan bort med hunden så länge barnet är litet dvs spädbarn

Men kan jag inte göra.

Ja, du har skrivit massor med gånger att han inte får göra det längre osv. Men det som jag och några till kritiserar är att ungen HAR fått göra det och att du dessutom har filmat det.
Ja, folk ska läsa tråden innan de svarar men du borde oxå göra det eftersom du inte inser vad problemet är.

Sen förstår jag inte hur olgaklara och Calazirya kan tolka Fashionistans inlägg som att hon tycker att en 9 månaders förstår att en hund är en hund:confused:

Nu har jag inget eget barn ännu. Men aldrig att jag låtit min hund bli sådär illa behandlad. Fattar inte ens hur du kunnat låta det gå så långt, eftersom det inte är förrän Nu du börjat markera bättre för ditt barn att det inte är okej. Och att dessutom lägga tid på att filma eländet istället för att rädda hunden???
Det ska inte ens behöva hända. Jag är uppvuxen med djur sen småbarnsben. Men aldrig att mina föräldrar lät mig göra illa djuren. Vi har alltid spenderat tiden runt djur tillsammans, när jag var liten fick inte jag vara en sekund ensam med djuren.
Bort med gåstolen. Ska han åka gåstol kan ha göra det i ett rum där hundarna absolut inte är. Bort med sakerna han slår hundarna med. Och låt honom Aldrig vara där hundarna är om du Inte är med. Sätt upp grind om det behövs så hundarna får vara ifred. Och lär sonen att hundarnas sängar är förbjuden mark.
Herregud.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 061
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 756
Senast: Lampan
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 065
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Jag har en boxertik på snart två år, och en son på snart ett år. Jag behöver lite tips på hur jag ska göra tillvaron mellan mina...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: bananabambi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka